- Aby pobudzać i podtrzymywać aktywność dziecka, treści nauczania powinny nieznacznie wykraczać ponad aktualny poziom rozwoju dziecka. Nowością powinny zakłócać równowagę struktur poznawczych, tak, aby wywołać u dzieci motywację do aktywności poznawczej.
- Praca w obszarze gotowości przedszkolnej i szkolnej, wymaga od dorosłego przyzwolenia na samodzielność dziecka.
W warunkach szkolnych ciekawym materiałem do pracy, stymulującym wszystkie funkcje poznawcze, jest interaktywna seria „Harmonijny rozwój”. Dla nauczyciela to fantastyczne narzędzie do pracy, dla dzieci ciekawy i angażujący materiał do zabawy. Zestaw składa się z multimedialnych i tradycyjnych gier i zabaw wspierających wszechstronny rozwój dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (5-7 lat). Ćwiczenia zawarte w programie aktywizują dzieci i oswajają je z pracą zespołową, przygotowując jednocześnie do nauki.
Zadania pomagają realizować cele wychowania przedszkolnego z podstawy programowej i mogą stanowić uzupełnienie wybranego przez nauczyciela programu nauczania. Wszystkie elementy zestawu wykorzystują metodę nauki przez zabawę umożliwiając dzieciom współdziałanie, eksperymentowanie, twórczą ekspresję i ruch, nie zaniedbując też ćwiczeń samokontroli oraz koncentracji.
Sposobów stymulowania jest tak naprawdę niekończenie wiele, a ponieważ każde dziecko musi zmierzyć się z wyzwaniami, jakie stawia przed nim szkoła, warto zatrzymać się przy umiejętnościach, które niezbędne są do przekroczenia jej progu. To, co umożliwia naukę czytania, pisania, wykonywanie zadań arytmetycznych to percepcja wzrokowa i słuchowa.
Jak pomóc dziecku w ćwiczeniu funkcji wzrokowych?
Oto kilka przykładów ćwiczeń:
- Dobieranie par obrazków, wyrazów, liter (loteryjki, dobieranki, domino),
- Rysowanie za pomocą szablonów,
- Kończenie zaczętych rysunków,
- Odwzorowanie szlaczków,
- Układanie z pamięci,
- Lepienie z plasteliny, układanie liter z drucików kreatywnych,
- Utrwalanie kształtu liter z uwzględnieniem par: n – u, b – d, b – p,
- Alfabet ruchomy,
- Suwaki,
- Zegar sylabowy.
W jaki sposób pomóc dziecku w zakresie percepcji słuchowej?
Na przykład poprzez:
- Liczenie wyrazów w zdaniu,
- Jakie to słowo? – podajemy wyrazy sylabami, dziecko mówi całe słowo, zaczynamy od krótkich wyrazów i przechodzimy do coraz dłuższych,
- Przeliczanie sylab w wyrazach,
- Odtwarzanie struktur dźwiękowych
– Wystukiwanie rytmu
– Różnicowanie dźwięków z otoczenia
– Wyodrębnianie pierwszej głoski
– Różnicowanie wyrazów podobnie brzmiących np. półka-bułka,
– Zabawa w dobieranie wyrazów.
Jednym z ważniejszych osiągnięć rozwojowych dziecka jest opanowanie mowy. Odgrywa ona niezmiernie ważną rolę w funkcjonowaniu społecznym. Jest też ściśle związana z rozwojem myślenia i jedną z podstawowych czynników harmonijnego rozwoju dziecka.
Rozwój mowy można wspierać
- Stosując ćwiczenia oddechowe utrwalające prawidłowy sposób oddychania,
- Wykorzystując obrazki i historyjki obrazkowe (mają ogromny wpływ na umiejętność logicznego myślenia, wyobraźnię, rozwijanie, wzbogacanie słownictwa) – patrzenie na obrazek ze zrozumieniem, dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, analiza, synteza relacji, wiązanie przyczyny i skutku, tworzenie logicznej całości, chronologia zdarzeń, wyciąganie wniosków i próby budowania wielozdaniowej wypowiedzi na określony temat,
- Rozmawiając – na dowolny temat, umożliwienie dziecku wypowiedzi na wybrany temat ma ogromne znaczenie,
- Poprzez czytanie (wiersze, bajki, opowiadania) – literatura dziecięca jest źródłem przeżyć i wrażeń, sposobem wzbogacania wyobraźni oraz rozbudzania zainteresowania otaczającym światem.
Powyższe treści dotykają jedynie wybranych aspektów pracy z dzieckiem. Czy warto wspierać jego rozwój? Zawsze warto. Nieważne czy niwelowane są deficyty rozwojowe podczas zajęć rewalidacyjno-wyrównawczych przy wykorzystaniu pomocy dydaktycznych, czy wspierane dzieci zdolne. Każda forma wsparcia rozwoju dziecka, w przyszłości zaowocuje. Nabyte umiejętności i wiedza mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania dziecka w późniejszych okresach – na jego wyniki w nauce, relacje z otoczeniem, postrzeganie siebie oraz jakość życia.