Wspieranie talentów i przełamywanie barier. Siła edukacji włączającej w szkole!

Wspieranie talentów i przełamywanie barier. Siła edukacji włączającej w szkole!

Edukacja włączająca to nowoczesne podejście pedagogiczne, które zakłada pełne włączenie wszystkich uczniów, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb i różnorodnych dysfunkcji, w proces nauczania. Istotą edukacji włączającej jest przekonanie, że każde dziecko, bez względu na poziom sprawności czy typ trudności, ma prawo do nauki w środowisku rówieśniczym i do uczestniczenia w życiu szkolnym na równych prawach.

Najważniejsze zasady edukacji włączającej, czyli budowanie równości w klasie

  • Indywidualizacja nauczania -  edukacja włączająca opiera się na dostosowaniu metod i form nauczania do potrzeb każdego ucznia. W praktyce oznacza to tworzenie programów edukacyjnych, które uwzględniają różnorodność uczniów – zarówno tych z dysfunkcjami, jak i tych o wysokich zdolnościach. Nauczyciele są zobowiązani do stosowania różnorodnych strategii dydaktycznych, które pozwalają każdemu uczniowi osiągać sukcesy na miarę jego możliwości.
  • Wsparcie specjalistyczne - ważnym elementem edukacji włączającej jest zapewnienie dostępu do specjalistów, takich jak psycholodzy, pedagodzy specjalni, logopedzi czy terapeuci, którzy współpracują z nauczycielami w celu jak najlepszego dostosowania środowiska edukacyjnego do potrzeb uczniów. Ich rola polega na wspieraniu uczniów w pokonywaniu trudności oraz na udzielaniu wsparcia merytorycznego nauczycielom i rodzicom.
  • Budowanie społeczności szkolnej -  edukacja włączająca kładzie nacisk na integrację społeczną, która jest kluczowym aspektem w rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uczniowie uczą się włączania w życie klasy i szkoły, co sprzyja budowaniu akceptacji, wzajemnego szacunku i zrozumienia.
  • Dostępność materiałów dydaktycznych - szkoły wdrażające edukację włączającą muszą zadbać o to, aby materiały dydaktyczne były dostępne dla wszystkich uczniów, niezależnie od ich zdolności. Oznacza to nie tylko odpowiednie dostosowanie podręczników czy ćwiczeń, ale także wykorzystanie nowoczesnych technologii, które mogą ułatwić naukę uczniom z różnymi dysfunkcjami.

Zakres edukacji włączającej

Edukacja włączająca obejmuje szeroki zakres działań, które mają na celu wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). W tym modelu edukacyjnym uwzględnia się zarówno potrzeby uczniów z dysfunkcjami takimi jak dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, jak i uczniów z zaburzeniami rozwoju (np. autyzm, ADHD), oraz tych, którzy doświadczają trudności emocjonalnych i społecznych.

W ramach edukacji włączającej prowadzi się różnorodne zajęcia, które mają na celu wsparcie rozwoju uczniów w obszarach, w których doświadczają trudności. 

Obejmują one:

  • Zajęcia terapeutyczne – indywidualne lub grupowe, mające na celu rozwijanie umiejętności, które sprawiają uczniom trudność, np. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.
  • Warsztaty emocjonalno-społeczne – pomagające uczniom w rozwijaniu kompetencji związanych z rozpoznawaniem i zarządzaniem emocjami, a także budowaniem relacji z rówieśnikami.
  • Ćwiczenia multimedialne i interaktywne – wykorzystywane w celu angażowania uczniów w proces nauki poprzez gry edukacyjne i interaktywne zadania.

 

Wsparcie dla nauczycieli i uczniów z pakietami Eduterapeutica lux

Jednym z najefektywniejszych narzędzi wspierających edukację włączającą uczniów z dysfunkcjami takimi jak dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia jest pakiet Eduterapeutica Lux SPE dla klas 4-8. Zestaw ten został opracowany z myślą o uczniach w wieku 10–15 lat, którzy zmagają się z dysleksją, dysgrafią, dysortografią i dyskalkulią. Jest on nieocenionym wsparciem zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów.

Korzyści dla uczniów:

Korzyści dla nauczycieli:

  • Dostęp do gotowych materiałów na cały rok szkolny, znacznie ułatwia planowanie terapii i dostosowanie zajęć do indywidualnych potrzeb uczniów.
  • Możliwość wyboru spośród ponad 560 ćwiczeń multimedialnych oraz 442 kart pracy, które wspierają rozwój uczniów w określonych obszarach.
  • Informacje na temat diagnozowania trudności oraz monitorowania postępów uczniów, co pozwala na skuteczniejszą interwencję pedagogiczną.

  • Atrakcyjne zajęcia, które angażują uczniów i motywują do systematycznej pracy.
  • Możliwość rozwijania nowych umiejętności i podnoszenia samooceny poprzez widoczne sukcesy w nauce.
  • Poprawa funkcjonowania w grupie rówieśniczej oraz współpracy z nauczycielem.
  • Indywidualne Tempo Nauki: Program umożliwia uczniom pracę we własnym tempie, co jest szczególnie ważne dla tych, którzy zmagają się z trudnościami w nauce. Dzięki dostosowaniu materiałów, uczniowie mogą przyswajać wiedzę zgodnie ze swoimi możliwościami, co sprzyja lepszemu zrozumieniu i zapamiętywaniu treści.

Edukacja włączająca, czyli szkoły dla każdego ucznia!

Edukacja włączająca to nie tylko idea, ale również konkretne działania mające na celu stworzenie środowiska szkolnego, w którym każdy uczeń, bez względu na swoje trudności czy różnorodne potrzeby, ma możliwość pełnego rozwoju i osiągania sukcesów. W kontekście edukacji włączającej kluczowe jest indywidualne podejście do ucznia oraz dostosowanie narzędzi i metod nauczania, aby wspierać jego rozwój na każdym etapie edukacyjnym.

Dzięki zastosowaniu takich narzędzi jak seria Eduterapeutica lux, nauczyciele mogą realizować ideę edukacji włączającej w sposób efektywny i merytoryczny, co przekłada się na tworzenie bardziej przyjaznego i równościowego środowiska edukacyjnego. Uczniowie zyskują nie tylko możliwość nauki na miarę swoich możliwości, ale także poczucie przynależności do wspólnoty szkolnej, co jest fundamentem ich dalszego rozwoju osobistego i społecznego.

Podsumowując, edukacja włączająca to inwestycja w przyszłość każdego ucznia. Z pomocą programów takich jak Eduterapeutica Lux, możemy zbudować szkołę, w której każdy uczeń, bez względu na swoje wyzwania, ma równe szanse na osiągnięcie sukcesu, rozwijając swoje talenty i budując pewność siebie w zróżnicowanym środowisku szkolnym.

Udostępnij tę treść