Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – definicja
Specjalne potrzeby edukacyjne (SPE) to termin dość często spotykany w polskich szkołach. Odnosi się on przede wszystkim do uczniów, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, a także osób mających problemy z realizacją wymagań programowych. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych najczęściej nie jest w stanie realizować materiału w takim samym tempie, jak jego rówieśnicy. Potrzebuje specjalistycznego podejścia ze strony grona pedagogicznego, które zapewni mu odpowiednie warunki do zdobywania wiedzy. Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi często diagnozowane są z dysleksją czy dyskalkulią, lecz jednocześnie mogą mieć problemy z zaadaptowaniem się w danej grupie społecznej.
Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w systemie edukacji – jak wygląda praca z nim?
Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych najczęściej uczęszcza do zwykłej szkoły, w której uczą się również osoby, z którymi pracuje się w normalnym trybie. To powoduje, że uczniowie ze SPE powinni mieć odpowiednie warunki do zdobywania wiedzy, a także rozwijania umiejętności społecznych. Przede wszystkim nauczyciele muszą zdawać sobie sprawę z tego, że nie każde dziecko, które rzeczywiście ma z tym problemy, posiada odpowiednie orzeczenie. Ważne, aby w porę zauważyć wszelkie odchylenia od normy, dając dziecku szansę na prawidłowy rozwój. Wśród kadry pedagogicznej pojęcie czym SPE jest coraz bardziej świadome, lecz wdrożenie zasad postępowania z konkretnymi uczniami wciąż budzi wiele wątpliwości. Należy jednak mieć na uwadze, że dużą rolę w kształtowaniu postaw i we wspieraniu prawidłowego rozwoju odgrywają pedagodzy szkolni oraz psycholodzy. Nauczyciele powinni otrzymywać konkretne wskazówki dotyczące tego, jak pracować z dzieckiem oraz na jakich aspektach w szczególności należy się skoncentrować. W niektórych przypadkach zaangażowany może zostać nauczyciel wspomagający, który powinien posiadać odpowiednie przygotowanie do pracy z uczniami o potrzebach specjalnych.
Możliwości psychofizyczne ucznia – definicja
Aby lepiej zrozumieć czym są specjalne potrzeby edukacyjne, należy sięgnąć do definicji możliwości psychofizycznych uczniów. Wbrew pozorom nie jest to grupa cech przypisywanych osobom w danym wieku, a konkretne predyspozycje, jakie posiada każdy uczeń. Należy więc rozpatrywać je indywidualnie w każdym przypadku. Możliwości psychofizyczne ucznia to między innymi tempo przyswajania wiedzy, umiejętność pracy w grupie, umiejętność skoncentrowania się na temacie. To także zainteresowania, jakie wykazuje uczeń. Działania podejmowane w ramach wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinny uwzględniać wszystkie te aspekty, nie zapominając, że uczniowie nie zawsze mają opóźnienia w nauce – czasami jest dokładnie na odwrót, gdyż wykazują się oni ponadprzeciętną wiedzą i umiejętnościami.
Potrzeby edukacyjne uczniów – przykłady praktyczne
Jakie są indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia? Na to pytanie trudno znaleźć odpowiedź bez przeprowadzenia konkretnych badań i postawienia odpowiedniej diagnozy, niemniej jednak pewne aspekty można uogólnić. Potrzeby edukacyjne dziecka to przede wszystkim zapewnienie im odpowiednich warunków do zdobywania wiedzy, a także dopasowanie programu nauczania do ich możliwości. Czasami potrzeby edukacyjne rozpatrywane są również w kontekście właściwego podejścia do ucznia i zainteresowania go tematem. Uczeń z SPE wymaga dodatkowo przedstawiania mu materiału w dobrze dobranej formie, dzięki czemu będzie go w stanie lepiej zrozumieć. Należy również dozować przekazywane informacje, tak aby nie doszło do ich natłoku, który w przypadku tychże dzieci może być szczególnie niebezpieczny. Potrzeby edukacyjne uczniów należy rozpatrywać mając na względzie całą klasę, jednak sztuką jest tak dobrać narzędzia oraz materiały, aby uczniom ze SPE zagwarantować w miarę indywidualne podejście do danego zagadnienia.
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – materiały, które pomogą w nauce
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych wymaga nie tylko posiadania odpowiedniej wiedzy i doświadczenia zawodowego, ale również zastosowania dobrze dobranych materiałów edukacyjnych. Obecnie nie mamy większego problemu z ich pozyskaniem; pozostaje jedynie kwestia ich wykorzystania. Doskonałym rozwiązaniem dla dzieci w każdej grupie wiekowej będą długopisy 3D, które oferuje firma Ei System. Z jej ofertą można zapoznać się na stronie internetowej https://eisystem.pl/. Tego rodzaju pomoce naukowe cieszą się bardzo dobrymi opiniami wśród nauczycieli, pedagogów, psychologów czy logopedów, którzy na co dzień prowadzą terapie dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W ich przypadku ważna jest nauka podstawowych czynności, takich jak na przykład trzymanie długopisu. Jednocześnie należy pracować nad innymi aspektami, m.in. nad pobudzaniem kreatywności czy odpowiednich półkul mózgowych do pracy. Dzięki specjalistycznym materiałom terapia uczniów będzie przynosić oczekiwane rezultaty.