Innowacyjne metody logopedyczne. Jak animowane historyjki zmieniają terapię mowy

Innowacyjne metody logopedyczne. Jak animowane historyjki zmieniają terapię mowy

Aby zoptymalizować terapię, by w jak najkrótszym czasie móc osiągnąć możliwie najlepszy efekt terapii, czyli uzyskać wymowę normatywną, logopedzi poszukują najbardziej wartościowych i efektownych metod i narzędzi pracy. Co jest innowacją w świecie multimedialnych programów terapeutycznych, takich jak Logopedia Spectrum? Na pewno animowane historyjki logopedyczne. 

Jak fabularne opowieści wspomagają naukę mowy?

Historyjki te mają na celu utrwalenie poprawnej wymowy ćwiczonej głoski w dłuższych tekstach. W programie Logopedia Spectrum treść historyjek została sfabularyzowana, co oznacza nadanie jednostce treningowej fabuły, czyli formy opowieści ruchowej w celu zwiększenia atrakcyjności zajęć i zaangażowania ćwiczących. Oglądając i słuchając animowanej historyjki uczniowie absorbują nie tylko zmysł słuchu, jak to jest w przypadku tekstu czytanego przez terapeutę. 

Dlaczego animacje w terapii mowy przyspieszają efekty?

Dzieci, oglądając pięknie animowane opowiastki, angażują przy tym także zmysł wzroku. Wykorzystanie animacji umożliwia więc nauczanie polisensoryczne, a zaangażowanie możliwie wielu zmysłów w procesy poznawcze przyspiesza uczenie się.

Wykorzystanie obrazów, dźwięków, animacji i interaktywnych elementów może pomóc dzieciom lepiej zrozumieć i zapamiętać materiał. Włączenie ruchomych obrazów w proces terapii ułatwia komplementarność przetwarzania informacji w mózgu. Humorystyczne elementy animacji przykuwają uwagę, zwiększają uważność dzieci na zadaniu. Efektowna grafika, sympatyczni bohaterowie i ich przygody sprawiają, że ćwiczące dzieci bacznie słuchają historyjki, łatwiej zapamiętują jej treść i chętniej powtarzają treści oraz wykonują ćwiczenia.

Bogata i często dowcipna szata graficzna animacji i ciekawe zadania aktywizują dziecko do działania, a jak wiadomo, nauka przez zabawę jest najlepszym i najefektywniejszym rozwiązaniem w pracy z dziećmi. Co więcej, tłumaczenie dziecku, dlaczego powinno uczyć się ładnej wymowy nie zawsze idzie w parze z przekonaniem dziecka do wykonywania ćwiczeń. Stosując w terapii animowane historyjki nie trzeba dzieci namawiać do pracy, a każde zajęcia logopedyczne są dla dziecka okazją do robienia tego, co lubi, a przede wszystkim do doskonałej zabawy.

Autorka:

Anna Tońska-Szyfelbein - Neurologopeda, logopeda wczesnej interwencji. Terapeuta Ortodoncji Funkcjonalnej Systemu MFS.

Powiązane posty

Udostępnij tę treść