Karolinka uczęszcza do przedszkola od września 2022 roku. Jest ciekawą świata 6-latką. Wcześniej dziewczynka ze względu na swoje problemy zdrowotne była objęta nauczaniem indywidualnym w domu. Karolinka ma zdiagnozowaną niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim oraz niedosłuch. Dziewczynka wykazuje również trudności w zakresie motoryki małej, dlatego dodatkowo uczęszcza na rehabilitację.
Niepełnosprawność Intelektualna - dostrzegam piękno świata
Karolina ma problemy ze skupieniem uwagi (dużo bodźców ją rozprasza). Dziewczynka jest bardzo zainteresowana wszystkim, co się wokół niej dzieje, zadaje mnóstwo pytań o funkcjonowanie świata i próbuje zrozumieć jego mechanizmy. Na każde zadane pytanie oczekuje satysfakcjonującej ją odpowiedzi. „Dlaczego ja muszę ubrać kalosze?” – „Bo pada deszcz”. – „To jak pada deszcz, to dlaczego on (wskazanie palcem na kolegę) nie ma kaloszy?” – „Tak, Dawid nie ma kaloszy, ale ma adidasy, w nich też można chodzić w czasie deszczu”. Dziewczynka wymaga stałego wsparcia i motywacji do dokończenia rozpoczętych działań oraz przypominania, co w danej chwili robimy zarówno na zajęciach grupowych, jak i indywidualnych.
Dobierz mi zajęcia rewalidacyjne - potrzebuję wsparcia
Zajęcia rewalidacyjne, jakie z nią prowadzę, staram się dostosowywać do tematyki omawianej w danym tygodniu w przedszkolu. W tym celu wykorzystuję program „Niepełnosprawność intelektualna i ASD”. Z programu wybieram treści, które dostosowuję do potrzeb swojej podopiecznej, ale zdarza się również, że wykorzystuję program w całości tak, jak został przygotowany. Tak było w przypadku tematu związanego z porami roku. Karolinka z dużym zainteresowaniem dopasowywała ubrania do odpowiedniego sezonu. Chociaż zrobiła kilka błędów, nie zniechęciła się w poszukiwaniu ubrań i sama ponawiała próbę. Program wykorzystuję również jako wstęp do wspólnej pracy. W taki sposób pracowałyśmy w ostatnim tygodniu karnawału, przygotowując nakrycie stołu na posiłek. Na początku zajęć, wykorzystując program „Niepełnosprawność intelektualna i ASD”, Karolina ułożyła prawidłowo nakrycia do posiłku, a następnie wspomagając się spoglądaniem na komputer, odwzorowała takie samo ułożenie na stole, korzystając z naczyń z zabawkowej kuchenki.
Zbuduj moją samodzielność
Rozwijając temat naczyń i sprzętów używanych w kuchni, a następnie w domu, sięgnęłam do kart pracy, które dostałam w pakiecie z programem „Niepełnosprawność intelektualna i ASD”. Z kart pracy na początek wybrałam kuchnię. Wspólnie z Karoliną wycięłyśmy urządzenia, które mieszczą się w kuchni, a następnie zadaniem dziewczynki było ułożenie sprzętów w odpowiedni sposób, tak aby wszystkie zmieściły się w pomieszczeniu. Karty pracy zawierają między innymi stół oraz krzesła, ale pojawił się również talerz, sztućce i kubek z herbatą, dzięki czemu Karolina po raz kolejny, ale w nowy sposób mogła nakryć do stołu. W trakcie następnych zajęć, przypominając sobie wykonane wcześniej karty pracy, Karolina miała otoczyć pętlą przedmioty i urządzenia znajdujące się w kuchni oraz wybranych pomieszczeniach domowych. Ponieważ Karolina ma problemy ze słuchem, pracujemy także nad tym zmysłem. Program zawiera również ćwiczenia słuchowe. Proste zadania składają się obrazków i dźwięków, natomiast trudniejsze z dźwięków i podpisów. Karolinka jest na etapie dopasowywania dźwięków do obrazków. Ponieważ to zadanie sprawia jej dużo przyjemności i lubi je wykonywać, wykorzystujemy je na zakończenie zajęć w ramach relaksu.
Wykorzystuj pakiety multimedialne
Dzięki zróżnicowanym zadaniom pakietu, a także kartom pracy dołączonym do zestawu „Niepełnosprawność intelektualna i ASD” Karolina nie jest znudzona w czasie zajęć, a w przypadku rozproszenia potrafi wrócić do wykonywania zaproponowanych jej aktywności. Pracując z Karoliną programem „Niepełnosprawność intelektualna i ASD”, chcę, aby miała możliwość popełniać błędy i korygować je, poznając świat w bezpiecznych dla siebie warunkach. Umożliwiają to między innymi przygotowane scenki i konkretne zadania do wykonania, takie jak zrobienie drobnych zakupów np. w kinie. Zadania w pakiecie „Niepełnosprawność intelektualna i ASD” są skonstruowane w taki sposób, aby wychodząc od jednego tematu, rozszerzać go dalej, jednocześnie utrwalając poznane już wiadomości, dlatego używamy go co najmniej raz – dwa razy w tygodniu. Systematyczna praca z pakietem wspiera nie tylko rozwój poznawczy dziecka, ale pomaga również rozwijać pewność siebie w kontaktach z rówieśnikami.
_____________________________________________________________
Autorka: Autorka s. Julia Konrad, FDC - Ukończyłam studia pedagogiczne z zakresu edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, oraz pedagogikę specjalną. Obecnie pracuję jako wychowawca w przedszkolu ogólnodostępnym. Jestem także nauczycielem wspomagającym dla dziecka objętego kształceniem specjalnym. Interesuję się szeroko pojętą komunikacją alternatywną i wspomagającą, a szczególnie językiem migowym jego dostępnością dla osób Głuchych, a także ich kulturą.
s. Julia Konrad jest zwyciężczynią konkursu, "Co sprawia Ci radość w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną?". Wydarzenia są autentyczne, jednak imię dziecka zostało zmienione na potrzeby opowiadania.