Eduterapeutica Dyskalkulia – specyficzne trudności w uczeniu się matematyki

Dyskalkulia uczniów

Szacuje się, że około 6% społeczeństwa to dyskalkulicy. Dyskalkulię określa się jako specyficzne trudności w wykonywaniu zadań matematycznych u dzieci o prawidłowym poziomie umysłowym. Przyczyną dyskalkulii są zaburzenia genetyczne i wrodzone tych części mózgu, które bezpośrednio odpowiadają za dojrzewanie zdolności matematycznych. Objawy i trudności dziecka z dyskalkulią są często bardziej zróżnicowane niż w przypadku dysleksji wzrokowej czy też słuchowej.

Dzieci mają trudności w opanowaniu i przyswojeniu pojęcia liczby, z przyporządkowaniem liczbom odpowiedniego symbolu – cyfry, z szeregowaniem liczb, z orientacją przestrzenną, z różnicowaniem figur geometrycznych itd.

Objawy dyskalkulii:

  • brak zdolności do rozumienia symboli graficznych, które reprezentują cyfry,
  • brak zdolności do rozróżniania cyfr,
  • brak zdolności do układania cyfr w odpowiednim porządku (trudności z nauką tabliczki mnożenia),
  • trudności w wykonywaniu prostych operacji arytmetycznych,
  • gubienie cyfr i znaków działań, gubienie fragmentów przy odczytywaniu i zapisywaniu wzorów,
  • błędne odczytywanie zapisów i wzorów matematycznych,
  • mylenie cyfr iliczb o podobnym kształcie np. 6-9,
  • zapisywanie cyfr w odbiciu lustrzanym,
  • przestawianie cyfr w liczbach np.56-65,
  • trudności w orientacji na kartce papieru,
  • zakłócenia w wyobraźni przestrzennej,
  • zapomina przed skończeniem czytania długiego zadania, co było na początku,
  • kłopoty w rozumieniu pojęć związanych z czasem i przestrzenią, nieumiejętne przeliczanie i porównywanie jednostek czasu,
  • trudności w zapamiętywaniu wzorów i definicji, w uczeniu się nazw dni tygodnia, miesięcy, tabliczki mnożenia,
  • wolne tempo lub częste błędy w wykonywaniu prostych operacji rachunkowych w pamięci.

Jak pomóc dziecku ?

  • Stosuj zabawy wspierające wyobraźnię matematyczną, np. budowanie domków z kart lub pocztówek, rzucanie kostką i liczenie elementów.
  • Pracuj na konkretnym materiale, by dziecko uczyło się przekładać symbole abstrakcyjne na konkretne przykłady działań.
  • Ćwicz koncentrację i percepcję wzrokową, aby wyeliminować „błędy nieuwagi”.

Kształtowanie oraz rozwój kluczowych kompetencji 

Eduterapeutica Dyskalkulia daje możliwość wczesnej diagnozy i skutecznej terapii problemów w nauce umiejętności matematycznych oraz pomaga w rozwoju kluczowych kompetencji  wśród uczniów w wieku 7-10 lat. Sprawdza się także w pracy z dziećmi w oddziałach terapeutycznych i oddziałach integracyjnych w wieku 8-12 lat zmagającymi się z:

  • niewielkim deficytem rozwoju intelektualnego,
  • niewielkimi problemami widzenia i słyszenia,
  • różnymi formami nadpobudliwości (np. ADHD),
  • problemami ze spektrum autyzmu.

Celnie zdiagnozujesz

W programie przeprowadzisz szereg diagnoz, zaplanujesz zajęcia z uczniami, zarejestrujesz ich wyniki oraz przeanalizujesz efekty pracy z uczniem. Program umożliwia także przeprowadzenie wstępnej diagnozy pedagogicznej z orientacyjną oceną gotowości szkolnej oraz oceny ryzyka dysleksji i dyskalkulii. 

Zestaw gotowych testów diagnostycznych, przygotowanych przez specjalistów, koncentruje się na pięciu kluczowych dla rozwoju umiejętnościach matematycznych w obszarach:

  • myślenia przedoperacyjnego i operacyjnego,
  • percepcji,
  • samokontroli i koncentracji,
  • pamięci operacyjno-proceduralnej,
  • myślenia przyczynowo-skutkowego oraz orientacji w czasie i przestrzeni.

Diagnoza obejmuje ćwiczenia, które badają:

  • orientację przestrzenną (ćwiczenia łatwiejsze i trudniejsze),
  • rytmy, ciągi konsekwentne (ćwiczenia łatwiejsze i trudniejsze),
  • operacje na liczbach (ćwiczenia łatwiejsze i trudniejsze)
  • myślenie przyczynowo-skutkowe,
  • stałość ilości.

Atrakcyjne zajęcia wyrównawcze z gotową bazą ćwiczeń

Po postawieniu diagnozy ryzyka dyskalkulii możesz planować zajęcia wyrównawcze, wyznaczając uczniom odpowiednie zestawy ćwiczeń.Twoi uczniowie mogą rozwijać umiejętności matematyczne przy pomocy interaktywnych ćwiczeń multimedialnych, a także zadań wykonywanych na wydrukowanych z programu kartach pracy. Dzięki temu w krótkim czasie mają szansę opanować i rozwinąć:

  • syntezę i analizę wzrokową,
  • myślenie przyczynowo-skutkowe,
  • orientację w przestrzeni,
  • spostrzegawczość i koncentrację uwagi,
  • kształty cyfr oraz znaków matematycznych,
  • myślenie operacyjne, w tym: porównywanie, segregowanie, dodawanie, odejmowanie i działania odwrotne,
    pamięć.

Kolorowe i interesujące historyjki interaktywne w ciekawy sposób uczą przyswajać liczby, szeregować je, uczą różnicowania figur geometrycznych oraz orientacji przestrzennej.

Praca z uczniem może być planowana, rejestrowana i analizowana na podstawie następujących rodzajów ćwiczeń:

  • komputerowych wykonywanych przez dziecko,
  • wykonywanych na wydrukowanych dla dziecka kartach pracy,
  • wykonywane pod nadzorem rodziców w oparciu o wydrukowane poradniki (instrukcje).

Eduterapeutica jest dostosowana do zdolności percepcyjnych dzieci

Zestaw Eduterapeutica Dyskalkulia zawiera:

  • 10 interaktywnych ćwiczeń diagnostycznych,
  • 127 terapeutycznych ćwiczeń interaktywnych,
  • 22 ćwiczenia filmowe,
  • 11 interaktywnych gier i zabaw,
  • 163 karty pracy,
  • poradnik metodyczny z instrukcją instalacji i obsługi,
  • wydrukowany komplet kart pracy – aż 157 kart!,
  • komplet kolorowych naklejek,
  • 20 kart z tabliczką mnożenia,
  • karty matematyczne oraz domino
  • płytę DVD-ROM z programem.

RECENZJE

pobierz materiały do pracy z uczniami

Strona w przebudowie - przepraszamy za utrudnienia >>> Zgłoś sugestie - dziękujemy
+ +