Dlaczego warto zdecydować się na długopisy 3D w szkole ponadpodstawowej?

Dlaczego warto zdecydować się na długopisy 3D w szkole ponadpodstawowej?

Kategorie : Druk 3D

Stale rozwijająca się technologia nieustannie wpływa na wiele dziedzin naszego życia, w tym również na edukację. Młodzi ludzie każdego dnia korzystają z rozmaitych urządzeń, przez co tradycyjne nauczanie może być dla nich mało atrakcyjne i nieskuteczne. Jak sprawić, by nauka była dla uczniów interesująca, a przy tym przynosiła efekty? Warto wprowadzić zmiany wykorzystujące nowoczesne technologie.

Długopisy 3D w dobie cyfryzacji, jak urozmaicić zajęcia lekcyjne? 

Długopisy 3D są jednym z narzędzi, dzięki którym można urozmaicić zajęcia lekcyjne nawet wśród uczniów szkół ponadpodstawowych. Poniżej prezentujemy powody, dla których warto wprowadzić je do programu nauczania w placówce edukacyjnej. 

  • Nauka przez działanie

Zajęcia z wykorzystaniem długopisów 3D mogą być dopełnieniem tradycyjnych lekcji opartych na teorii. Uczniowie mogą przekształcać poznawane pojęcia w realne przedmioty, dzięki czemu lepiej i szybciej przyswoją materiał, a same zajęcia zostaną zapamiętane. 

Przykład: Na zajęciach z historii sztuki tworząc makietę katedry gotyckiej, można przyswoić nazewnictwo detali architektonicznych.

  • Rozwijanie umiejętności manualnych i wyobraźni przestrzennej oraz nauka kreatywnego myślenia 

Nim powstanie model uczniowie samodzielnie tworzą projekty. Zastanawiają się jakim sposobem go wykonać — czy bazując na przedmiotach gotowych, czy tworząc ze ścianek i korzystając ze szkiców odręcznych, czy budując wcześniej trójwymiarową formę z innego materiału. Każdorazowo stają przed wyzwaniem wymuszającym uruchomienie wyobraźni. Nierzadko szukają nietypowych rozwiązań. Od ich decyzji zależy wygląd modelu i często też jego użyteczność. W trakcie tworzenia mierzą się z problemami, które muszą rozwiązać. Uczą się samodzielności, cierpliwości, rozwijają umiejętności konstruowania trójwymiarowych brył, a efekty bywają zaskakujące, satysfakcjonujące i są powodem do dumy.

  • Innowacyjność i nowoczesność

Wykorzystanie długopisów 3D w szkole daje uczniom poczucie, że szkoła stawia na nowoczesne rozwiązania. Wpływa to na motywację i sprawia, że uczniowie chętnie podejmują się wykonania zleconych zadań.

  • Korzystanie z technologii przyszłości

Technologia 3D cieszy się rosnącą popularnością, a sam proces tworzenia za pomocą długopisów może stanowić fascynujący początek przygody z drukiem 3D, inżynierią i projektowaniem. Zawody przyszłości w dużej mierze bazują na nowoczesnych technologiach, w związku z czym rozwijanie umiejętności w tym obszarze czyni uczniów bardziej atrakcyjnymi na konkurencyjnym rynku pracy.

  • Współpraca i budowanie relacji

Praca z długopisami 3D może wymagać pracy zespołowej, dzięki czemu uczniowie mają możliwość rozwijania kompetencji interpersonalnych, np. nawiązywania relacji, zdolności komunikacji, umiejętnego planowania pracy zespołu, negocjacji, a nawet rozwiązywania konfliktów. Nowo nabyte kompetencje mogą pozytywnie wpłynąć na obecne relacje z rówieśnikami, ale również być przydatne w późniejszej pracy zawodowej.

Podsumowując długopisy 3D to nie tylko nowoczesne narzędzia, ale również skuteczny sposób na zwiększenie zaangażowania uczniów w proces nauki. Dzięki nim młodzi ludzie mają możliwość rozwijania kompetencji przyszłości. Długopisy dają możliwość rozwoju kreatywności, twórczego myślenia, planowania, projektowania i eksperymentowania. Dzięki nim zajęcia lekcyjne są bardziej interesujące, a proces nauczania przyjemny i efektywny. 

Scenariusz zajęć, na zajęcia z długopisem 3D w szkole ponadpodstawowej

Wprowadzenie do druku 3D i fotografii produktowej.

Scenariusz lekcji przeznaczony jest dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Zajęcia zostały opracowane z myślą o przedmiotach o charakterze technicznym i artystycznym. 

Czas na realizację scenariusza dla długopisu 3D

Przynajmniej 6 godzin lekcyjnych

Długość trwania zajęć zależy od wielkości i stopnia zaawansowania projektów oraz od liczby długopisów 3D, jaką mają do dyspozycji uczniowie w trakcie lekcji. 

Cele zajęć:

Zapoznanie z możliwości i obsługą długopisu 3D

Zapoznanie ze sposobami modelowania przy użyciu długopisów 3D

Rozwijanie kreatywności oraz wyobraźni przestrzennej

Rozwijanie umiejętności manualnych

Ćwiczenie umiejętności komponowania oraz kadrowania fotografii

Nauka krytycznego myślenia oraz wyrażanie swojej opinii

Zasoby:

Długopisy 3D

Filamenty

Papier do wykonania projektów

Elementy dodatkowe ułatwiające wykonanie modeli 3D np. kubki, miseczki

Materiały własne nauczyciela: inspiracje do wykonania modeli i fotografii produktowych (w formie prezentacji lub np. tablicy na Pinterest)

Zadania z wykorzystaniem długopisu 3D

Cykl lekcji składa się z dwóch części i podsumowania. 

Część I

Zadanie: 

Uczniowie mają za zadanie wykonać model 3D według własnego projektu. Mogą pracować indywidualnie lub w grupie. Decydując się na pracę grupową każdy wykonuje część, która może istnieć samodzielnie, ale w połączeniu z pracami pozostałych członków grupy jest elementem większej całości (np. grupa decyduje się wykonać miasteczko i każdy z uczniów projektuje i wykonuje własną kamienicę). 

Przebieg lekcji:

Nauczyciel:

Zapoznaje uczniów z zadaniem

Zapoznaje uczniów z możliwościami długopisów 3D

Wyjaśnia w jaki sposób można tworzyć modele (budowanie ze ścianek, bazowanie na przedmiotach gotowych, tworzenie modeli z papieru lub folii itp.)

Pokazuje przykłady modeli 3D wykonanych na różne sposoby

Zapoznaje z instrukcją obsługi długopisu 3D

Prosi uczniów o wykonanie projektów modeli 3D

Po uzgodnieniu sposobu wykonania modeli udostępnia długopisy i uczniowie przystępują do pracy nad modelami

Część II

Zadanie: 

Uczeń ma za zadanie wykonać fotografię produktową wykonanego modelu uwzględniając zasady kompozycji. Może dodatkowo wykonać obróbkę zdjęć w programie graficznym.

Przebieg lekcji:

Nauczyciel wyjaśnia uczniom na czym będzie polegać zadanie oraz przeprowadza wykład na temat fotografii produktowej. Zwraca uwagę na zasady komponowania, kadrowania, tło i oświetlenie. Pokazuje przykładowe fotografie produktowe oraz filmy przedstawiające sposoby ich tworzenia. Zachęca uczniów do szukania własnych inspiracji. Następnie prosi uczniów o wykonanie zadania. Ze względu na potrzebę wykonania fotografii w zróżnicowanych warunkach część uczniów kończy zadanie w domu.

Podsumowanie zajęć:

Po oddaniu prac do oceny nauczyciel prezentuje w trakcie lekcji fotografie wszystkich uczniów. Każdy z nich ma możliwość opowiedzieć o swoim projekcie, procesie powstawania i efektach. Pozostali mogą zadawać pytania, wyrazić swoją opinię na temat projektu oraz dokonać konstruktywnej krytyki. 

Autor: Zespół Szkół Ekonomicznych na Hoffmanowej 13 wraz z nauczycielką Edytą Czeladką 

DŁUGOPISY 3D BANACH MASTER Z FILAMENTEM I PAKIETEM EDUKACYJNYM
DŁUGOPISY 3D BANACH MASTER Z FILAMENTEM I PAKIETEM EDUKACYJNYM
DŁUGOPISY 3D BANACH MASTER Z FILAMENTEM I PAKIETEM EDUKACYJNYM

Scenariusz "Mosty"

Zachęcamy również do pobrania scenariusza „Mosty -  budowa innowacyjnych konstrukcji z wykorzystaniem długopisów 3D„ autorstwa : Uczniów zespołu szkół im. Jana Śniadeckiego w Wyszogrodzie wraz z nauczycielem Piotrem Felczakiem

POBIERZ -> 

Wykorzystywanie długopisów 3D przez szkoły ponadpodstawowe

  1. Długopisy 3D w szkole ponadpodstawowej  mają szerokie zastosowanie podczas zajęć technicznych, podczas których łączy się poszczególne elementy wydrukowane na drukarce 3D. Ponadto idealnie sprawdzają się na zajęciach z projektowania 3D – do tworzenia prototypów.
  2. Innym ciekawym rozwiązaniem jest wykorzystanie długopisu 3D w trakcie lekcji "Maszyny i urządzenia cyfrowe". Każdy z uczniów opracowuje model wg własnego projektu i ma dodatkowo za zadanie wykonać fotografię produktową wykonanego modelu (to uczniowie kierunku technik grafiki i poligrafii cyfrowej). Zadanie ma na celu przede wszystkim zapoznać uczniów ze sposobami tworzenia modeli 3D za pomocą długopisów. Niebawem będziemy omawiać zagadnienia związane z przygotowywaniem modeli pod drukarki, więc praca z długopisami są świetnym wstępem do tych lekcji. Liczę, że uczniowie rozwiną kreatywność i wyobraźnię przestrzenną, co pozwoli im uniknąć niektórych błędów w późniejszej pracy nad modelami pod drukarki 3D. 
  3. Projekty związane z tematami lekcji dotyczącymi kierunku Technik grafiki i poligrafii cyfrowej są tu m.in. tworzone w formie fizycznej formy drukowe aby łatwiej było zrozumieć uczniom różnice w drukowaniu wypukłym, wklęsłym i płaskim – do tych tematów tworzą własne formy które obrazują daną technikę.
  4. Innym zastosowaniem jest z kolei możliwość wykonania wydruku 3D długopisem z szablonu wcześniej narysowanego wektorowo rysunku- czyli ćwiczymy projektowanie rysunków wektorowych, które później służą jako matryca do wykonania fizycznego modelu. W takich projektach często uczniowie mogą się wykazać pomysłowością i np. projektują własną biżuterię (nausznice, pierścionki, breloki, elementy dekoracyjne…)
  5. Wykorzystanie długopisów 3D jako narzędzia na przedmiotach związanych z modelowaniem i drukowaniem 3D. Uczniowie mogą zaprojektować własny model obiektu 3D następnie generują z niego rysunek techniczny w odpowiedniej skali i wykonują wszystkie elementy zgodnie z tym rysunkiem, następnie łączą w obiekty 3D. Są to bardzo ciekawe doświadczenia w tym procesie twórczym, ponieważ przygotowane obiekty na tym etapie służą jako prototypy docelowych wydruków i dzięki nim można dokonać oceny, czy dany model spełnia nasze wszystkie założenia i ewentualnie dokonać korekty przed wydrukiem na drukarce 3D. Proces ten bardzo ułatwia pracę uczniom ponieważ nie wszyscy mają możliwość wydrukować na drukarce w tak krótkim czasie swoich projektów.
  6. Wykorzystujemy również je do projektowania elementów scenerii do filmów animowanych. Uczniowie projektują postacie i przedmioty z których na późniejszym etapie tworzą sceny i z nich montują film. Może być on wykorzystany jako reklama, praca konkursowa na dowolny temat lub film do ćwiczeń na zajęciach związanych z efektami specjalnymi które realizowane są w programach graficznych.
  7. Uczniowie mają możliwość stworzenia niestandardowych prac graficznych (przestrzennych obrazów 3D, tworzonych warstwowo) co daje niezwykłe wrażenia, rozwija wyobraźnię przestrzenną, może zostać wykorzystane również do tworzenia prac konkursowych o różnej tematyce jako samodzielny projekt lub w połączeniu z innymi technikami graficznymi.
  8. Uczniowie wykonują także elementy będące przedmiotami użytku codziennego np. podstawki na telefon komórkowy, breloki do kluczy, stojaki na słuchawki, pojemniki biurowe. Wszystkie projekty to prototypy wykonane w oparciu o własny pomysł uprzednio narysowany jako wzorzec 2D lub gotowy szablon w przypadku młodszych uczniów.
  9. Dodatkowy atut to poznanie właściwości fizycznych filamentów, a głównie mowa tu o PLA. Uczniowie poprzez częstą pracę z filamentem zapamiętują ich charakterystyczne cechy, uczą się w jakich temperaturach dany filament ulega stopieniu, jaką ma wytrzymałość, czy wydobywa się z niego zapach kiedy zmienia swoją postać, czy pojawia się proces nitkowania, jak zachowuje się w czasie schładzania  oraz podczas użytkowania w wyższych temperaturach, oraz gdzie można je zastosować- są to treści objęte programem nauczania na tym kierunku kształcenia. Ćwiczenia w  których uczeń może sam namacalnie doświadczyć danego procesu są najlepszą metodą nauki, dzięki temu łatwiej im jest zapamiętać dany materiał.
  10. Uczniowie realizują także własne koncepcje służące im w życiu codziennym- najbardziej zafascynowani potrafią zostać po zajęciach lub zwolnić się z innych mniej ważnych zajęć żeby móc dłużej popracować długopisem 3D.

Powiązane posty

Udostępnij tę treść