Celem programu Eduterapeutica jest pomoc szkołom w systemowym podejściu do zaplanowania i wdrożenia działań w pracy z uczniami przejawiającymi deficyty w obszarze funkcjonowania społeczno-emocjonalnego. Program składa się z trzech modułów poruszających następujące zagadnienia:
- przemoc i agresja,
- problemy emocjonalne,
- uzależnienia.
Z naszej wieloletniej praktyki wynika, że są to podstawowe wzorce zachowań niewłaściwych z jakimi boryka się w ostatnich latach polska szkoła. Nauczyciele są świadomi, że należy temu przeciwdziałać, lecz brak ujednoliconych metod działań powoduje ich małą skuteczność. Program Eduterapeutica ujmuje problem w sposób kompleksowy i oferuje propozycje rozwiązań konkretnych kwestii dla wszystkich środowisk szkolnych – dyrektorów, pedagogów i psychologów szkolnych, nauczycieli, rodziców oraz uczniów. Materiały zredagowane są w taki sposób, aby odpowiadały na potrzebę systemowego zorganizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.
Proponujemy Państwu program, którego merytoryczna zawartość oparta jest na koncepcji socjoekologicznego podejścia do zjawiska zaburzeń zachowania. Nowe podejście do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oparte jest na:
- organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez wyposażenie nauczycieli w wiedzę i umiejętności,
- profilaktyce i niedopuszczeniu do negatywnych zjawisk i zachowań,
- diagnozie,
- wsparcie procesu terapeutycznego – terapia skoncentrowana jest na deficytach sześciu kompetencji: funkcjonowaniu w grupie społecznej, komunikacji interpersonalnej, empatii, radzeniu sobie z emocjami, samoocenie, samoregulacji.
Na każdym z tych etapów zakładamy zaangażowanie nauczycieli, rodziców wspieranych przez pedagoga lub psychologa szkolnego.