Drukarka 3D to nowoczesny sprzęt, używany w domu a także mający zastosowanie w przemyśle. Ich zalety są coraz częściej dostrzegane również w przypadku sektora edukacyjnego i rozrywkowego. Poziom zaawansowanej technologii sprawia, że innowacyjne i nietuzinkowe pomysły są możliwe do realizacji. Druk 3D w ostatnim czasie staje się coraz popularniejszy w szkole, ponieważ umożliwia stworzenie wielu pomocy dydaktycznych oraz przeprowadzenie różnych eksperymentów dla dzieci. Ta innowacyjna drukarka staje się obowiązkowym wyposażeniem każdej publicznej szkoły podstawowej. Jakie ciekawe doświadczenia dla dzieci można przeprowadzić przy użyciu drukarki 3D? Dlaczego warto zainwestować w taki sprzęt? Tego dowiesz się w niniejszym artykule.
Drukarka 3D - dlaczego warto ją kupić?
Drukarki 3D mają wysoką wartość edukacyjną dla dzieci. Umożliwia projektowanie różnych obiektów w trójwymiarze. Co prawda dla wielu dzieci samodzielne używanie drukarki może być zbyt skomplikowane, jednak sama obserwacja obsługi urządzenia przez nauczyciela pozwala wiele zaobserwować. Uczniowie mogą pogłębiać swoją wiedzę związaną z drukowaniem 3D pod okiem wykwalifikowanego pracownika szkoły lub rodzica w warunkach domowych.
Zalety drukarek 3D:
• dziecko projektując lub obserwując projektowanie może poznać wirtualne środowisko pracy i nauczyć się korzystać z jego funkcji,
• projektowanie 3D zawiera elementy matematyki, znakomicie rozwija wyobraźnię przestrzenną,
• interfejs urządzenia często jest po angielsku, więc dziecko w sposób intuicyjny uczy się języka,
• dziecko poznaje różnice między drukiem tradycyjnym a drukiem 3D,
• projektowanie rozwija wyobraźnię i pielęgnuje w dziecku twórczość,
• przy ich pomocy można organizować ciekawe eksperymenty dla dzieci.
Zastosowanie drukarki 3D w edukacji
Drukowanie 3D nie znajdzie zastosowania w każdym przedziale wiekowym, ponieważ małe dziecko nie będzie w stanie obsługiwać skomplikowanego programu, czy narzędzia nawet z pomocą nauczyciela. Zakup drukarki 3D do przedszkola jest jednak dobrym pomysłem, ponieważ poszerzy ona możliwości placówki o możliwość samodzielnego przygotowania praktycznie wszystkich pomocy naukowych, które mogą być potem wykorzystane na przykład w celu przeprowadzenia eksperymentów chemicznych dla przedszkolaków. Dla dzieci w wieku przedszkolnym doskonałą, dużo prostszą zabawą niż drukowanie w 3D będzie obsługa długopisu 3D - będzie to ciekawe doświadczenie i prosty eksperyment dla dziecka. Przedszkolak przy pomocy nauczyciela może rozwijać dzięki temu motorykę małą. Do zajęć prowadzonych w przedszkolu można wykorzystać gotowe zestawy gier interaktywnych: harmonijny rozwój - twórczość i konstrukcje lub musicarium - folklor tradycyjnie. Korzystanie z takich propozycji jest ułatwienie dla nauczyciela.
Jeśli chodzi o starszych uczniów, mogą oni próbować samodzielnie projektować w 3D, na tańszym podstawowym sprzęcie. Osoby zaangażowane w zajęcia z udziałem drukarki 3D dostrzegają, że uczniowie są bardzo zaciekawieni i zainteresowani projektowaniem. Poza tym, przy pomocy drukarki 3D nauczyciele mogą planować wiele zajęć przy użyciu rekwizytów 3D na różne przedmioty. Na geografię przy pomocy sprzętu można stworzyć przestrzenną topograficzną mapę Europy, na historię koloseum 3D, na fizykę układ słoneczny a w ramach zajęć sztuki można przygotować słynne paryskie budynki. Wszystkie te akcesoria nie tylko będą atrakcyjnym urozmaiceniem zajęć, pobudzającym wyobraźnię uczniów, ale także później świetną, unikatową dekoracją sal lekcyjnych. Dzięki różnego rodzaju obiektom 3D można organizować eksperymenty chemiczne dla dzieci oraz eksperymenty naukowe.
Eksperymenty naukowe dla dzieci - TOP5 doświadczeń!
Przy pomocy drukarki 3D można wykonać wiele prostych eksperymentów dla dzieci. Przygotowaliśmy TOP5 doświadczeń dla uczniów szkół podstawowych, które można wykonać przy pomocy nauczyciela lub jako doświadczenia dla dziecka w domu.
1. Zajęcia z matematyki - prowadzone metodą eksperymentu z wykorzystaniem drukarki 3D, ułatwią dziecku przyswajanie wiedzy z dziedziny matematyki. W trakcie rozwiązywania zadań doświadczalnych, uczniowie będą wykorzystywać drukarki 3D -dzięki temu będą przewidywać występowanie zjawisk, planować czynności, by zobaczyć wydrukowany efekt pracy. Zajęcia są dopasowane do etapu edukacyjnego. Na zajęciach można skorzystać z gotowego zestawu Matematyka Już umiem.
2. Zajęcia z informatyki - rozwijają kompetencje matematyczno-przyrodnicze, przy wykorzystaniu komputera, programów graficznych i drukarki 3D. Zajęcia przeprowadzone metodą eksperymentu będą uczyły samodzielnej lub zespołowej pracy oraz rozwiązywania problemów. Dziecko w wyniku zajęć może nauczyć się modelowania w programach do wizualizacji przestrzennej lub zapoznać z niekonwencjonalnym użyciem druku.
3. Zajęcia z projektowania - będą uczyły dziecko zalet, wad i możliwości druku 3D, drukowania w 3D i obsługi oprogramowania. Zajęcia polegają przede wszystkim na wykonaniu własnego projektu modelu 3D i na jego wydruku w połączeniu z zagadnieniami z dziedziny chemii, przyrody, fizyki, geografii. Dziecko ma za zadanie projektować i prowadzić obserwację doświadczalną. Przy planowaniu zajęć można skorzystać z biblioteki projektów 3D.
4. Zajęcia z robotyki - prowadzone metodą eksperymentu, polegają na zaprojektowaniu przez dziecko robota. Niestety nie jest to domowy eksperyment dla dzieci, ponieważ do przeprowadzenia zajęć potrzebny jest specjalista robotyki. Zadaniem ucznia jest zaprojektowanie robota na zawody minisumo robotów.
5. Doświadczenia chemiczne dla dzieci - są to eksperymenty szkolne lub doświadczenia chemiczne możliwe do wykonania w domu. Z wykorzystaniem drukarki 3D można wydrukować materiały z różnych dziedzin. Uczniowie mogą wykonać modele cząsteczek chemicznych albo struktur biologicznych, które potem mogą wykorzystać na zajęciach. Mogą także zaprojektować pomoce naukowe przydatne do zrobienia eksperymentów chemicznych. Przy pracy nad projektami można wspomóc się multimedialnymi ilustracjami przedmiotowymi.
Przedstawione propozycje to tylko kilka pomysłów związanych z praktycznym wykorzystaniem projektów. Czasem jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia, a najbardziej niezwykłe pomysły powstają podczas wspólnych eksperymentów. Zachęcamy do odkrywania nowych możliwości rozwoju niecodziennych wizji!