Dysleksja – proste wskazówki, zaskakujące efekty!

Dzieci grzecznie siedzące w ławkach, z zachwytem wsłuchane w moje słowa, z radością oczekujące co też dzisiaj ciekawego dla nich przygotowałam. Podczas studiów tak wyobrażałam sobie pracę w mojej pierwszej klasie. Nie chcę nawet pisać jakże zdziwiłam się już w pierwszym tygodniu pracy. Dziś, po dwudziestu latach, mogę stwierdzić, że z tych wyobrażeń przynajmniej jedno się sprawdziło: dziecięca ciekawość świata i nieodłączne pytanie: „Co dzisiaj będziemy robić?”. Reszta to tylko pobożne życzenia. W każdej klasie spotkamy dzieci nadpobudliwe, z problemami z czytaniem, pisaniem, liczeniem, jak również uzdolnione. Niektórzy uczniowie są już po badaniach w poradni psychologiczno-pedagogicznej posiadają różnego rodzaju opinie, orzeczenia.
Z tymi jest łatwiej, mamy gotowe zalecenia, które stosujemy. Dzieci te objęte są specjalistyczna pomocą ze strony pedagoga, psychologa i logopedy, niestety – poza klasą. Mamy też dzieci, u których dopiero pojawią się problemy. Z doświadczenia wiem jak trudno sprawić aby dotrzeć do wszystkich. Każdy uczeń jest wyjątkowy, ma inne potrzeby, oczekuje uwagi, pomocy, a nauczyciel jest tylko jeden. Chciałabym podzielić się moimi pomysłami jak zaplanować pracę aby sprostać wymaganiom każdego ucznia i pomóc dzieciom z dysfunkcjami głównie w obszarze dysleksji.

Mimo wielu zajęć, ciągłego braku czasu, jestem przekonana, że warto poświęcić kilka minut na regularne wykonywanie ćwiczeń. W niedalekiej przyszłości uporządkuje i usprawni to pracę na lekcji, pozwoli skoncentrować się, wyciszyć i rozładować napięcie. A co najważniejsze pomożemy dzieciom z dysleksją lub jej ryzykiem.

1. Jak najszybciej zdiagnozuj dzieci.

2. Codziennie wykonuj z dziećmi ćwiczenia, które wspomagają rozwój każdego ucznia!

3. Stwórz z dziećmi plan dnia, tygodnia, oraz miesiąca!

Każdego dnia informuj dzieci co będziemy robić. Dzieci uwielbiają odhaczać odbyte aktywności. W domu już nigdy nie powiedzą, że nie pamiętają co robiły w szkole! Takie tabelki pomagają uczniom uporządkować nie tylko szkolny świat.

Możesz skorzystać z przykładowej tabelki dla pierwszoklasisty. Dla dzieci starszych warto dodać kolumnę z godzinami i pozwolić samodzielnie ją wypełniać.

Zadania na dzień

Imię dziecka

  dodawanie do 20

 

  piosenka Stokrotka

 

  czytanie

 

  malowanie

 

  biegi

 

4. Stosuj proste, pojedyncze polecenia, jest to szczególnie potrzebne dzieciom z zaburzeniami koncentracji uwagi!

5. Chwal dzieci za konkretne działania, traktuj indywidualnie, doceniaj starania każdego, na przykład mówiąc : „Podoba mi się jak starannie narysowałeś kwiaty wokół domu”!

6. Pamiętaj, że swoim komunikatem musisz trafić do wzrokowców, słuchowców i kinestetyków, w tym celu skorzystaj z ćwiczeń multimedialnych, na przykład takich które wykorzystują metodę 18 struktur wyrazowych. Można je stosować niezależnie od tego, które funkcje są najbardziej zaburzone. Dzieci, bawiąc się głoskami, sylabami, obrazkami i rebusami, w spontaniczny i naturalny dla siebie sposób przyswajają umiejętności czytania i pisania, które wcześniej sprawiały im duże trudności.

7. Pozwól dzieciom się wyciszyć- uczniowie są bombardowani hałasem ze wszystkich stron, a tym z nadwrażliwością słuchową przeszkadza nawet szept. Zaproponuj  używanie słuchawek wyciszających na przykład podczas pisania!

8. Wykorzystaj pomysły uczniów na usprawnienie życia w klasie. Stwórzcie własną tabelę pożądanych zachowań i powieś ją w widocznym miejscu w klasie lub umieść ją na tablicy multimedialnej jako tapetę. Często się do niej odwołuj!

9. Stwórz jasne granice – wyznacz wyraźnie strefy nauki, zabawy oraz wyciszenia. Dzieci z problemami dostosowania społecznego potrzebują „widzialnych” granic!

10. Pamiętaj, że dziecko poznaje świat wszystkimi zmysłami. Pozwól dzieciom (jeśli to możliwe) dotykać, smakować, wąchać i czasem zamknąć oczy!

11. Zrelaksuj się razem z uczniami, stosuj techniki relaksacyjne. Wystarczy włączyć cichą muzykę i na minutkę zamknąć oczy!

Zobaczysz widoczne efekty już po kilku zajęciach!

 


Aleksandra Dziaczyszyn
 – Od 19 lat jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej. Zwolenniczka zasady nauki poprzez zabawę. Prowadzi indywidualne zajęcia z uczniami dyslektycznymi wykorzystując w trakcie terapii zajęciowej autorskie metody. W terapii stosuje proste, a zarazem nowoczesne rozwiązania wykorzystując m.in.  tablicę multimedialną i ćwiczeń multimedialnych np. z gotowych zestawów jak w Eduterapeutica Dysleksja.