Druk 3D nie tylko poszerza wiedzę matematyczną uczniów, ale jest również potężnym narzędziem stymulującym ich kreatywność i eksplorację w zakresie projektowania obiektów przy użyciu pojęć matematycznych. Na swoich zajęciach zauważyłam duże zaangażowanie, kreatywność, dokładność w wykonaniu zadań. Dzieci szybko opanowały zasady tworzenia z wykorzystaniem długopisów 3D. Na początku miały problem z prawidłowym chwytem narzędzia, ale po kilku próbach już trzymały długopisy prawidłowo. Warto zwrócić uwagę na postawę dziecka w czasie wykonywania zadań, korygować sposób siedzenia. W klasach młodszych wykorzystałam długopis do kodowania − dzieci tworzyły dyktanda graficzne. Mogły wybrać wzór, który wykonywały, a po zakodowaniu obrazu za pomocą długopisu otrzymywali go w formie breloczka. Czym różni się ta praca od kodowania kredkami? Dzieci wykonywały prace bardzo uważnie, starannie, skupiali się na zaznaczeniu odpowiednich obszarów. W czasie zajęć panowały duże skupienie i cisza. Po lekcji zapytałam podopiecznych, dlaczego teraz byli tak skupieni. „Proszę Pani, tego nie da się już wymazać jak kredki”. Podobne zajęcia przeprowadziłam z uczniami klas starszych na kółku informatycznym. Tu dzieci szybko i poprawnie wykonały zadanie. Po ćwiczeniu poprosili o chwilę przerwy, po czym stwierdzili: „Już dawno nie byliśmy tak skupieni”. Zapytali o możliwość stworzenia własnych projektów. Umożliwiłam im takie działanie i obserwowałam, co będzie się działo. Chłopcy zafascynowani piłką nożną projektowali logotypy klubów, dziewczynki wpadły na pomysł zrobienia własnych okularów. Nie mieli gotowych szablonów, sami tworzyli wszystko od początku. Powstały projekty na kartkach, okulary z kartonu dopasowane do twarzy. Pozwoliłam uczniom ma tworzenie tego, co ich interesuje, i z przyjemnością obserwowałam, jak liczą, mierzą, rysują cyrklem odpowiednie okręgi, dyskutują, analizują, gdzie jest problem. Te zajęcia pokazały mi, w jakim kierunku powinnam podążać na lekcji matematyki, by zobaczyć podobne zaangażowanie i emocje. Zajęcia z wykorzystaniem długopisów 3D przeprowadziłam na lekcji matematyki w klasie V i VIII. W czasie tych zajęć zobaczyłam to samo zainteresowanie i potrzebę doświadczania rozwiązywania problemów współpracy co na zajęciach dodatkowych.