Warto grać w szachy – Złapmy lwa (5-10 lat)

„Złapmy lwa!” to polska wersja japońskiej gry Dōbutsu shōgi (dosł. „zwierzęce szachy”, jap. どうぶつしょうぎ) zaprojektowanej przez dwie zawodniczki profesjonalnej żeńskiej ligi japońskich szachów. Celem obu autorek było stworzenie gry, której reguły byłyby możliwie proste, a jednak pozwalałyby zachować cały ładunek edukacyjny w zakresie myślenia logicznego i strategicznego charakterystyczny dla wszystkich gier wywodzących się od indyjskiej czaturangi, w tym dla japońskich shōgi i naszych europejskich szachów. Gra ma już dziesięć lat i w tym czasie stała się popularna nie tylko w Japonii, ale na całym świecie. Ocenia się, że gra w nią już co najmniej milion dzieci. 

Gra przeznaczona jest dla dzieci w wieku 5-10 lat  i rozwija takie umiejętności jak: 

  • myślenie logiczne i strategiczne,
  • pamięć i orientacja przestrzenna,
  • umiejętność analizy i rozwiązywania problemów,
  • intuicję, wyobraźnię,
  • umiejętność koncentracji,
  • umiejętność radzenia sobie ze stresem,
  • zdolność doskonalenie się.

Proste reguły gry

Gra zachowuje wszystkie walory logiki i strategii znanej z klasycznych szachów sprowadzając je jednak do niezbędnego minimum.  Jednak sama gra nie wymaga umiejętności gry w szachy, przeznaczona jest dla dzieci już od 5 roku życia.

Gra w wersji podstawowej składa się z czterech figur-zwierzątek dla każdego z dwóch graczy i małej planszy o wymiarach trzy na cztery pola. Nie trzeba pamiętać o możliwych ruchach zwierząt na planszy – są oznaczone dobrze widocznymi na figurach znakami. Zbite figury nie zostają odrzucone z gry, ale służą wiernie temu, kto je zbił! Dzięki temu gra ma niewiele remisów, a także jej końcówki są niezwykle ekscytujące.

Gra realizuje podstawę programową MEN w zakresie:

  • powszechnego wprowadzenia szachów do szkół podstawowych,
  • nauki programowania w nauczaniu wczesnoszkolnym,
  • prowadzenia zajęć wyrównawczych z uczniami ze specyficznymi problemami w pisaniu i czytaniu – dysleksja.

Cechy metody „Złapmy lwa” pomagają dzieciom dyslektycznym:

  • uczymy w ruchu – zaczynając od samego ruchu dzieci po dużej dywanowej planszy, przez motorykę małą gry planszową i ruchową obudowę turnieju.
  • nie podajemy gotowych rozwiązań – już na etapie nauki reguł pozwalamy się ich domyślać, błądzić, a potem gdy dochodzimy do samej gry wspólnie komentujemy i analizujemy możliwe ruchy.
  • duża część zajęć jest prowadzona w gronie całej grupy, a reszta w parach. Dzieci przyjmują różne role, uczą się od siebie nawzajem. Uczą się też zasad grzeczności i fair play
  • obudowa gamifikacyjna obejmuje sam turniej, w którym za każdą grę (nawet przegraną) otrzymuje się punkty, a kolejne umiejętności są nagradzane kolejno ślicznymi i zabawnymi certyfikatami kurczaka, słonia, żyrafy i lwa
  • pilnujemy, żeby nikt nie poczuł się przegranym – gdy ktoś ma problemy z opanowaniem gry, nauczyciel rozgrywa z nim partię szkoleniową głośno analizując wszystkie ruchy i przypominając zasady gry i koniecznie dając dziecku wygrać. Eleganckie przegrywanie (tak, żeby uczeń nie zorientował się w naszym zamiarze) to też sztuka.
  • gra ma obudowę multimedialną przeznaczoną na tablicę interaktywną, ale ją też wykorzystujemy w ruchu i zbiorowo.

Japońskie szachy – różne wersje gry dla przedszkola, szkoły i domu

Złapmy lwa, to gra dla każdego niezależnie od wieku i umiejętności. Przygotowaliśmy zestawy gry dostosowane do potrzeb placówek edukacyjnych, ale też do domowego użytku. Zestawy szkolno-przedszkolne zawierają pomoce dydaktyczne dla 25 dzieci, które doskonale sprawdzają się podczas zajęć ogólnych, świetlicowych, festynów, czy turniejów szachowych.

Złapmy lwa to seria 5 gier dla dzieci z dysfunkcjami i dla dzieci zdolnych. Nauczyciele doceniają ją za prostotę i łatwość w wykorzystaniu gry podczas różnych zajęć.

Złapmy Lwa 3x4! Gra planszowa

Złapmy Lwa 3x4! Gra dywanowa

Złapmy Lwa 3x4! Zestaw (gra dywanowa i gry planszowe)

Złapmy Lwa 9x9! Shogi. Gra planszowa

Złapmy Lwa! Specjalne Potrzeby Edukacyjne