Przygotowanie WOPFU to proces wymagający zaangażowania zespołu specjalistów, w tym nauczycieli, psychologów, pedagogów, logopedów, fizjoterapeutów oraz innych osób współpracujących z uczniem. W spotkaniach dotyczących opracowania WOPFU mogą uczestniczyć przedstawiciele ustawowi ucznia oraz sam uczeń, jeśli osiągnął pełnoletność. W przypadku, gdy dyrektor placówki uzna to za konieczne, do zespołu mogą dołączyć również specjaliści z zewnątrz, tacy jak pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznej. Ważne jest, aby pamiętać o konieczności uzyskania zgody rodziców na zaangażowanie osób spoza szkoły w proces tworzenia WOPFU.
Spotkanie zespołu w sprawie WOPFU jest kluczowym momentem. Dlaczego? Ponieważ to właśnie wtedy każdy członek może wyrazić swoje opinie i sugestie, co przyczynia się do stworzenia jak najbardziej kompleksowego i adekwatnego planu wsparcia dla ucznia.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami WOPFU powinien zawierać trzy kluczowe obszary:
- indywidualne potrzeby edukacyjne i rozwojowe ucznia,
- zakres wsparcia wymaganego przez ucznia,
- potencjalne powody trudności w nauce i funkcjonowaniu.
Dokument powinien odzwierciedlać mocne strony, zainteresowania oraz predyspozycje dziecka. Należy określić, jakie wsparcie jest potrzebne od nauczycieli i specjalistów, w tym czy konieczne jest zatrudnienie asystenta nauczyciela. Dokument powinien wskazywać na ograniczenia utrudniające uczniowi funkcjonowanie w życiu szkolnym i uczestnictwo w zajęciach, a także opisywać trudności związane z włączaniem ucznia do zajęć grupowych oraz działania podejmowane w celu ich pokonania. WOPFU jest dokumentem, który powinien być tworzony z myślą o maksymalnym ułatwieniu uczniowi funkcjonowania w środowisku szkolnym i umożliwieniu mu pełnego uczestnictwa w życiu edukacyjnym.