Złapmy Lwa – Japońskie szachy dla najmłodszych

Warto grać w szachy – Złapmy lwa

„Złapmy lwa!” to wyjątkowa gra, która opiera się na japońskiej grze Dōbutsu shogi (dosł. „zwierzątkowe szachy”, jap. どうぶつしょうぎ) zaprojektowanej przez zawodową szachistkę Madokę Kitao oraz graficzkę Maiko Fujitę. Gra rozwija kluczowe umiejętności dzieci takie jak:

  • myślenie logiczne i strategiczne,
  • pamięć i orientacja przestrzenna,
  • umiejętność analizy i rozwiązywania problemów,
  • intuicję, wyobraźnię,
  • umiejętność koncentracji,
  • umiejętność radzenia sobie ze stresem,
  • zdolność doskonalenie się.

Gra przeznaczona jest dla dzieci w wieku 5-10 lat  i rozwija takie umiejętności jak: 

  • myślenie logiczne i strategiczne,
  • pamięć i orientacja przestrzenna,
  • umiejętność analizy i rozwiązywania problemów,
  • intuicję, wyobraźnię,
  • umiejętność koncentracji,
  • umiejętność radzenia sobie ze stresem,
  • zdolność doskonalenie się.

Proste reguły gry 

Gra zachowuje wszystkie walory logiki i strategii znanej z klasycznych szachów sprowadzając je jednak do niezbędnego minimum.  Jednak sama gra nie wymaga umiejętności gry w szachy, przeznaczona jest dla dzieci już od 5 roku życia. 

Zobacz film z zasadami gry i zagraj w grę

Gra w wersji podstawowej składa się z czterech figur-zwierzątek dla każdego z dwóch graczy i małej planszy o wymiarach trzy na cztery pola. Nie trzeba pamiętać o możliwych ruchach zwierząt na planszy – są oznaczone dobrze widocznymi na figurach znakami. Zbite figury nie zostają odrzucone z gry, ale służą wiernie temu, kto je zbił! Dzięki temu gra ma niewiele remisów, a także jej końcówki są niezwykle ekscytujące.

Gra realizuje podstawę programową MEN w zakresie:

  • powszechnego wprowadzenia szachów do szkół podstawowych,
  • nauki programowania w nauczaniu wczesnoszkolnym,
  • prowadzenia zajęć wyrównawczych z uczniami ze specyficznymi problemami w pisaniu i czytaniu – dysleksja.

Cechy metody „Złapmy lwa” pomagają dzieciom dyslektycznym:

  • uczymy w ruchu – zaczynając od samego ruchu dzieci po dużej dywanowej planszy, przez motorykę małą gry planszową i ruchową obudowę turnieju.
  • nie podajemy gotowych rozwiązań – już na etapie nauki reguł pozwalamy się ich domyślać, błądzić, a potem gdy dochodzimy do samej gry wspólnie komentujemy i analizujemy możliwe ruchy.
  • duża część zajęć jest prowadzona w gronie całej grupy, a reszta w parach. Dzieci przyjmują różne role, uczą się od siebie nawzajem. Uczą się też zasad grzeczności i fair play
  • obudowa gamifikacyjna obejmuje sam turniej, w którym za każdą grę (nawet przegraną) otrzymuje się punkty, a kolejne umiejętności są nagradzane kolejno ślicznymi i zabawnymi certyfikatami kurczaka, słonia, żyrafy i lwa
  • pilnujemy, żeby nikt nie poczuł się przegranym – gdy ktoś ma problemy z opanowaniem gry, nauczyciel rozgrywa z nim partię szkoleniową głośno analizując wszystkie ruchy i przypominając zasady gry i koniecznie dając dziecku wygrać. Eleganckie przegrywanie (tak, żeby uczeń nie zorientował się w naszym zamiarze) to też sztuka.
  • gra ma obudowę multimedialną przeznaczoną na tablicę interaktywną, ale ją też wykorzystujemy w ruchu i zbiorowo.

 

Japońskie szachy – różne wersje gry dla przedszkola, szkoły i domu 

Złapmy lwa, to gra dla każdego niezależnie od wieku i umiejętności. Przygotowaliśmy zestawy gry dostosowane do potrzeb placówek edukacyjnych, ale też do domowego użytku. Zestawy szkolno-przedszkolne zawierają pomoce dydaktyczne dla 25 dzieci, które doskonale sprawdzają się podczas zajęć ogólnych, świetlicowych, festynów, czy turniejów szachowych. 

Złapmy lwa to seria 5 gier dla dzieci z dysfunkcjami i dla dzieci zdolnych. Nauczyciele doceniają ją za prostotę i łatwość w wykorzystaniu gry podczas różnych zajęć.

Szkolenia dla nauczycieli

Zapraszamy szkoły i przedszkola do skorzystania ze szkoleń wykorzystania japońskich szachów Złapmy Lwa. Szkolenie w praktyczny sposób pokazuje jak uczyć gry w szachy rozwijając przy tym takie umiejętności i kompetencje jak logiczne myślenie, przewidywanie, myślenie strategiczne, radzenie sobie z przegraną, współpraca w grupie, czy rozwiązywanie problemów. Szkolenie pomaga poznać pełen zakres możliwości, które oferują japońskie szachy dla najmłodszych oraz materiały dodatkowe takie jak karty turniejowe, dyplomy dla uczniów, czy rozgrywki turniejowe.

Szkolenie realizowane jest przez Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA, które jest niepubliczną placówką doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Szachy dla najmłodszych. Szkolenie dla nauczycieli wczesnoszkolnych

Programowanie dla najmłodszych, czyli od japońskich szachów do programowania w zabawie. Szkolenie z warsztatami dla nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego w ramach doskonalenia zawodowego  nauczycieli.

Czas szkolenia: 6h dydaktycznych / Ilość uczestników w grupie: do 20 nauczycieli / Miejsce szkolenia: wskazane przez Zamawiającego

Cel szkolenia: szkolenie w sposób praktyczny pokazuje jak wykorzystywać japońskie szachy dla najmłodszych Złapmy Lwa w zajęcia z uczniami oraz uczyć programowania w zabawie, grach i poprzez rozwiązywanie problemów, zgodnie z nową podstawą programową nauczania informatyki dzieci najmłodszych.

Program zajęć: przedstawiamy najprostsze, a jednocześnie kluczowe elementy przygotowujące do programowania, takie jak:

  • podział procesów złożonych na proste elementy,
  • odwracanie procesów,
  • zapisywanie obrazkowych instrukcji,
  • analizowanie i rozwiązywanie prostych, konkretnych problemów,
  • samodzielne tworzenie języka złożonego z obrazków i tworzenie prostych gier planszowych.

Proponujemy scenariusze zajęć oparte na rzeczywistych sytuacjach, ćwiczeniach ruchowych, grupowej pracy na klasowym dywaniku oraz pracy w parach.

Metody zajęć: ćwiczenia praktyczne – indywidualne i zespołowe, wykład problemowy, dyskusja, burza mózgów.

Po ukończeniu kursu nauczyciel będzie posiadał umiejętność: kształcenia poprzez umiejętności rozumienia, analizowania i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego, algorytmicznego i  abstrakcyjnego myślenia i sposobów przekazywania informacji.

Cena nie obejmuje usługi wynajęcia sali.

Szkolenie w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli realizowane jest przez Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA

Cena szkolenia dla grupy 1 490 zł brutto

RECENZJE


Złapmy Lwa to świetny sposób na wprowadzenie każdego do świata strategicznego myślenia. Za słodką grafiką i uroczymi zwierzakami ukryta jest gra o niezwykle prostych i jasnych zasadach, która jednocześnie nie ustępuje złożonością i głębią szachom. Dzieci są nią oczarowywane – natychmiastowo i z ogromnym entuzjazmem przystępują do rozgrywki, nie zdając sobie sprawy, jak wiele się uczą.

Wojciech Jedynak – informatyk, nauczyciel japońskich szachów, Mistrz Polski w Shogi (japońskie szachy) w roku 2016

Szachy japońskie „Złapmy lwa” były „przetestowane” we wszystkich klasach naszej podstawówki i gimnazjum. Było to coś całkiem innego dla uczniów, i mimo. że skorzystaliśmy z nich na lekcjach informatyki – nikt z uczniów nie tęsknił za komputerami. Rozgrywaliśmy parami mecze- a te – jak się okazało, sprawiły konieczność spotkanie często osób w klasie, które nie bardzo się lubią. Był to zatem mimochodem efekt terapeutyczny dla klas. Najważniejsze było też błyskawiczne opanowywanie zasad przez uczniów. A myśleć logicznie i tak trzeba było – zatem nauka szachów wg MEN w pewnym zakresie była realizowana.

Wiesław Zawisza, SP nr 23 im. Jana Pawła II w Tarnowie

Gra jest stworzona w bardzo ciekawej formie tj.: „zwierzątkowych” poduszek, którymi dzieci rozgrywają partie uproszczonej gry w szachy.  Gra ma proste reguły, które da się wyjaśnić w kilka minut. Nie trzeba pamiętać o możliwych ruchach zwierząt na planszy – są oznaczone dobrze widocznymi na figurach znakami. Po wspólnej zabawie na dywanie, dzieci grają w parach, wykorzystując mniejsze plansze i figury dołączone do zestawu.  Najważniejsze cechy gry to: grafika dostosowana do małych dzieci, rozpoczęcie nauki bez umiejętności czytania, doskonały wstęp do szachów. Gra daje dzieciom dużo radości.

Maria Kołodziejczyk – Dyrektor GPP w Lubrzy

Japońskie szachy dla najmłodszych” to genialna gra, ponieważ jest bardzo prosta do nauczenia się, ale dzięki temu, że wchodzą do gry zbite wcześniej figury – planowanie i taktyka wkraczają na wyższy poziom zaangażowania i emocji.
Dobra zabawa, inteligentna rozgrywka, udany pomysł i ładne wykonanie. Produkt bardzo nam się podoba i pozostanie w naszej kolekcji. Świetny zakup do domu i do szkoły czy przedszkola – wow!

www.mlodygiercownik.pl

pobierz materiały do pracy z uczniami

wypróbuj ćwiczenia multimedialne