
Laboratoria Przyszłości szansą dla polskiej szkoły
-
Kategorie:
Druk 3D
Dzięki innowacyjnym metodom dzieci bardziej interesują się zdobywaniem wiedzy. Wykorzystując różnego rodzaju urządzenia i narzędzia uczniowie zdobywają umiejętności praktyczne, a nie tylko wiedzę teoretyczną. Wśród wykorzystywanych w polskich szkołach osiągnięć techniki znajdują się m.in. drukarki 3D. Czy wyposażone w nowoczesne urządzenia oraz interaktywne pomoce naukowe „laboratoria przyszłości” sprawdzą się na co dzień?
Uchwała nr 129 Rady Ministrów z dnia 29 września 2021 r. informuje o możliwości dofinansowania rozwoju nowoczesnej, szkolnej infrastruktury i tworzeniu tzw. laboratoriów przyszłości. Dzięki specjalnie przygotowanemu programowi jednostki samorządowe we współpracy z dyrektorami szkół oraz na ich wniosek mogą ubiegać się, o przyznanie dofinansowania na zakup zaawansowanych narzędzi technologicznych, mających istotny wpływ na poprawę jakości edukacji, wsparcie dzieci z niepełnosprawnościami oraz rozwój u najmłodszych szeroko pojętych zainteresowań technologicznych, konstrukcyjnych, czy przestrzennych.
Pytania i odpowiedzi nt. Programu Laboratoria Przyszłości rodzą się w wielu kwestiach. Wiążą się one przede wszystkim z zakresem dostępnych środków i możliwości jakie daje ich pozyskanie. Wątpliwości dotyczą też sposobu działania urządzeń i systemów, składających się na nowoczesne elementy wyposażenia sal i pracowni. W poniższym artykule postaramy się wyjaśnić, jak działają drukarki 3D i w jaki sposób efektywnie korzystać z nich podczas zajęć edukacyjnych.
Drukowanie 3D zapoczątkowano już w latach 80 XX wieku, gdy powstały pierwsze urządzenia, pozwalające na wydruki przestrzenne. Technologia FDM, którą wymyślono w 1988 roku jest podstawą drukarek 3D, które oferowane są dziś i sprawdzają się już w wielu polskich szkołach. Drukowanie 3D jest procesem, polegającym na wytwarzaniu fizycznego, przestrzennego obiektu poprzez nanoszenie kolejnych warstw materiału. Technologia ta nazywana jest technologią addytywną lub generatywną. Materiałem, który wykorzystuje się podczas drukowania jest filament, najczęściej dostępny w postaci żyłki na szpuli, wykonanej z tworzywa termoplastycznego, żywicy, lub metalu. Rodzaj obiektu, jaki można wydrukować w technologii 3D zależy od parametrów sprzętowych, przede wszystkim od rozmiaru pola roboczego. Drukarka 3D, przeznaczona dla szkół posiada pole robocze w rozmiarze 210x210x210 mm, a wysokość warstwy może być równa 0,1 do 0,4 mm. Dzięki czujnikowi pracy filamentu urządzenie działa ekonomicznie oraz uruchamia się w odpowiednich momentach.
Drukarka 3D umożliwia realizację różnorakich projektów. Warto zauważyć, że producent drukarek Banach 3D udostępnia bibliotekę 500 gotowych projektów 3D, które mogą posłużyć do prowadzenia nowoczesnych zajęć dydaktycznych w oddziałach szkolnych dla dzieci w różnym wieku oraz o różnym poziomie wiedzy. System zapewnia nauczycielom przeszkolenie online oraz wsparcie merytoryczne przez cały okres użytkowania drukarki 3D. Można ponadto korzystać ze stu gotowych scenariuszy lekcyjnych, które prowadzone będą z zastosowaniem drukarki 3D.
Drukarka 3D umożliwia wydruk brył geometrycznych, wzorów budowli, przedmiotów, części ciała, wzorów mikroorganizmów oraz prototypów części, które mogą zostać wykorzystane podczas zajęć lub konkursów. Wysoka jakość sprzętu sprawia, że wydruki cechuje wysoka precyzja. Drukarka 3D Banach School jest łatwa w obsłudze i lekka (waży 7,5 kg), a co za tym idzie mobilna. Można przenosić ją pomiędzy salami lekcyjnymi, wykorzystując na zajęciach z różnych przedmiotów. W ramach programu Laboratoria Przyszłości można sfinansować długopisy 3D, które idealnie można łączyć w pracy z drukarką 3D.
Program Laboratoria Przyszłości sprawia, że szkoła staje się przestrzenią ciekawą, inspirującą, zachęcającą do rozwijania szeroko pojętych zainteresowań. Dzieci zachwycone są potencjałem jaki daje druk 3D oraz możliwościami jego wykorzystania w konkretnych branżach np. budownictwie, obszarze automotive, czy branży medycznej.
Udostępnij