Istnieją różne rodzaje innowacji pedagogicznych w przedszkolu i w szkole. Podział wygląda następująco:
- innowacja programowa,
- innowacja metodyczna,
- innowacja organizacyjna.
Innowacje programowe odnoszą się do wszystkich zmian w programie nauczania wprowadzanych w szkołach czy nawet przedszkolach. Tu bardzo ważne jest też wyszukiwanie błędów w nauczaniu oraz ich korygowanie w granicach obowiązujących przepisów oświatowych. Innowacje mają na celu modyfikowanie planu nauczania w sposób bardziej nowoczesny, przystępny i rozwijający dla uczniów. W tym obszarze mogą być realizowane autorskie metodyki nauczania poszczególnych nauczycieli. Innowacje w zakresie programowym powinny obejmować również korelacje pomiędzy poszczególnymi przedmiotami.
Innowacje organizacyjne dotyczą zmian w organizacji nauczania. Może być to np. zmiana liczby uczniów, zmiana czasu trwania lekcji czy tworzenie zespołów problemowych. Innowacje w edukacji w zakresie współpracę ze specjalistą w prowadzeniu zajęć oraz odpowiednie dostosowanie urządzenia i wyposażenia pracowni do potrzeb edukacyjnych.
Innowacje metodyczne dotyczą wszystkiego, co jest powiązane z procesem nauczanie – uczenie się. Mogą obejmować między innymi wprowadzenie nowych metod nauki, nowe prezentacje materiału czy korzystanie z zupełnie innych form edukacyjnych niż dotychczas. Metodyczne innowacje mają na celu poprawienie efektywności nauczania. Opis innowacji pedagogicznej uwzględnia również jej podział z uwzględnieniem rodzajów zmian na przekształcenie, uzupełnienie, poszerzenie, zastąpienie, eliminację.