Gry dywanowe - nieodłączny element edukacyjny w przedszkolu i klasach 1-3

Gry dywanowe - nieodłączny element edukacyjny w przedszkolu i klasach 1-3

Kategorie : Pomoce dydaktyczne

Zdecydowanie każde dziecko uczęszczające do przedszkola czy też klas 1-3 bardzo dobrze reaguje na zajęcia, w których wykorzystuje się gry wielkoformatowe lub inne różnorodne zabawy dywanowe. Dzieci cenią sobie możliwość poznawania percepcyjnego danych przedmiotów: koloru, struktury, wielkości, co jeszcze bardziej rozwija ich funkcje poznawcze. Wykorzystanie wielkich gier planszowych to pomysł na idealną edukacyjną rozrywkę, dzięki której najmłodsi w przystępny sposób przyswoją ważne zagadnienia związane np. z obyczajowością danego regionu czy nauką języków obcych. 

Podstawowe elementy treningu umiejętności społecznych u dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych 

Trening umiejętności społecznych u dziecka to proces rozwijania zdolności interpersonalnych i komunikacyjnych, które umożliwiają mu efektywną interakcję z innymi ludźmi. Trening ten ma na celu naukę oraz doskonalenie różnych umiejętności społecznych, takich jak komunikacja, empatia, rozwiązywanie konfliktów, rozpoznawanie emocji, budowanie relacji i współpraca z innymi.

  1. Komunikacja -nauka słuchania, mówienia w sposób zrozumiały i dostosowany do sytuacji, zadawanie pytań, udzielanie odpowiedzi, inicjowanie i utrzymywanie rozmów.
  2. Empatia - rozpoznawanie i rozumienie uczuć oraz potrzeb innych osób, okazywanie zrozumienia i docenienia ich perspektywy.
  3. Rozwiązywanie konfliktów -nauka identyfikowania problemów i szukania rozwiązań, uczenie się negocjacji i kompromisów oraz radzenia sobie z różnicami i sporami.
  4. Rozpoznawanie emocji - nauka rozumienia i wyrażania swoich emocji oraz zdolności do rozpoznawania ich u innych osób.
  5. Budowanie relacji - rozwijanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktów, respektowanie innych osób, wyrażanie wdzięczności i życzliwości.
  6. Współpraca i praca w grupie - nauka pracy zespołowej, dzielenie się obowiązkami, współdziałanie i respektowanie indywidualności innych uczestników.

Trening umiejętności społecznych u dziecka może odbywać się w różnych formach, takich jak gry, ćwiczenia praktyczne, symulacje, rozmowy i feedback. Ważne jest, aby ten trening był prowadzony w sposób przyjazny, pozytywny i dostosowany do wieku oraz potrzeb dziecka. Regularna praktyka i wsparcie ze strony rodziców i nauczycieli są również istotne dla skutecznego rozwoju umiejętności społecznych u dziecka. Tutaj z pomocą przychodzą gry wielkoformatowe, które mają na celu poprawę zachowań społecznych i relacyjnych, ale również naukę inteligencji emocjonalnej.

Gry wielkoformatowe – nieodłączny element treningu umiejętności społecznych 

Wykorzystanie gry dywanowej w edukacji małych dzieci, które dopiero wchodzą w świat edukacji, pozwala im pokonać trudności w nawiązywaniu relacji. Początkowo, szczególnie w nowej grupie, wiele dzieci się wycofuje i np. wystąpienia przed całą klasą i przedstawianie się mogą być dla nich krępujące. Jednak w momencie, gdy każdy siedzi na dywanie, często bez obuwia, i wspólnie rozwiązuje ciekawe zadania, dystans między dziećmi zdecydowanie się skraca i nauka przebiega w bezstresowej atmosferze. Dzieci w przedszkolu bardzo często są mocno wstydliwe, chowają się za rodzicami, nie chcą rozmawiać ani nawet komunikować swoich potrzeb. Wykorzystując gry dywanowe, budujesz w dziecku umiejętność komunikacji werbalnej. To również recepta na problem w rozróżnieniu emocji, z ich rozpoznawaniem, czy też na niewłaściwe zachowanie społeczne. Ponadto wspólna gra wielkoformatowa to sposób na zdrową rywalizację lub też współzawodnictwo, co pomaga w rozwiązywaniu konfliktów. Dzięki aktywnościom, które zawiera zestaw, dziecko ma szansę na umiejętne budowanie poczucia własnej wartości. Ponadto to możliwość nauki radzenia sobie z konfliktami i poprawy komunikacji w ramach grupy. Wielkoformatowe gry dywanowe zdecydowanie rozwiną inteligencję emocjonalną, niezależnie, czy jest to uczeń klas 1-3, czy przedszkolak.

Na co zwrócić uwagę, wybierając edukacyjną grę wielkoformatową? 

Przy wyborze edukacyjnych gier wielkoformatowych warto zwrócić uwagę na kilka aspektów:

  1. Treść i cel gry: Sprawdź, jakie umiejętności lub wiedzę ma wspierać dana gra. Upewnij się, że wykorzystując grę, przekażesz dziecku najważniejsze zagadnienia zgodne z programem nauczania. 
  2. Poziom trudności: Upewnij się, że gra jest odpowiednio dopasowana do wieku i umiejętności użytkownika. Zbyt trudna może zniechęcić, podczas gdy zbyt łatwa nie będzie stymulująca.
  3. Interaktywność i zaangażowanie: Sprawdź, czy gra oferuje interaktywne elementy, które angażują gracza. Czy istnieje możliwość eksploracji, rozwiązywania zagadek, czy zadawania pytań?
  4. Grafika i dźwięk: Zweryfikuj, czy grafika i dźwięk (jeżeli gra jest ponadto multimedialna) są przyjemne w odbiorze i pomagają w przyswajaniu treści.
  5. Odpowiednie narzędzia: Upewnij się, że gra korzysta z odpowiednich narzędzi edukacyjnych, takich jak pomoce dydaktyczne, interaktywne elementy czy możliwość śledzenia postępów dziecka.
  6. Oceny i recenzje: Przeczytaj opinie innych użytkowników lub nauczycieli, którzy korzystali już z danej gry. To może dać Ci dodatkowe informacje na temat jakości i przydatności gry wielkoformatowej. 
  7. Zgodność z programem nauczania: Jeśli gra ma być wykorzystywana w szkole, sprawdź, czy jest zgodna z programem nauczania lub czy może dostarczyć dodatkową wartość dla materiału omawianego w klasie.

Dobór edukacyjnych gier wielkoformatowych powinien być oparty na treści, odpowiednim poziomie trudności, interaktywności i grafice, a także opinii innych użytkowników. Ważne jest również zwrócenie uwagi na aspekt edukacyjny, bezpieczeństwo oraz zgodność z programem nauczania.

Powiązane posty

Udostępnij tę treść