Każdy pedagog, który chce przystąpić do egzaminu, musi spełniać określone wymagania na stopień nauczyciela mianowanego. Według starych przepisów powinien mieć status nauczyciela kontraktowego i odbyć niezbędny staż. Natomiast według nowych, powinien posiadać status nauczyciela początkującego i odbywać przygotowanie do zawodu nauczyciela. Ponadto musi zostać pozytywnie oceniony przez dyrektora szkoły oraz komisję. Jeśli nauczyciel spełnia wszystkie wymagania na nauczyciela mianowanego, może przystąpić do egzaminu.
Kiedy możliwy jest awans na nauczyciela mianowanego na starych zasadach?
We wrześniu 2022 roku wprowadzono nowe przepisy. Jednak awans na nauczyciela mianowanego po staremu jest wciąż możliwy dla pedagogów, którzy spełnili określone warunki jeszcze przed zmianą przepisów. Jeśli pedagog spełnia wymagania na nauczyciela mianowanego i rozpoczął procedurę przed wejściem w życie nowych przepisów, ma możliwość dokończenia go na starych zasadach.
Wniosek o postępowanie egzaminacyjne na nauczyciela mianowanego 2024
Żeby podejść do egzaminu na nauczyciela mianowanego w 2024 roku, należy w pierwszej kolejności przygotować wszystkie niezbędne dokumenty, między innymi: dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe, akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego i zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia. Konieczny jest również plan rozwoju zawodowego i ocena dorobku dokonana przez dyrektora. Wniosek o egzamin na nauczyciela mianowanego wraz z niezbędną dokumentacją należy złożyć do 30 czerwca lub do 31 października 2024 roku.
Podczas tworzenia planu rozwoju zawodowego warto korzystać z materiałów Ei System, żeby pokazać, w którym kierunku zmierzają zainteresowania pedagoga i w jaki sposób zamierza rozwijać swoje kompetencje.
Staż na nauczyciela mianowanego
Ważnym etapem przygotowania do egzaminu jest staż na nauczyciela mianowanego, który poprzedza egzamin. W tym okresie pedagog powinien dołożyć wszelkich starań, żeby jego kompetencje systematycznie wzrastały. W przypadku uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE) warto korzystać z bogatej bazy narzędzi terapeutycznych i dydaktycznych
Ei System, żeby poszerzać swoją wiedzę i zdobywać praktyczne umiejętności do pracy z dziećmi ze SPE. Są to na przykład programy do terapii logopedycznej.