Pomoce logopedyczne – jak dobrze wybrać?

jak wybrać pomoce logopedyczne

Pomoce logopedyczne – takim stwierdzeniem dziś można nazwać ogromną listę różnorodnych ćwiczeń wspierających pracę logopedy. Można przebierać między tymi opierającymi się na tradycyjnych metodach, a tymi bazującymi na nowoczesnych technikach opartych nieraz na aplikacjach i programach komputerowych. Jak zatem wybrać właściwie?

Szukając właściwych pomocy logopedycznych dopasowanych do terapii, łatwo poczuć się przytłoczonym. Wybór waha się od metod tradycyjnych, stosowanych jeszcze przez nas samych w dzieciństwie do nowoczesnych technik opartych nieraz na aplikacjach i programach komputerowych. Jak zatem wybrać właściwie? Korzystając z programu Eduterapeutica Logopedia nie trzeba na szczęście decydować się tylko na jedne rodzaj pomocy logopedycznych, gdyż ten multimedialnych program łączy w sobie najczęściej wykorzystywane pomoc w pracy terapeuty. Zestaw Eduterapeutica Logopedia posiada zarówno ćwiczenia oparte na kartach pracy,  jak i interaktywne zadania wykonywane w słuchawkach z mikrofonem. To w sumie 690 kart pracy i 879 multimediów dostosowanych do potrzeb i rozwoju dzieci w wieku od 5 do 7 lat.

Opracowane pomoce logopedyczne pozwalają na wykonywanie zadań terapii logopedycznej koncentrujących się na częstych zaburzeniach, np. szeregu szumiącego, ciszącego i syczącego, problemach w artykulacji głosek „r”, „k”, „g”, jąkaniu, problemach związanych z mową bezdźwięczną czy słuchem fonematycznym. Terapia wspierana programem multimedialnym jest nie tylko ciekawsza i bardziej angażująca, ale również pozwala na dostosowanie metody leczenia do potrzeb danego dziecka. Testy czy nagrywanie wykonywanych ćwiczeń pozwalają natomiast terapeucie na systematyczne śledzenie postępów i opisywanie wyników czy diagnozy.

Pozostaje dylemat między wersjami: podstawową i rozszerzoną. Poniżej krótkie porównanie:

Eduterapeutica Logopedia podstawowa

Wersja podstawowa opiera się w głównej mierze na klasycznych metodach wykorzystywanych w terapii logopedycznej wspieranych dostępnymi materiałami multimedialnymi – skupia się na zaburzeniach szeregu szumiącego, syczącego i ciszącego, różnicowaniu szeregów czy problemach z artykulacją głoski „r”. Zawiera ponad 500 ćwiczeń interaktywnych i 690 wydrukowanych kart pracy. W zestawie jest również poradnik metodyczny, słuchawki z mikrofonem i pomoce dydaktyczne.

Eduterapeutica Logopedia rozszerzona

Wersja rozszerzona to propozycja dla przedszkoli i szkół chcących wprowadzić w swojej terapii rozbudowaną terapię logopedyczną – posiada aż 879 zadań interaktywnych. Program zawiera elementy programu podstawowego, a oprócz tego ćwiczenia grafomotoryczne (czyli takie, które kształtują koordynację wzrokowo-ruchową i poprawiają sprawność dłoni), terapię jąkania za pomocą ćwiczeń emisyjnych czy rytmizacji mówienia, ćwiczenia zaburzeń słuchu fonetycznego (czyli niwelujące problemy z rozróżnianiem dźwięków, które w efekcie prowadzą do zaburzeń wymowy), jak również badanie mowy pozwalające na właściwą diagnozę, precyzyjne dostosowanie i zaplanowanie terapii logopedycznej dla danego ucznia i jego potrzeb rozwojowych w zakresie problemów logopedycznych i obserwowanie postępów. Posiada również rozszerzony wachlarz ćwiczeń multimedialnych. Dzięki temu zakup jednego zestawu Eduterapeutica Logopedia zapewnia ogromną bazę pomocy logopedycznych do wykorzystania w trakcie terapii.

Eduterapeutica Logopedia Podstawowa i Rozszerzona - porównanie pomocy logopedycznych

Multimedialne pomoce logopedyczne – dlaczego warto po nie sięgać w terapii

Przewaga multimediów wykorzystywanych w terapii logopedycznej ma tą przewagę nad klasycznymi metodami, że nie są dla ucznia tak nużące jak tradycyjne ćwiczenia i karty pracy. Różnorodność materiałów, na których opierają się takie zajęcia powoduje, że zadania są dla uczniów ciekawsze, a podczas nauki dzieci są bardziej zaangażowane, chętniej wykonują ćwiczenia, bawiąc i ucząc się jednocześnie.

Zadania multimedialne pozwalają na pobudzanie kilku zmysłów naraz – mowy, słuchu, wzroku, co sprawia, że terapia jest bardziej efektywna. Dzieci szybciej zapamiętują prawidłowe dźwięki, kojarząc je z odpowiadającymi im ilustracjami. Możliwość pracy z mikrofonem dla większości dzieci jest już atrakcją samą w sobie, za to opcja odsłuchania samego siebie na nagraniu ma wartość dodaną – stanowi nie tylko ciekawostkę dla dziecka, ale i okazję do wychwycenia własnych błędów, wskazanych przez nauczyciela czy zaobserwowania swoich postępów. Uczniowie wykonują wiele zabawnych i wartościowych zadań na podstawie nagrań, kolorowych ilustracji i kilkuset kart pracy – niemal nie sposób, by się one znudziły lub powtarzały.

Eduterapeutica Logopedia – pomocnik terapeuty

Eduterapeutica Logopedia to nie tylko pomoce logopedyczne przydatne w trakcie wykonywania ćwiczeń terapeutycznych. Zestawy oferują dużą liczbę ćwiczeń, dostępnych z jednej licencji dla kilku stanowisk komputerowych. Dostępne karty pracy można w każdej chwili dodrukować, dzięki czemu nie trzeba oszczędzać na materiałach, pracować w parach, a uczniowie mają możliwość wykonania niektórych zadań po raz kolejny, jeśli zachodzi taka konieczność. Wszystko to pozwala łatwiej, lepiej i efektywniej prowadzić terapię logopedyczną. Co więcej program Eduterapeutica Logopedia daje terapeutom możliwość przeprowadzenia wstępnej diagnozy, testów z możliwością dokładnego opisu czy opcji nagrywania wypowiedzi dzieci, co pozwala na dokładną analizę ich postępów. Aplikacja nauczyciela jest powiązana z aplikacją ucznia, pozwala planować i kierować terapią.

Wykorzystanie multimediów w terapii logopedycznej niesie ze sobą wiele zalet zarówno z punktu widzenia nauczyciela, gdyż jest to nieoceniona pomoc w organizacji zajęć i śledzeniu progresu, jak i z perspektywy dziecka, dla którego wykonywanie zadań nie jest monotonnym i bezcelowym zadaniem, ale zajmującym wyzwaniem, do którego z zainteresowaniem podchodzi.