„A potem stało się teraz”. Czyli kilka słów o początku przygody z drukiem 3D.

„A potem stało się teraz”. Czyli kilka słów o początku przygody z drukiem 3D.

Kategorie : Druk 3D

Tytułowa sentencja „A potem stało się teraz” Terry’ego Pratchetta doskonale obrazuje upływający czas od momentu ogłoszenia ministerialnego projektu Laboratoria Przyszłości, przez moment wyboru drukarki, przez jej dostawę do szkoły. Jak zawsze, szybko upływający czas definiuje nasze działania obecne i przyszłe w ramach użytkowania drukarki i raportowania projektu. Tak samo jak wielu dyrektorów szkół obawiało się, co wybrać i kupić, tak teraz sporo nauczycieli ma wątpliwości nie tylko, co z tą drukarką zrobić, ile coraz częściej padają pytania „czy ja sobie poradzę?”, ponieważ za chwilę dyrektor będzie wymagał, za chwilę koleżanki i koledzy będą wymagali (przecież tyle wydrukowanych rzeczy widzieli w internecie, to może coś przygotujemy na przedmiot, którego uczę). 

Jednak w moim mniemaniu najtrudniej będzie sprostać wymaganiom uczniów i ich rodziców, którzy słyszeli o szeroko rozreklamowanym w mass mediach projekcie i teraz chcą efektów w postaci atrakcyjnych i angażujących zajęć.

Witamy w edukacji XXI wieku

My jako nauczyciele mamy to do siebie, że lubimy dzielić się wiedzą. Nie odkryję Ameryki, jeżeli stwierdzę, że na tym tak naprawdę polega nasza praca. Każdy z nas w nauczanym przedmiocie czuje się komfortowo. Każdy z nas czuje się komfortowo podczas zajęć stacjonarnych w szkole, większość z nas nie ma problemu z opanowaniem chaosu w klasie, lecz większość z nas czuła się ciut mniej komfortowo podczas lekcji zdalnych, kiedy nie mieliśmy kontaktu z klasą, kiedy musieliśmy mówić do  komputera, kiedy musieliśmy przemodelować swoją lekcję do tego, aby była dostosowana do zajęć zdalnych, lecz to nadal była nasza lekcja. Teraz dostaliśmy zupełnie nowe narzędzia, m.in. drukarki 3D, które mają sprawić, aby nasza szkoła zyskała szansę stawić czoła uciekającemu peletonowi zagranicznej, nowoczesnej edukacji. Jak to niestety w naszym kraju bywa, intencje i dobre chęci nie idą w parze z logicznym zaplanowaniem i powolnym wdrażaniem pewnych rzeczy.

Projekt Laboratoria Przyszłości, jak było naprawdę?

Projekt Laboratoria przyszłości, a w zasadzie jego terminarz był, delikatnie mówiąc, dosyć dynamiczny. W ciągu paru tygodni należało nie tylko dowiedzieć się, co to jest filament, drukarka czy klej adhezyjny, ale też dokonać wyboru drukarki, która będzie sprawdzona, funkcjonalna i niezawodna. 

Oczywiście logicznie myślący człowiek jest w stanie zdiagnozować, iż to, co mówi lub pokazuje handlowiec, należy przesiać przez weryfikacyjne sito, dlatego że za każdym razem w ich wykonaniu jest to super łatwe i za każdym razem perfekcyjnie się udaje. Co zrobić, aby i nam się udało? Co zrobić, aby czuć się pewnie i bezpiecznie, a zarazem nie wychodzić zbytnio ze swojej strefy komfortu? Już odpowiadam − zaufać innowacyjnemu podejściu marki Banach 3D, zaufać ekspertom z zakresu edukacji i druku 3D, którzy zostali ambasadorami marki i mają realny wpływ na to, jak wyglądają rozwiązania zaproponowane przez firmę dla szkół i dla nauczycieli. Jakie są to rozwiązania – już spieszę z wyjaśnieniem.

EkoSystem Banach – symbioza drukarki 3D z Twoją lekcją

ekoSystem Banach 3D

EkoSystem Banach jest miejscem, w którym znajdziesz inspiracje i materiały dydaktyczne do wykorzystania na lekcjach od zaraz. Materiały te są tworzone przez nauczycieli praktyków, którzy na co dzień pozostają aktywnymi entuzjastami druku 3D. Znajdziesz tam gotowe scenariusze zajęć podzielone na obszary tematyczne/przedmioty. Każdy scenariusz zawiera w krótki i przejrzysty sposób przedstawiony plan na lekcję oraz pliki do wydruku, które możesz bezpośrednio wysłać na drukarkę Banach School 3D lub też przygotować je w odpowiedni sposób na drukarkę, którą posiadasz. 

Tak! Dobrze przeczytaliście, na drukarkę, którą posiadasz, ponieważ EkoSystem Banach jest też dostosowany dla szkół, które kupiły inne drukarki niż Banach School 3D. W każdej chwili można wykupić dostęp do bazy materiałów i korzystać z nich do woli w ramach swojej subskrypcji.

EkoSystem Banach – płynny i bezbolesny start

No dobrze, możesz powiedzieć, „Zaraz, zaraz. Drogi autorze, opisujesz tutaj scenariusze, pomysły i abonamenty, ale ja nadal nie wiem, jak zacząć. Nie wiem, co to jest filament, nie wiem, jakie są rodzaje filamentu. Nie wiem nawet, jak go włożyć do drukarki.” – na to też jesteśmy przygotowani. 

Mamy dla Was cykl bezpłatnych webinarów, prowadzonych przez naszych ambasadorów, w którym pokazują oni krok po kroku proces instalacji oprogramowania, kalibracji i eksploatacji drukarki 3D czy długopisów 3D.

 Jeżeli nasza baza modeli w ramach EkoSystemu Banach jest dla Ciebie niewystarczająca, pozwól, że przeprowadzę Cię przez inne strony oferujące dziesiątki tysięcy darmowych modeli 3D do wykorzystania na lekcji z Twojego przedmiotu lub do zmiany wystroju sali czy organizacji Twojego szkolnego biurka. Gdzie na taki swoisty spacer możemy się umówić?  

W naszych mediach społecznościowych publikujemy pomocne dla nauczycieli artykuły i porady.

Łukasz Gierek ambasador marki Banach 3D

Wzbudzamy kreatywność

Macie pomysł na projekt do wykorzystania na Waszych lekcjach, a nie możecie go znaleźć w sieci? Chcielibyście stworzyć i wydrukować autorski model 3D, ale nie wiecie, jak to zrobić? 
W EkoSystemie Banach znajdziecie również krótkie video poradniki, pokazujące krok po kroku, w jaki sposób korzystać z najpopularniejszego oprogramowania do tworzenia autorskich projektów 3D. 

Autorzy poradników nie skupiają się na jednym oprogramowaniu, pokazujemy większość najpopularniejszych, na różnych stopniach ich zaawansowania. Kiermasz szkolny, akcja charytatywna czy promocja szkoły na dzień otwarty – z pomocą drukarki 3D te wydarzenia nabiorą zupełnie innego kształtu i kolorytu. 

Od nauczyciela dla nauczycieli

Mnie jako trenerowi edukacyjnemu, nauczycielowi, a przede wszystkim rodzicowi zależy na tym, aby moje dzieci miały szkołę na miarę naszych czasów, szkołę otwartą, pełną dialogu, współpracy, przede wszystkim szkołę kreatywną, wzbudzającą emocje. Te wszystkie luki między marzeniami a rzeczywistością możemy wypełnić my wszyscy jako nauczyciele. Możemy to zrobić, wykorzystując potencjał nowoczesnych technologii, wzbogacając lekcję o ilość pomocy naukowych o niespotykanej dotąd skali, przecież sami mamy możliwość je sobie wydrukować lub zaprojektować i wydrukować. 

Łukasz Gierek

Jest mi niezmiernie miło, iż będę mógł wytyczyć drogę i mieć czynny udział przy tworzeniu materiałów dydaktycznych dostępnych w ramach rozwiązania EkoSystemu Banach, a także pokazując Wam kreatywne wykorzystanie druku 3D na zajęciach. Sprawmy, aby szkoła była technologicznym parkiem rozrywki, a program Laboratoria Przyszłości jest w stanie zapewnić do tego fantastyczne podstawy.

Artykuł ten rozpocząłem cytatem Terry’go Pratcheta, więc cytatem też chciałbym skończyć − Nido Quebin, jeden z moich ulubionych mówców motywacyjnych powiedział kiedyś „Twoje obecne okoliczności nie określają, dokąd możesz dojść; po prostu określają, gdzie zaczynasz”, więc zacznijmy razem tę edukacyjną przygodę, ponieważ gramy razem do jednej bramki, do bramki zwanej nowoczesną edukacją.

Łukasz Gierek - nauczyciel przedmiotów informatycznych w Zespole Szkół Technicznych w Radomiu, wykładowca akademicki (MIEExpert, MIEFellow, Global Learning Mentor). Został wyróżniony i zaliczony przez kapitułę ekspertów oraz praktyków skupionych wokół Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce do grona 100 osób, które w wybitny sposób przyczyniły się do rozwoju umiejętności cyfrowych w naszym kraju – za rok 2019 oraz 2021. Uczestnik, trener i prelegent na międzynarodowych (Toronto, Singapur, Ateny, Helsinki, Wiedeń, Sarajewo) oraz ogólnopolskich konferencjach dla nauczycieli. O sobie mówi: „Nie jest satysfakcjonujące uczenie technologii dla samego jej poznania. Jak ją wykorzystać w życiu, aby ułatwić sobie codzienne obowiązki? Od wielu lat pracuję wspólnie z młodzieżą nad sposobami wykorzystania najnowszych gadżetów. Szybkość zmieniającej się technologii zmusza do ciągłego wyścigu. Jak zostać w nim zwycięzcą? Cały czas staram się odnaleźć odpowiedź na to pytanie”.

Powiązane posty

Udostępnij tę treść