Dziecko autystyczne musi zmierzyć się z wieloma trudnościami. Zastosowanie w takim przypadku terapii logopedycznej może ukazać realne postępy w dynamice rozwoju. Diagnoza logopedyczna stanowi tu określony sposób postępowania badawczego, której celem jest potwierdzenie lub wykluczenie istniejących zjawisk logopedycznych. Wspomaganie komunikacji i posługiwanie się czynnym językiem może wpłynąć na znaczną poprawę funkcjonowania w obszarze emocjonalnym. Nie da się uznać konkretnej metody za najbardziej skuteczną. W pierwszej kolejności warto wyznaczyć sobie cel, do którego chcemy wspólnie podążać. Najczęściej jest to skupienie się na rozwoju komunikacji. Kiedy dziecko nie mówi, można wykorzystać komunikację alternatywną AAC. Często wprowadza się również gesty, za pomocą których dziecko w spektrum autyzmu może się porozumiewać, wyrażać siebie, swoje emocje, potrzeby, myśli. Nasza działalność logopedyczna w przypadku dzieci autystycznych to stymulacja rozwoju, która jest potrzebna do poprawnego funkcjonowania w życiu społecznym.
_________________________________
Autorka:
Joanna Rutkowska- nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, psychoterapeuta, nauczycielka techniki, plastyki, muzyki, logopeda i terapeuta SI z terapią behawioralną. Z edukacją związana od 10-ciu lat. Ponadto zajmuję się wczesnym wspomaganiem dzieci i młodzieży z autyzmem, zespołem Aspergera oraz zaburzeniami pokrewnymi. Aktywna w organizacji i zarządzaniu oświatą.