Opinie Klientów

Przedszkole Publiczne "Zielone Ogrody" się nazywamy i super grę Wam przed stawiamy: Ja jestem Lew - szef przedszkolnej paki, nikt mnie nie pokona, bom mistrz nie byle jaki. Żyrafa - wszyscy o tym wiecie, że najdłuższą szyję ma na świecie. Słoń - z mą
Czytaj więcej ...
Przedszkole Publiczne "Zielone Ogrody" się nazywamy i super grę Wam przed stawiamy: Ja jestem Lew - szef przedszkolnej paki, nikt mnie nie pokona, bom mistrz nie byle jaki. Żyrafa - wszyscy o tym wiecie, że najdłuższą szyję ma na świecie. Słoń - z mądrości słynie i zawsze obroni swoją rodzinę. Kurczak - to ja jestem, jednak kurą stanę się wreszcie i w grze namieszam jeszcze. Doborowa to ekipa już się do gry bierze, spróbuj i zobacz co się dziać będzie. Szybkie kusy i skoki, zmiany z boku na bok, do boku i na boki. Każdy z nas taktykę odbiera i do dzieła! Lwa pokonamy, zwycięzcom będziemy. Grę polecamy, zabrać ją też można wszędzie. Dołącz i Ty nareszcie - przekonaj się wreszcie ;) Jednym słowem polecamy!

Złapmy Lwa 3x4! Gra planszowa

Przedszkole Publiczne "Zielone Ogrody" się nazywamy i super grę Wam przed stawiamy: Ja jestem Lew - szef przedszkolnej paki, nikt mnie nie pokona, bom mistrz nie byle jaki. Żyrafa - wszyscy o tym wiecie, że najdłuższą szyję ma na świecie. Słoń - z mą
Czytaj więcej ...
Przedszkole Publiczne "Zielone Ogrody" się nazywamy i super grę Wam przed stawiamy: Ja jestem Lew - szef przedszkolnej paki, nikt mnie nie pokona, bom mistrz nie byle jaki. Żyrafa - wszyscy o tym wiecie, że najdłuższą szyję ma na świecie. Słoń - z mądrości słynie i zawsze obroni swoją rodzinę. Kurczak - to ja jestem, jednak kurą stanę się wreszcie i w grze namieszam jeszcze. Doborowa to ekipa już się do gry bierze, spróbuj i zobacz co się dziać będzie. Szybkie kusy i skoki, zmiany z boku na bok, do boku i na boki. Każdy z nas taktykę odbiera i do dzieła! Lwa pokonamy, zwycięzcom będziemy. Grę polecamy, zabrać ją też można wszędzie. Dołącz i Ty nareszcie - przekonaj się wreszcie ;) Jednym słowem polecamy!

Złapmy Lwa 3x4! Gra dywanowa

Przedszkole Publiczne "Zielone Ogrody" się nazywamy i super grę Wam przed stawiamy: Ja jestem Lew - szef przedszkolnej paki, nikt mnie nie pokona, bom mistrz nie byle jaki. Żyrafa - wszyscy o tym wiecie, że najdłuższą szyję ma na świecie. Słoń - z mą
Czytaj więcej ...
Przedszkole Publiczne "Zielone Ogrody" się nazywamy i super grę Wam przed stawiamy: Ja jestem Lew - szef przedszkolnej paki, nikt mnie nie pokona, bom mistrz nie byle jaki. Żyrafa - wszyscy o tym wiecie, że najdłuższą szyję ma na świecie. Słoń - z mądrości słynie i zawsze obroni swoją rodzinę. Kurczak - to ja jestem, jednak kurą stanę się wreszcie i w grze namieszam jeszcze. Doborowa to ekipa już się do gry bierze, spróbuj i zobacz co się dziać będzie. Szybkie kusy i skoki, zmiany z boku na bok, do boku i na boki. Każdy z nas taktykę odbiera i do dzieła! Lwa pokonamy, zwycięzcom będziemy. Grę polecamy, zabrać ją też można wszędzie. Dołącz i Ty nareszcie - przekonaj się wreszcie ;) Jednym słowem polecamy!

Złapmy lwa 3x4! Zestaw (gra dywanowa i gry planszowe)

Pracując jako pedagog oraz nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, na co dzień spotykam się z pytaniami, jak motywować dzieci do nauki, jak zachęcić do czynności edukacyjnych i poprawić koncentrację uwagi. Pierwsze dni szkoły zazwyczaj wyglądają tak: no
Czytaj więcej ...
Pracując jako pedagog oraz nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, na co dzień spotykam się z pytaniami, jak motywować dzieci do nauki, jak zachęcić do czynności edukacyjnych i poprawić koncentrację uwagi. Pierwsze dni szkoły zazwyczaj wyglądają tak: nowe plecaki, w pełni wyposażone piórniki, kredki zastrugane na szpic. Przed najmłodszymi nowe wyzwania, chęci co nie miara. I czas, gdzie czar pryska: rozpoczyna się nauka, popołudnia spędzone nad szlaczkami czy literkami i coraz więcej i więcej, zaangażowanie stopniowo wyparowuje – przecież to nudne. Niekiedy staranne, zgrabne literki stają się byle jakie, nieczytelne – szybciej, wygodniej. Nie wspominając o tym, jak nasze dzieci trzymają ołówki, kredki czy długopisy, niekiedy przypomina to chwyt jaskiniowców pocierających kamienie przy rozpalaniu ogniska. Zastanawiamy się, co robić, jak sprawić, żeby nasze dzieci chciały? Żeby tak im się chciało, jak im się nie chce. Podczas swojej pracy mam możliwość korzystać z rewelacyjnych urządzeń, jakimi są długopisy 3D firmy Banach. Rewelacyjne i fantastyczne, a dlaczego? Na pewno coś nowego, innego – nowości działają na nas zachęcająco. Co udało się osiągnąć? Ku zdziwieniu znacznie wzrosła frekwencja uczniów na zajęciach terapeutycznych, wzrósł poziom atrakcyjności pracy. W jaki sposób możemy pracować i co możemy wypracować? Najważniejszą kwestią staje się istotna poprawa koncentracji uwagi, abyśmy mogli narysować coś fajnego, musimy zadbać o dokładność i precyzję. Pobudzamy wyobraźnię i realizujemy swoje małe marzenia… Chciałbym mieć domek… narysuje sobie czemu nie…, chciałabym mieć nową bransoletkę, która będzie mi pasowała do sukienki… – narysuje sobie. To taki zaczarowany ołówek. Uczymy nasze dzieci i nas samych, gdyż dorosłym sprawia to również ogromna frajdę, ćwiczy wytrwałość i planowanie. Kształtujemy nawyki związane z umiejętnością pisania, dokładnie kreśląc wzory po szablonach. Pobudzamy kreatywność. Dbajmy o to, aby edukacja była dla dzieci przyjemna i ciekawa. Z czystym sumieniem polecam każdej placówce oświatowej oraz rodzicom dzieci posiadanie tak fantastycznego urządzenia – mnóstwo radości, uśmiechu, czasu spędzonego razem – w dzisiejszych czasach wartość bezcenna.

Długopisy Banach 3D Zestaw

Podczas konkursu zorganizowanego przez wydawnictwo edukacyjne Ei System, szkoła, w której pracuje wygrała pakiet Autyzm. Jestem nauczycielem Szkoły Podstawowej nr. 1 im. Kazimierza Wielkiego w Wieleniu. Uczennice Oddziału Specjalnego z okazji Świąt M
Czytaj więcej ...
Podczas konkursu zorganizowanego przez wydawnictwo edukacyjne Ei System, szkoła, w której pracuje wygrała pakiet Autyzm. Jestem nauczycielem Szkoły Podstawowej nr. 1 im. Kazimierza Wielkiego w Wieleniu. Uczennice Oddziału Specjalnego z okazji Świąt Majowych tworzyły za pomocą długopisów 3D flagi, herby i inne symbole majowe. Według szablonów "Emocje" , dziewczynki wskazywały jakie emocje im towarzyszyły podczas pracy z długopisem 3D. Zajęcia kształtują wyobraźnie przestrzenną oraz myślenie abstrakcyjne. Metody aktywizujące takie jak ekspresja i impresja dają szansę na wykorzystanie przeróżnych gadżetów edukacyjnych jak np. długopis 3D. Pakiet Autyzm sprawdzi się idealnie do pracy z uczniami o różnych niepełnosprawnościach intelektualnych. Nauczyciel- Renata Tecław

Eduterapeutica Autyzm

Terapia logopedyczna dziecka z autyzmem – studium przypadku

Terapia logopedyczna dziecka z autyzmem – studium przypadku

Autyzm jako zespół zaburzeń wpływających na zdolności umysłowe i percepcyjne dziecka ukazuje objawy w formie wycofania z kontaktów społecznych. Etymologia zapisana w greckim słowie autos oznacza ,,sam” i sugeruje częste pozostawanie we własnym świecie oraz niechęć do interakcji z otoczeniem. Dzieci te wykazują brak emocjonalnego kontaktu, nie pojawia się u nich lub występuje specyficzny sposób mówienia, preferują rutynowe i stereotypowe zachowania. 

Wycofanie u dzieci z ASD

U dzieci autystycznych często można dostrzec brak chęci do zabaw i działań twórczych, choćby nawet poprzez naśladownictwo. Wszelkie małe zmiany bywają źle znoszone, np. pojawia się płacz, krzyk i odczuwany jest ogólny lęk. Dziecko autystyczne ma problem z poprawnością struktury gramatycznej zdania oraz wykazuje trudności w używaniu zaimków osobowych ,,ja ‘’czy ,,on. Komunikacja zostaje zubożała o posługiwanie się wyobraźnią oraz myślenie elastyczne i spontaniczne. Podczas pracy dzieci zwykle zwracają uwagę na rzeczy mało istotne i nie potrafią się skoncentrować. Często występują również kłopoty w utrzymaniu kontaktu wzrokowego, zaburzona jest mimika oraz umiejętność wskazywania palcem desygnatów. Braki w zakresie inicjowania rozmowy ukazują pojawianie się mowy stereotypowej, wzbogacanej o liczne powtórzenia. Można zatem uogólnić zaburzenie jako trudność w rozumieniu i ekspresji językowej, co w konsekwencji ma odzwierciedlenie w słabej kompetencji porozumiewania się. Ograniczenia te w znaczny sposób wpływają na proces komunikacji. Podczas rozmowy zwykle zauważa się zadawanie rutynowych, a nawet obsesyjnych pytań.

Rozwój autyzmu − jak to się zaczęło?

Pierwszym pacjentem w mojej pracy jako logopeda był chłopiec o imieniu Michał, u którego został zdiagnozowany autyzm oraz całościowe zaburzenie rozwoju. Uczeń obecnie uczęszcza do klasy trzeciej, ale już wcześniej był objęty wsparciem w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Michał pochodzi z pełnej rodziny i ma starszego brata, który teraz chodzi do gimnazjum. W rodzinie dziecka nie występuje żadna etiologia autyzmu. Chłopiec w sposób prawidłowy gaworzył, a w późniejszym etapie rozwoju wypowiadał pierwsze wyrazy. Po osiągnięciu przez Michała wieku 2,5 lat rodzice zaobserwowali u niego regres w zakresie porozumiewania się, podczas gdy w dzieciństwie nie dało się zauważyć żadnych symptomów mogących świadczyć o zaburzeniu. Chłopiec nawiązywał kontakt wzrokowy, odwzajemniał czułości, interesował się różnymi zabawami typowymi dla jego etapu rozwojowego. Niepokoje pojawiły się u rodziców, gdy między 28-30. miesiącem życia u chłopca doszło do zahamowania rozwoju mowy, w którym kompetencje komunikacyjne ograniczyły się jedynie do okresu wyrazu. To z kolei sprawiło, że u Michała pogorszyło się funkcjonowanie emocjonalne i społeczne. Zainteresowanie zabawkami zanikło i przekształciło się w chęć manipulowania rzeczami. Umiejętność konstruowania budowli przestrzennych z klocków przeobraziła się w zmorzoną aktywność ruchową oraz wybór zabawek dźwiękowych.

Jak pomóc dziecku autystycznemu
w domu?

Chłopiec przejawia silnie przywiązanie emocjonalnie do mamy. To ona głównie przyprowadza ucznia do szkoły, a gdy pozostawia go w świetlicy szkolnej, jest silnie rozdrażniony i pobudzony. W domu nie wykazuje chęci do interakcji z bratem, ale obaj się akceptują i nie wchodzą w żadne spory. Widać duże zaangażowanie rodziny w odpowiedni poziom rozwoju chłopca, przy jednoczesnym korzystaniu z regularnej pomocy specjalistycznej. Michał uczęszcza na różne zajęcia dodatkowe w ciągu tygodnia. Rozpoczynając pracę z uczniem, zauważyłam u niego lekkie zmęczenie i obniżoną koncentrację, co mogło wynikać ze zbyt dużej ilości zajęć pozalekcyjnych. Aby zapewnić dziecku stabilizację i bezpieczeństwo, zdecydowano o wprowadzeniu w domu koszyczków z oznaczeniami piktograficznymi różnych aktywności w ciągu dnia oraz wyciąganiu już wykonanych i odkładaniu ich do drugiego pojemnika. Taki system daje dziecku wewnętrzny spokój i poczucie sprawstwa. Zmiany, które miały nastąpić, były sygnalizowane z dużym wyprzedzeniem i skrupulatnie objaśniane. Wszelkie komunikaty kierowane do chłopca zawsze musiały być jasne i krótkie. Warto również, po wcześniejszym ustaleniu z terapeutom, wprowadzić do domu pakiety multimedialne dla SPE. 

Diagnoza logopedyczna
dziecka autystycznego

Michał wcześniej uczęszczał do przedszkola rejonowego, gdzie początkowo miał problem z zaaklimatyzowaniem się. Chłopiec reagował płaczem, agresją i lękiem, nie brał udziału w żadnych wspólnych zabawach. Po pewnym czasie zaczął interesować się samochodzikami, głównie by nimi manipulować, a nie bawić się. Lubił wielokrotnie otwierać i zamykać szafki, wpatrywać się w lampy. Obecnie, gdy dziecko jest już w szkole, mamy do czynienia z wyciszeniem tych wszystkich zachowań. Podczas diagnozy logopedycznej badania wykazały, że Michał jest dzieckiem autystycznym, z nieharmonijnym, opóźnionym rozwojem umysłowym. Zaburzona u chłopca była mowa czynna, pojawiały się pojedyncze słowa. Nie rozumiał poleceń słownych, zaburzona była integracja sensoryczna, chłopiec unikał kontaktu wzrokowego, wykazywał silną nadwrażliwość wzrokową, nadruchliwość i impulsywność. Koniecznością stała się rytualizacja i niezmienność otoczenia. W związku z tym podjęłam decyzję o zastosowaniu terapii logopedycznej, wspomaganiu rozwoju umiejętności poznawczych, komunikacyjnych i społecznych.

Konsekwentna terapia logopedyczna kluczem do sukcesu!

Moja terapia polegała na wprowadzeniu zasady konsekwencji w działaniach terapeutycznych. Miało to na celu obniżenie lęku, możliwość dowolnego zaplanowania działania, wypracowanie systemu wykonania zadania z możliwością późniejszej zabawy jako formy nagrody. Podczas zajęć pamiętałam o formułowaniu jasnych i jednoznacznych komunikatów, powtarzanych w tej samej konstrukcji gramatycznej oraz ćwiczenia koncentracji. Gdy dochodziło do zaprzestawania kontaktu wzrokowego, kierowałam do chłopca prośbę o popatrzenie na mnie. Sprawdzenie rozumienia przyczynowo- skutkowego i logicznego myślenia odbywało się przy wykorzystaniu układanek z historyjkami obrazkowymi i późniejszym nagradzaniu za poprawnie wykonane zadanie. Dzięki intensywnej pracy z Michałem zauważyłau niego powolny rozwój motoryki małej. Uwidoczniła się poprawa kompetencji społecznych i koordynacja wzrokowo-ruchowa. Moja dalsza terapia będzie opierała się na wykorzystaniu systemów gestów i symboli graficznych jako wspomaganie rozwoju mowy.

Dynamiczny rozwój dziecka autystycznego dzięki logopedii

Dziecko autystyczne musi zmierzyć się z wieloma trudnościami. Zastosowanie w takim przypadku terapii logopedycznej może ukazać realne postępy w dynamice rozwoju. Diagnoza logopedyczna stanowi tu określony sposób postępowania badawczego, której celem jest potwierdzenie lub wykluczenie istniejących zjawisk logopedycznych. Wspomaganie komunikacji i posługiwanie się czynnym językiem może wpłynąć na znaczną poprawę funkcjonowania w obszarze emocjonalnym. Nie da się uznać konkretnej metody za najbardziej skuteczną. W pierwszej kolejności warto wyznaczyć sobie cel, do którego chcemy wspólnie podążać. Najczęściej jest to skupienie się na rozwoju komunikacji. Kiedy dziecko nie mówi, można wykorzystać komunikację alternatywną AAC. Często wprowadza się również gesty, za pomocą których dziecko w spektrum autyzmu może się porozumiewać, wyrażać siebie, swoje emocje, potrzeby, myśli. Nasza działalność logopedyczna w przypadku dzieci autystycznych to stymulacja rozwoju, która jest potrzebna do poprawnego funkcjonowania w życiu społecznym.

_________________________________
Autorka: 
Joanna Rutkowska- nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, psychoterapeuta,  nauczycielka techniki,  plastyki, muzyki, logopeda i terapeuta SI z terapią behawioralną. Z edukacją związana od 10-ciu lat.  Ponadto zajmuję się wczesnym wspomaganiem dzieci i młodzieży z autyzmem, zespołem Aspergera oraz zaburzeniami pokrewnymi. Aktywna w organizacji i zarządzaniu oświatą. 

Powiązane produkty

Powiązane posty

Udostępnij