Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych najczęściej uczęszcza do zwykłej szkoły, w której uczą się również osoby, z którymi pracuje się w normalnym trybie. To powoduje, że uczniowie ze SPE powinni mieć odpowiednie warunki do zdobywania wiedzy, a także rozwijania umiejętności społecznych. Przede wszystkim nauczyciele muszą zdawać sobie sprawę z tego, że nie każde dziecko, które rzeczywiście ma z tym problemy, posiada odpowiednie orzeczenie. Ważne, aby w porę zauważyć wszelkie odchylenia od normy, dając dziecku szansę na prawidłowy rozwój. Wśród kadry pedagogicznej pojęcie czym SPE jest coraz bardziej świadome, lecz wdrożenie zasad postępowania z konkretnymi uczniami wciąż budzi wiele wątpliwości. Należy jednak mieć na uwadze, że dużą rolę w kształtowaniu postaw i we wspieraniu prawidłowego rozwoju odgrywają pedagodzy szkolni oraz psycholodzy. Nauczyciele powinni otrzymywać konkretne wskazówki dotyczące tego, jak pracować z dzieckiem oraz na jakich aspektach w szczególności należy się skoncentrować. W niektórych przypadkach zaangażowany może zostać nauczyciel wspomagający, który powinien posiadać odpowiednie przygotowanie do pracy z uczniami o potrzebach specjalnych.