Uczestnicy wypracowują własną formę powitania.
- Uczą się dzielić przeżyciami z minionego tygodnia, wyrażać swoje myśli, słuchać pozostałych osób, zadawać im pytania, pomimo że czyjeś wrażenia nie są dla nich ekscytujące.
- Następnie prezentowany może być temat zajęć, rodzaj aktywności.
Członkowie grupy otrzymują informację o tym, dlaczego dane umiejętności są istotne, a następnie ćwiczą je przez modelowanie, odgrywanie ról z wykorzystaniem materiałów ilustracyjnych, a także oglądanie filmów instruktażowych czy też nagrywanych podczas własnych zajęć.
Uczniowie opanowują powyższe umiejętności dzięki podjętym działaniom, ale też za pomocą konstruktywnych informacji zwrotnych od rewalidatorów, trenerów, nauczycieli i pozostałych uczestników.
Przykłady metod ćwiczeń i aktywności podczas zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne:
− drama;
− scenki sytuacyjne;
− symulacje;
− inicjowanie sytuacji, w których trzeba podejmować decyzje i radzić sobie z emocjami;
− gry planszowe;
− karty i etykiety z emocjami;
− gry w dobble;
− gry w bingo;
− karty problemowe;
− weryfikarty;
− kostki niedokończonych pytań i nierozwiązanych problemów;
− książeczki emocji;
− trening zastępowania agresji;
− wykorzystywanie komiksów;
− notatki graficzne i sketchnotki;
− debaty;
− dyskusje;
− karty pracy;
− gry karciane;
− ćwiczenia oddechowe;
− ćwiczenia relaksacyjne;
− elementy muzykoterapii;
− włączanie uczniów w inicjatywy szkolne i akcje społeczne;
− zabawy rysunkowe, np. narysuj, do czego podobna jest emocja, do czego podobne są uczucia;
− bajkoterapia;
− „Czy wiem, co oni czują?”, ćwiczenia z ilustracjami i filmami wideo;
− giełda pomysłów, np. jaki mam pomysł czy sposób na dany konflikt.
Nowe technologie stały się nieodłącznym elementem procesu edukacyjno-terapeutycznego. Coraz śmielej wkraczają także do terapeutycznych oddziaływań. Ostatnie wydarzenia z edukacją zdalną uświadomiły nam, nauczycielom, wychowawcom i terapeutom, jak ważnym elementem naszej codzienności jest TIK − Technologia Informacyjno-Komunikacyjna, również w kontekście podtrzymywania i nawiązywania relacji, zarówno z rówieśnikami, jak i innymi pedagogami.
Jak zatem wdrażać nowe technologie, by nie stały się wiodące, ale efektywnie uzupełniały działania nauczycieli, terapeutów i trenerów? Z jakich narzędzi korzystać i jak je dostosować do konkretnej aktywności, związanej z rozwijaniem kompetencji emocjonalno-społecznych?
Wykorzystajmy je do konstruowania ćwiczeń, wizualizacji zadań, przygotowywania kart pracy
i materiałów edukacyjnych oraz jako aspekt motywujący do aktywności.