„Wspólny język” w terapii logopedycznej. Jak zadbać o prawidłową wymowę dziecka?

„Wspólny język” w terapii logopedycznej. Jak zadbać o prawidłową wymowę dziecka?

Kategorie : Logopedia

Stosunkowo już we wczesnym etapie rozwoju dziecka, a nawet jeszcze przed jego narodzinami, powinno kształtować się jego prawidłową wymowę. Otoczenie, które uczy od małego pewnych nawyków, genetyka oraz bagatelizowanie pierwszych symptomów nieprawidłowości logopedycznych może utrudniać i wydłużać terapię. Hamowanie dzieci w wyrażaniu swoich emocji jest błędem, niestety często nieświadomie, ale popełnianym przez rodziców. Słowa „Mowa jest srebrem, złoto milczeniem” lub „Ryby i dzieci głosu nie mają” w przypadku kompilowania prawidłowej fonetyki czy artykulacji w odniesieniu do najmłodszych się nie sprawdzają. Z dzieckiem powinno rozmawiać się dużo, zadawać mu pytania, ponieważ dialog będzie pierwszym krokiem do wyłapania objawów nieprawidłowej wymowy.

Współpraca rodzic–logopeda to klucz do sukcesu w terapii logopedycznej

Rozmawiając z logopedami, często napotykamy problemy braku porozumienia pomiędzy terapeutą a rodzicem. Jest to zazwyczaj spowodowane tym, że rodzic nie jest do końca świadomy tego, że praca z dzieckiem nie kończy się na wizycie w gabinecie. Tylko wspólne działania mogą przynieść oczekiwane efekty, ponieważ to wśród rówieśników i bliskich dziecko przebywa największą ilość czasu. Warto budować tą świadomość wśród opiekunów i komunikować im taką potrzebę, wyznaczając zadania, które dziecko ma wykonać wspólnie z opiekunem w domu. Nie powinien to być „sztywno” wyznaczony zakres prac domowych, ponieważ może to działać zniechęcająco na dziecko. Propozycja wspólnie spędzonego czasu, podczas którego nieświadomie zostanie włączona terapia domowa, na pewno zostanie przyjęta z większym entuzjazmem.

Jakie działania przyczyniają się do minimalizacji wad wymowy u dziecka?

1. Łagodna kojąca muzyka puszczana jeszcze przed narodzinami dziecka.

2. Czytanie książek od pierwszych chwil życia i oswajanie z wyrazami, a później z pełnymi zdaniami.

3. Rozszerzanie zasobu słownictwa oraz przywiązywanie wagi do prawidłowej komunikacji przez opiekuna.

4. Warto rozmawiać dużo, zadawać pytania dziecku, opisywać mu przedmioty, ale najważniejsze, aby dbać o jakość tego, co się mówi. Dzieci są jak „gąbki” chłoną wszystko szybciej niż się wydaje. W tym przypadku słowa „Czym skorupka za młodu nasiąknie” są uzasadnione.

5. Dbaj o komfort dziecka. Niech wie, że może z Tobą rozmawiać o wszystkim. Zamieniajcie się rolami, niech czasami to Tobie dziecko czyta „na dobranoc”.

6. Jeżeli wiesz, że masz w bliskiej rodzinie osoby z wadami wymowy lub sam je posiadasz, analizuj to jak rozwija się dziecko. Jak nie masz pewności, najlepiej udać się do logopedy – im szybciej, tym łatwiej o powodzenie terapii.

Jaką rolę odgrywa nauczyciel i terapeuta w szybkim rozpoznaniu wady wymowy?

1. Nauczyciel powinien obserwować grupę dzieci podczas zajęć edukacyjnych, a w przypadku zauważenia nieprawidłowości w wymowie zakomunikować to rodzicom.

2. Poruszanie na zebraniach z opiekunami tematów związanych z pierwszymi symptomami nieprawidłowości logopedycznych to ważny aspekt we wczesnym rozpoznaniu wad wymowy. Często rodzice nie mają wystarczającej wiedzy, aby odpowiednio wcześnie samodzielnie zdiagnozować wadę.

3. Coraz częściej w tradycyjnych placówkach edukacyjnych pojawiają się dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W związku z tym warto rozważyć organizację spotkania z terapeutami, aby rodzice mogli poczuć, że mają wsparcie specjalistów.

4. Logopedzi na pierwszych wizytach powinni dużo rozmawiać z rodzicami i nakierowywać na odpowiednie działania w domu, które podnoszą skuteczność całej terapii.

Edutrerapeutica Lux Logopedia – skuteczna pomoc w terapii logopedycznej

Nie musimy chyba pisać, jak ważne jest wdrożenie odpowiednich materiałów dydaktycznych do terapii. Muszą być one zgodne nie tylko ze „sztuką” logopedyczną, ale powinny również zaciekawiać małych odbiorców, bo to oni są w tym wszystkim najważniejsi. Eduterapeutica Lux Logopedia rozszerzona to pakiet multimedialny stworzony przez specjalistów i doceniony przez Polski Związek Logopedów. Dzięki interaktywnemu charakterowi terapii dzieci kompletnie nie czują, że uczestniczą w zajęciach logopedycznych. Dodatkowo nie zostawiamy opiekuna bez pomocy w domu – dzięki Eduterapeutice Logopedia Lux logopeda może wysłać mailem do rodzica ćwiczenie logopedyczne, aby podczas codziennej zabawy z dzieckiem utrwalić materiał.

Logopedia marki Eduterapeutica Lux jest dostępna w trzech wersjach:

1. podstawowej,

2. rozszerzanej,

3. rozszerzonej plus.  

Pakiet multimedialny przeprowadzi Cię przez wszystkie najważniejsze obszary, dzięki którym bezproblemowo przeprowadzisz szybką i skuteczną terapię logopedyczną.

W jakich obszarach logopedycznych sprawdzi się Eduterapeutica Lux Logopedia?

1. w terapii jąkania,

2. w terapii słuchu fonematycznego,

3. w terapii dźwięczności,

4. jako moduł do analizy poprawności artykulacji głosek,

5. w terapii szeregów syczących, szumiących, ciszących i w różnicowaniu szeregów,

6. w prawidłowej wymowie głosek sprawiających dzieciom trudności (rotacyzm, kappacyzm, gammacyzm).

Nowoczesne, ale sprawdzone pomoce dydaktyczne to niezbędnik każdego terapeuty. Wydawnictwo edukacyjne Ei System wychodzi naprzeciw specjalistom i wykorzystując swoje doświadczenie, od kilkunastu lat tworzy materiały edukacyjne do pracy z dziećmi ze SPE. Słuchamy terapeutów, nauczycieli i logopedów, aby dostarczać jak najlepsze materiały zarówno drukowane, jak i multimedialne, tworząc z nich konkretne pakiety edukacyjne. Na podstawie Waszych doświadczeń, z Waszą pomocą osiągamy założone cele, a najważniejszym z nich jest skuteczna terapia.

Powiązane posty

Udostępnij tę treść