Pomoce logopedyczne w szkole – jak wybrać najlepszy zestaw?

Które pomoce logopedyczne warto kupić? Jak wybrać najlepszy zestaw ćwiczeń i kart pracy ułatwiających terapię logopedyczną? Dowiedz się dlaczego warto wybrać zestaw pomocy Eduterapeutica Logopedia dla swojej szkoły.

Trudności z wymową pojawiają się niemal w każdej klasie przynajmniej u jednego z uczniów. Choć wielu z nas wydaje się, że problem nie jest tak powszechny, gdyż nie pamiętamy już, ilu naszym kolegom i koleżankom ze szkolnej ławy trudno było wymówić „r” czy  sklecić zdanie za pierwszym razem bez jąkania się, ponieważ – na szczęście – w większości przypadków lata ćwiczeń pomagają pozbyć się tego problemu, okazuje się, że terapii logopedycznej wymaga aż ok. 40% uczniów przedszkoli i szkół podstawowych. Problem jest nie tylko powszechny i uciążliwy, ale również kosztowny. Pomoce dydaktyczne oferowane przez szkoły często są przestarzałe, a wielość problemów logopedycznych u dzieci powoduje, że placówka zmuszona jest kupować kilka pomocy dydaktycznych dopasowanych do danych zaburzeń. Chcąc jak najlepiej pomóc swoim podopiecznym, terapeuci dokładają wszelkich starań, nie raz angażując się finansowo z własnej kieszeni.

Tradycyjne podejście do zaburzeń logopedycznych

Tradycyjne metody, które stanowią podstawę terapii logopedycznej obejmują między innymi różnego rodzaju ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, słuchowe, logorytmiczne czy usprawniające motorykę narządów mowy. Polegają głównie na wykonywaniu prostych ćwiczeń i skonstruowane są w ten sposób, by nie nudziły. I tak ćwiczenia obejmują np.: zdmuchiwanie piórka, naśladowanie dźwięków (np. wydawanych przez zwierzęta), rozróżnianie dźwięków (Tomek vs domek), wymawianie izolowanych głosek i ich powtarzanie np. w opisach obrazków, powtarzanie rytmu poprzez wyklaskiwanie i wiele, wiele innych. I choć część z nich wymaga niewiele nakładu (tylko skąd wziąć te piórka?), to jednak wiele z nich wymaga odpowiednich pomocy dydaktycznych. Warto tu nadmienić, że wyżej wymienione metody to jedynie czubek góry lodowej – to najczęstsze i najbardziej podstawowe sposoby radzenia sobie z problemami logopedycznymi.

Problemem wielu zajęć jest ich monotonia. Ćwiczenia muszą być wielokrotnie powtarzane, a choć wygrywanie rytmu czy wydawanie dźwięków może być początkowo zabawne, zwłaszcza dla małych dzieci, to po  jakimś czasie staje się to nużące, a dzieci tracą zainteresowanie zadaniem, które będą musiały jeszcze wiele razy wykonać, by efekt się utrwalił, a dźwięk sprawiający problem produkowany był odruchowo. Zaangażowanie dziecka podczas terapii to połowa sukcesu, dlatego warto o to zawalczyć.

 

logopedia baner

Pomoce logopedyczne w nowoczesnym wydaniu 

Jeśli więc wiadomo już, że metod logopedycznych jest bez liku, że muszą być one różnorodne i ciekawe dla dzieci, to jak pogodzić wiele potrzeb terapeutycznych, by zapewnić dzieciom najlepszą możliwą terapię? Najczęstszą przeszkodą są pieniądze, które ograniczają możliwości terapeutów. Jak zatem poradzić sobie z tą sytuacją? Istnieje na to 5 prostych sposobów sprytnie ukrytych pod maską jednego programu multimedialnego, Eduterapeutica Logopedia, zawierającego aż 879 multimediów i 690 kart pracy dla dzieci w wieku od  5 do 7 lat. Oto dlaczego warto:

1. Wszystkie pomoce logopedyczne w jednym zestawie


To jeden produkt, a posiada szeroki wachlarz metod terapii logopedycznej. Zawiera karty pracy, ćwiczenia interaktywne, językowe czy program do ćwiczenia wymowy ze słuchawkami z mikrofonem. Dzieci uczą się prawidłowej artykulacji mowy, powtarzając za lektorem, wykonują ćwiczenia polegające na pobudzaniu analizy słuchowej, łącząc słyszane dźwięki z materiałami graficznymi, ćwiczą mowę spontaniczną. Ćwiczenia są zróżnicowane, jeśli chodzi o poziom trudności, co pozwala na właściwą diagnozę i analizę postępów. Dzięki stopniowaniu etapów program daje możliwość dostosowania terapii do danego momentu w rozwoju dziecka, co również pozwala na precyzyjniejsze dopasowanie metody do danego problemu logopedycznego.

2. Efektywna terapia

Program, nie tylko dzięki wielości ćwiczeń i udogodnień urozmaicających terapię, ale również dzięki możliwości nagrywania dziecka podczas ćwiczeń, co pozwala na szybsze wykrywanie popełnianych błędów czy dokładną analizę postępów, umożliwia uzyskanie lepszych efektów niż tradycyjne metody. Dodatkowym atutem są testy, które pozwalają sprawdzić postępy i dokładnie opisywać wyniki. Dzieci nie nudzą się podczas terapii, co stanowi dodatkowy czynnik angażujący uczniów.

3. Jeden produkt – wiele pomocy logopedycznych 

To dosłownie jeden program, gdyż jedna licencja w danej placówce umożliwia używanie jej na dowolnej liczbie komputerów w obrębie danej instytucji. Dzięki temu koszt jest relatywnie nie duży i umożliwia pracę każdemu dziecku na osobnym komputerze, dzięki czemu zaoszczędzamy także czas, gdyż terapia może być odbywana przez całą grupę dzieci jednocześnie.

4. Nieograniczony zapas – karty pracy do druku


Wszystkie karty pracy czy ilustracje opracowane przez program można dowoli bezpłatnie dodrukowywać. Nie ma potrzeby oszczędzania na materiałach, a jeśli trzeba, uczeń może przejść po raz kolejny przez te same ćwiczenia, bez obawy, że marnujemy daną kartę pracy. Daje to swobodę terapii i dostosowanie do potrzeb uczącego się dziecka.

5. Testowanie pomocy logopedycznych – Eduterapeutica Logopedia

Program można bezpłatnie przetestować w ciągu 30 dni, co nie wiąże się z żadnymi dalszymi zobowiązaniami. Okres testowy umożliwia sprawdzenie wszystkich funkcjonalności programu przed zakupieniem pełnej licencji.

Terapia logopedyczna z Eduterapeutica Logopedia daje możliwość do korzystania z tradycyjnych, sprawdzonych metod, ale idzie także z duchem czasu – dzieci coraz częściej korzystają z komputerów, czują się przy nim swobodnie, a różnorodność i wielość ćwiczeń pozwala na ich większe zaangażowanie poprzez zabawę i naukę jednocześnie. To mocny atut w zwalczaniu problemów logopedycznych.