Zmiana sposobu i miejsca prowadzenia lekcji spowodowała również zmianę metod i pomocy dydaktycznych, które musiały być dostosowane do nowych warunków zdalnej nauki. Jednym z takich narzędzi, stanowiącym odpowiedź na nowe potrzeby nauczycieli, pedagogów, terapeutów, jak i samych uczniów oraz ich rodziców stała się educhmura.pl. Jest to platforma edukacyjna przygotowana z myślą o prowadzeniu zajęć lekcyjnych oraz kompensacyjno-wyrównawczych dla uczniów szkoły podstawowej. Baza multimediów, kart pracy i materiałów edukacyjnych oferowanych za pośrednictwem educhmura.pl jest doskonałym miejscem dla:
Celem platformy jest stworzenie miejsca, dającego dostęp do zweryfikowanych, sprawdzonych treści i narzędzi edukacyjnych. Prócz łatwego dostępu i wygody użytkowania educhmura.pl ma być stale rozwijana o nowe pomoce edukacyjne, dostosowywana do wykorzystania na różnych typach urządzeń oraz integracji z innymi, popularnymi e-narzędziami. Dzięki temu edukacja w czasie pandemii może być prowadzona w wygodny dla nauczyciela sposób przy wykorzystaniu wielu narzędzi.
Nagła zmiana sposobu pracy placówek edukacyjnych była okazją, która zmobilizowała nauczycieli do większej otwartości na nowe pomoce dydaktyczne, na które do niedawna spoglądali z rezerwą. Czynnikiem decydującym stała się tu możliwość ich swobodnego wykorzystania w pracy z uczniem na odległość. Takimi popularnymi rozwiązaniami stały się:
Tego typu zdalne rozwiązania nie tylko umożliwiają naukę i rozwój ucznia w warunkach domowych, ale – co ważne – opierają się o bliskie uczniowi wirtualne środowisko, z którego dotąd korzystał dla rozrywki i w komunikacji z rówieśnikami. Tym samym sięganie przez nauczyciela po rozwiązania internetowe znacząco wpływa na atrakcyjność nauczania i czyni je bardziej “na czasie”. Dowiedz się więcej o e-narzędziach dla edukacji w czasie pandemii (Niezbędnik nauczyciela – czytaj więcej).
Potrzeba prowadzenia komunikacji wyłącznie na odległość wymusiła konieczność sięgnięcia po komunikatory internetowe i platformy wideokonferencyjne – dotąd wykorzystywane głównie w biznesie. Ich zadaniem było skomunikowanie ze sobą nauczycieli i uczniów, ale także grona pedagogicznego i rodziców. Szybko okazało się również, że narzędzia o podstawowych funkcjach nie zawsze są wystarczające. Placówki sięgały więc po bardziej zaawansowane rozwiązania, pozwalające na wymianę informacji i plików, współdzielenie ekranu, korzystanie z wirtualnej tablicy lub integrację z innymi systemami. Standardem stały się elektroniczne dzienniki lekcyjne, a nierzadko również wewnątrzszkolne systemy zarządzania informacją.
Pierwsze tygodnie nauczania zdalnego przyniosły ze sobą również duże wyzwanie, jakim stała się ochrona zwielokrotnionej liczby danych i bezpieczeństwo uczniów oraz nauczycieli w sieci. Przypadki zakłócania zajęć, próby wyłudzania danych i ryzyko wycieku dokumentacji bądź materiałów edukacyjnych wymusiły zastosowanie zaawansowanych narzędzi i procedur bezpieczeństwa. Z końcem roku szkolnego 2019/2020 nikogo nie dziwiło już szyfrowanie plików, zabezpieczanie hasłami, zarządzanie dostępami.
Konieczna była również przyspieszona digitalizacja, a więc wprowadzenie do obiegu cyfrowego niezbędnych materiałów i pomocy, dostępnych dotąd przede wszystkim w formie analogowej. Jej celem było przede wszystkim utrzymanie dotychczasowego poziomu dostępności tych treści, jak na przykład księgozbiorów szkolnych bibliotek. Z drugiej jednak strony ten trend stał się dla placówek doskonałą okazją do popularyzowania materiałów dotąd rzadko wykorzystywanych, np. z uwagi na ich niewielką liczebność lub unikatową wartość.
Nagła i niezapowiadana zmiana sposobu funkcjonowania oświaty wymusiła na placówkach edukacyjnych większą otwartość na nowoczesne formy i narzędzia komunikacji i edukacji. Nastąpiła swoista rewolucja, która przyspieszyła, a nawet zapoczątkowała wiele procesów z tym związanych. Bez pandemii z pewnością nie osiągnęlibyśmy tak skokowego rozwoju edukacji w kierunku rozwiązań online. Ułatwienia i usprawnienia, jakie one ze sobą niosą najpewniej staną się silnym motorem napędowym dla budowy zaplecza technicznego, a także dalszych zmian i ulepszeń w kierunku społeczeństwa cyfrowego – począwszy od wirtualnej szkolnej ławki.