Dziecko w okresie wczesnoszkolnym chłonie sygnały z otoczenia niczym gąbka. To grupa, a także sytuacje wewnątrz niej oraz środowisko szkolne kształtują u niego rozpoznawanie oraz reagowanie dla różnych emocji. Jakich zwrotów powinno się zatem unikać w stosunku do uczniów, tak aby rozwijać pozytywne kompetencje emocjonalne? Oto kilka przykładów złych komunikatów:
1. Nie nadajesz się do tego.
2. Nigdy nie nauczysz się dobrze tabliczki mnożenia.
3. Zobacz, jak Twoja koleżanka dobrze się uczy.
4. Dukasz zamiast czytać. W Twoim wieku to obciach!
5. Nie mam czasu.
6. Takie problemy to nie problemy. Zobaczymy jak dorośniesz.
7. Nie bądź tchórzem.
8. Zobacz, całą klasę to rozbawiło!
9. Z Tobą zawsze są problemy!
10. Nieważne. Nie interesuj się.
11. Ryby i dzieci głosu nie mają.
12. Twoje zdanie się nie liczy. Jesteś jeszcze za mały/mała.
13. Co Ty możesz wiedzieć?
14. Nie dyskutuj ze mną.
15. Nie filozofuj. Powiedziałam/Powiedziałem, że tak ma być i koniec.
To tylko kilka przykładów źle sformułowanych zwrotów, które mogą źle wpływać na rozwój emocjonalny dzieci i zaburzyć u nich pewność siebie. Pierwsze poważne z perspektywy dziecka rozmowy, przedstawienie ich punktu widzenia zarówno w dialogu w szkole, jak i w rozmowie z rodzicami potrafią mieć bardzo duży wpływ na jego funkcjonowanie w życiu dorosłym.
Niestety, w komunikacji z uczniem wczesnoszkolnym popełniają błędy nie tylko ich rodzice/opiekunowie, ale także nauczyciele, którzy często m.in. przez natłok obowiązków czy skupianie uwagi na zdolniejszych uczniów nie zauważają gasnącego poczucia własnej wartości u tych bardziej skrytych, zamkniętych.
Należy zaznaczyć, że w wieku 7-10 lat największym autorytetem dla dzieci staje się właśnie nauczyciel, do którego czują respekt, a jego zdanie i poglądy stają się często najważniejsze. Uczeń nadal ma potrzebę bliskości, jednak w swoic działaniach i decyzjach jest już bardziej niezależny, natomiast rówieśnicy i nauczyciele stają się równie ważni, co rodzice. Niebezpiecznym jest zbyt rygorystyczne podejście do umiejętności opanowywania emocji, równie niekorzystnym jest brak określenia dziecku, jak okazywać swoje potrzeby i jakie są sposoby kontrolowania poszczególnych reakcji.