Długopisy 3D w szkole – 5 najczęściej zadawanych pytań

Długopisy 3D w edukacji

Czy długopisy 3D w szkole to fanaberia czy nowoczesna pomoc dydaktyczna? Poświęć 5 minut i poznaj odpowiedzi nauczyciela praktyka na 5 najczęściej zadawanych pytań.

Długopisy Banach 3D to niezwykle bezpieczne i łatwe w obsłudze urządzenie, które zostało dostosowane do pracy w warunkach szkolnych. Specjalna obudowa oraz power bank sprawiają, że długopisy są bezpieczne i można ich używać w klasach. Intuicyjna obsługa długopisów 3D ułatwia korzystanie z nich w trakcie lekcji i nie wymaga specjalnego szkolenia ani przygotowywania sali lekcyjnej. 

Mimo to długopisy 3D tak jak wszystkie nowe rozwiązania rodzą pewne pytania. Odpowiedzi na nie udziela nauczyciel, praktyk z wieloletnim doświadczeniem – Dorota Deroń.

Jaki jest koszt eksploatacji długopisów 3D?

Koszt pracy długopisów 3D należy postrzegać przede wszystkim przez pryzmat zużytego materiału potrzebnego do tworzenia trójwymiarowych przedmiotów. Filament, bo o nim mowa, jest sprzedawany w specjalnych rolkach, na których znajduje się 300 metrów materiału do druku. Jedna rolka kosztuje 129 zł. Dzięki takiej ilości filamentu możemy stworzyć za pomocą długopisów 3D od 30 do 50 dużych modeli 3D a mniejszych – aż około 200. Zatem najlepszą odpowiedzią na postawione pytanie jest: “To zależy”. Zależy od tego, czy uczniowie będą tworzyć proste, lekkie modele (np. figury geometryczne), których koszt wytworzenia nie przekracza 2-3 zł, czy duże, złożone modele takie jak postacie, budowle czy przedmioty o grubych płaszczyznach. Koszt powstania tych ostatnich to około 8-10 zł.

 

Znasz to uczuci, gdy wszyscy uczniowie
w trakcie lekcji są zaangażowani?

Zamów darmowe warsztaty z druku 3D w edukacji
i dowiedz się jak wykorzystać długopisy 3D w pracy nauczyciela.

 

 

 

       

Konkretne i praktyczne przykłady wykorzystania w trakcie lekcji  W 100% darmowe warsztaty bez żadnych haczyków  Lekcje geometrii w 3D

Rozwój małej motoryki
i koncentracji 

Czy filament PLA to bezpieczny materiał do pracy z uczniami?

Filament PLA, który jest wykorzystywany w pracy z długopisami 3D, jest jak najbardziej bezpiecznym materiałem do pracy z uczniami. PLA czyli polilaktyd (poli kwas mlekowy) jest polimerem z grupy poliestrów alifaktycznych. Tyle w kontekście zawiłych chemicznych wyjaśnień. Materiał, za pomocą którego uczniowie mogą tworzyć różnorodne modele, figury czy przedmioty jest w pełni biodegradowalny. W jego produkcji wykorzystywane są surowce naturalne i odnawialne składniki np. mączka kukurydziana. 

Filament PLA potocznie nazywany “żyłką” lub “nitką” jest idealnym materiałem do druku w szkole. Nie wymaga dużej temperatury (zarówno podczas pracy w drukarce 3D jak i w długopisach 3D). Jest również łatwy w obróbce, dzięki czemu to znakomity materiał do pracy w szkole.

Czy używanie długopisów 3D sprawia uczniom problem?

Najlepszą odpowiedzią na to pytanie jest prezentacja długopisu 3D i jego samodzielne wypróbowanie. Obudowa została zaprojektowana w taki sposób, by jak najbardziej przypomniała długopis i umożliwiała zastosowanie chwytu pisarskiego. Dzięki temu posługiwanie się długopisem 3D jest proste, intuicyjne i nie męczące dla dłoni. 

Sama obsługa urządzenia sprowadza się do korzystania z dwóch przycisków oraz podłączenia długopisu do źródła energii (power banku lub sieci elektrycznej – gniazdo 230V).
Przycisk “Wsuń” uruchamia długopis 3D, a następnie po rozgrzaniu urządzenia do temperatury około 160° Celsjusza rozpoczyna się praca długopisu. Tym samym przyciskiem możemy też zatrzymać druk w dowolnym momencie. Natomiast przycisk “Wysuń” pozwala na zmianę koloru materiału (filamentu PLA) zarówno przed rozpoczęciem pracy długopisu 3D, jak i w jego trakcie.

Długopisy 3D na nocy systemożerców 2019
Przeczytaj jak uczniowie radzili sobie z Długopisami 3D podczas Nocy Systemożerców 2019

Długopisy 3D – kiedy ich używać?

Długopis 3D jest wszechstronnym urządzeniem, które może znaleźć zastosowanie na każdym etapie nauki i niemalże na każdym przedmiocie. Zestaw szkolnych długopisów Banach 3D to nie tylko  urządzenia (6 długopisów 3D), ale także karty pracy. Wśród nich m.in. przydatne na lekcje geometrii pomoce, dzięki którym uczniowie zbudują własne figury geometryczne. Ponadto długopisy 3D świetnie sprawdzają się też podczas pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (autyzm, dysleksja, dyskalkulia). Możliwości wykorzystania długopisów 3D jest naprawdę wiele. Począwszy od lekcji przedmiotowych poprzez zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, na kreatywnych zajęciach kończąc.

Skąd brać pomysły na lekcje z długopisami 3D?

Laboratorium Długopisów Banach 3D zawiera blisko 50 kart pracy pomagających prowadzić lekcje z wykorzystaniem tych urządzeń. Poza tym Internet pełen jest inspiracji – także dla nauczycieli. To właśnie tam można znaleźć również wiele kart pracy przydatnych podczas używania długopisów 3D. Taka ilość materiałów pozwala na zaplanowanie kilkudziesięciu zajęć z wykorzystaniem długopisów 3D.

długopisy 3D w szkole

Długopisy 3D to znakomite rozwiązanie pomagające uatrakcyjnić lekcje. Warto jednak pamiętać o tym, że już samo tworzenie w ten niekonwencjonalny sposób rozwija nowe umiejętności i pozwala na zdobywanie wiedzy w nieoczywisty sposób. Dlatego też czasem warto w trakcie lekcji z długopisami 3D wykorzystać standardowe karty pracy, które dzięki technologii druku 3D przybiorą zupełnie inną formę. 

Długopisy 3D są fantastycznym rozwiązaniem, które oferuje zupełnie nowe możliwości edukacyjne. Nowoczesna edukacja może być prosta, bezpieczna, a do tego łatwa we wdrożeniu w dotychczasowy system nauki.

Tekst powstał we współpracy z Panią Dorotą Deroń – dyplomowanym nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej, trenerką i propagatorką innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych.