Polska siedmiu zmysłów na 100-lecie niepodległości

Jak rozmawiać z dziećmi najmłodszymi o patriotyzmie? Czy edukacja patriotyczna możliwa jest przez poznanie siedem zmysłów? Dzieci wczesnoszkolne dopiero uczą się operacji abstrakcyjnych. Na razie poznają otaczający świat w sposób konkretny, namacalny, zmysłowy. Proponujemy znajdowanie okazji do skojarzenia zarówno małej jak i dużej ojczyzny z takimi właśnie konkretnymi odczuciami przy wsparciu naszej pomocy dydaktycznej Polska! To lubię. Jest to jedyna tego typu pomoc w pracy nauczycieli wczesnoszkolnych w zakresie edukacji społecznej, która ułatwia edukację patriotyczną i społeczną już od najmłodszych lat. 

 

Wzrok – ten zmysł wydaje nam się najbardziej oczywisty – warto zwrócić szczególną uwagę na kolory związane zarówno z kulturą jak i przyrodą małej i dużej ojczyzny. Wzrokiem odbieramy nie tylko barwy, ale też kształty, proporcje wzajemne ułożenie elementów przestrzeni. Kształty budynków zaczynając od mieszkalnych mogą być bardzo różne, ale czy istnieje w tym zakresie jakiś porządek, jakieś reguły? Jak i gdzie umieszczane są informacje i reklamy?

 

Słuch – nasza mowa ojczysta ma szczególne brzmienie różne od brzmienia języków otaczających nas krajów.

A może są też różnice w mowie poszczególnych regionów?

Czy coś zaśmieca brzmienie naszej mowy?

Może nadmiar wyrazów obcych?

 

Dotyk – czy można dotknąć ojczyzny? Czy ojczyzna jest przyjemna w dotyku?

Zwróćmy uwagę na otaczające nas przedmioty na bardzo ciekawe w dotyku składniki kulinarne. Czy któreś z nich są charakterystyczne dla naszego regionu lub kraju?

 

Węch – czy nasza mała lub duża ojczyzna pachnie?

Na pewno tak, ale czy są jakieś charakterystyczne dla nich zapachy?

Zapachy jedzenia są prawdopodobnie najbardziej odczuwalne i charakterystyczne.

Ale może sama ziemia pachnie? – sprawdźmy!

 

Smak – to akurat nie budzi wątpliwości – ojczyzna może smakować!

Ale co nam smakuje, a co nie smakuje?

Czy to co smakuje zawsze jest dobre i zdrowe?

Czy są jakieś miejscowe regionalne smaki?

Czy jakieś smaki są charakterystyczne dla całej Polski?

Równowaga – kiedy się ruszamy równowagę pomaga utrzymać rytm naszych ruchów – tu łączymy się z kolei ze słuchem, bo przecież rytm to również muzyka.

 

Ułożenie ciała – najmniej popularny zmysł, nazywany formalnie propriocepcją pozwala nam w dowolnym momencie powiedzieć jak ułożone jest nasze ciało. Nawet gdy mamy zamknięte oczy i nieważko unosimy się w wodzie, możemy określić położenie naszych rąk, nóg, a nawet palców.

W tym zakresie pojedyncze osoby bardzo różnią się między sobą, różnie stoją, chodzą, gestykulują…

Czy istnieją charakterystyczne narodowe postawy ciała i gesty?

 

Autorzy i wydawcy programu „Polska! To lubię” zastosowali metodę „uczenia się w ruchu” – scenariusze lekcji i wspierające je pomoce dydaktyczne i materiały były pełne aktywności ruchowej (zarówno dużej w oparciu o wielkowymiarowe gry planszowe, zabawy i piosenki) jak i małej – w oparciu o zabawy manualne. Dzięki interaktywnym zabawom, tablica multimedialna może też stać się nie tylko miejscem wyświetlania treści i ale też centrum aktywności klasy. Przygotowano też scenariusze zajęć okolicznościowych, wprowadzających dzieci w kalendarz świąt narodowych i wspólne przeżywanie historii. ZOBACZ Polska!To lubię.