Prawidłowy uchwyt pisarski należy ćwiczyć od najmłodszych lat, lecz zwykłe długopisy mogą nie być tak atrakcyjne dla dziecka, jak te w wersji 3D. Niejednokrotnie w ramach wspierania prawidłowego rozwoju młodego człowieka wskazane jest zastosowanie terapii w zakresie motoryki ręki. Czym się ona charakteryzuje, jak się odbywa oraz jakie znaczenie ma dla niej projekt rządowy „Laboratoria Przyszłości”? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania w poniższym artykule.
„Laboratoria Przyszłości” − założenia
Projekt „Laboratoria Przyszłości” przeznaczony jest dla szkół publicznych. Zgodnie z informacjami widniejącymi na stronie MEiN ideą przyświecającą zaplanowanemu na rok szkolny 2021/2022 przedsięwzięciu jest wspieranie szkół w zakresie tworzenia miejsc, w których uczniowie będą mogli korzystać z nowoczesnych technologii oraz rozwijać w sobie tzw. „kompetencje przyszłości”. Projekt powstał jako część rządowego programu „Polski Ład” i finansowany jest z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Główne jego założenie stanowi umożliwienie szkołom − poprzez udzielone dofinansowanie − zakupu nowoczesnych sprzętów, które pozwolą uczniom wykorzystywać nowoczesne technologie w procesie edukacyjnym, pobudzą w nich kreatywność i rozwiną umiejętności rozwiązywania problemów.
Zasady uczestnictwa w „Laboratoriach Przyszłości” określa stosowne rozporządzenie. Według niego w każdej szkole, niezależnie od tego, czy przystąpiła ona do projektu, czy też nie, od 1 września 2022 r. powinien znaleźć się odpowiedni sprzęt podstawowy, wymieniony w rozporządzeniu. O jakich urządzeniach mowa? Są to m.in.:
- drukarka 3D z oprogramowaniem i dodatkowymi akcesoriami;
- sprzęt audio-wizualny z akcesoriami (np. kamera, aparat, statyw, oświetlenie);
- mikrokontrolery z czujnikami i akcesoriami.
Rodzaj sprzętów oraz specyfikacja techniczna określona w katalogu.
Terapia motoryki ręki z długopisami 3D
Jednym z nowoczesnych urządzeń możliwych do zakupu w ramach dotacji z programu „Laboratoria Przyszłości” są długopisy 3D. Pisanie nimi jest niezwykle proste oraz efektywne. Sprzęt ten został dostosowany do potrzeb masowego użytkowania, a solidna jakość wykonania urządzenia jest gwarantem jego trwałości. Długopisy 3D firmy Banach są wytrzymałe i odporne na uszkodzenia, dzięki czemu posłużą długo w każdej szkole.
Długopisy 3D i ich moc terapeutyczna
Pisanie długopisami 3D może być wykorzystane jako element terapii motoryki ręki. Uczeń piszący długopisem 3D skupia się bowiem nie tylko na dokładności i precyzji uchwytu pisarskiego, ale również na nauce poprawnych ruchów w zakresie motoryki małej. Tym samym usprawnia swoje umiejętności manualne, ćwiczy dokładność i uważność. Praca z użyciem wykorzystanej w długopisach 3D technologii pobudza też kreatywność oraz wyobraźnię użytkownika. Poprawia zdolność wykonywania płynnych ruchów ręką i skłania do zachowania podstawowych zasad estetyki zapisu, co pozytywnie wpływa na sam proces pisania.
Jednym z atutów długopisów 3D jest wykorzystywanie tego samego wkładu (filamentu), który potrzebny jest w drukarkach 3D. Dzięki temu nie ma potrzeby zaopatrywać się w dodatkowy materiał.
Długopisy firmy Banach 3D przechowywane są w funkcjonalnej aluminiowej walizce. Zestaw zawiera 6 sztuk długopisów i przenośnych baterii oraz szablony do pracy.
Pracownia druku 3D
Szkoły, które chcą wzbogacić pracę z technologiami przyszłości, mogą zakupić również pracownię druku 3D Banach. Umożliwia ona prowadzenie innowacyjnych zajęć z użyciem nowoczesnych narzędzi, takich jak drukarka i długopisy 3D. Pracownia składa się z podstawowych elementów sprzętowych oraz bardzo ważnego dla nauczycieli wsparcia dydaktycznego.
Wsparcie dla szkół ekoSystem Szkolny 3D
Szkoły, które zakupią drukarki 3D firmy Banach, otoczone zostaną opieką dydaktyczną EkoSystem Banach 3D. W jej ramach uzyskują dostęp do pomocy technicznej, dydaktycznej oraz wsparcia dla koordynatora projektu. Mogą raz w miesiącu uczestniczyć w webinariach i szkoleniach online, wykorzystywać materiały instruktażowe czy gotowe scenariusze lekcji. Wsparcie tego typu świadczone jest bardzo pomocne w realizacji programu „Laboratoria Przyszłości”.
Laboratoria Przyszłości − zmiany w projekcie
W związku z dużym zainteresowaniem programem wprowadzono poważną zmianę − dotychczas rozporządzenie mówiło o możliwości przystąpienia do projektu tylko samorządowych szkół podstawowych. Od lutego 2022 r. zaczęły się prace nad dostosowaniem przepisów oraz rozszerzeniem grona beneficjantów programu i dopuszczenie do niego również szkół niesamorządowych i ponadpodstawowych. Do 28 lutego trwały konsultacje mające na celu zaktualizowanie proponowanego przez MEiN katalogu sprzętu obowiązkowego. Nowe przepisy mają wejść w życie jak najszybciej, by jeszcze w tym roku szkolnym wszystkie placówki mogły wziąć udział w projekcie.