Po tym zadaniu wróciła do gabinetu mama, której wraz z Szymonem opowiedzieliśmy, co robiliśmy podczas spotkania. Odniosłam się do swoich obserwacji i dalszych wskazówek we współpracy. Chłopiec opowiadał z dużym zaangażowaniem, pokazał utworzoną długopisem 3D leniwą ósemkę i zapytał mamę, czy może jutro przyjść znowu na zajęcia. Mama, uśmiechając się, odpowiedziała, że jutro nie, ale już za chwilę umówi kolejne spotkanie. Zadaniem domowym Szymona było kreślenie przez dwie minuty dziennie w rozsypanym ryżu lub soczewicy „leniwych ósemek” w celu wzmocnienia linii środka (przez około dwa tygodnie). Wspomnienie tego pierwszego spotkania odnoszę dziś do już do dojrzalszego Szymona, z którym współpracuję od dwóch lat w trybie cotygodniowych spotkań. Zajęcia, które realizuję z nim obecnie, w dużej mierze skupiam na emocjach, afekcie współpracy i ćwiczeniach pamięci operacyjnej. Przez te dwa lata ćwiczyliśmy przede wszystkim reakcje hamowania, wzmacnialiśmy linię środka, wykorzystując między innymi ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej oraz poszerzaliśmy kontekst inteligencji emocji wraz z treningiem zastępowania zachowań trudnych. (np. ćwiczenie z pakietu „Co zamiast?”). Szymon niezmiennie lubi pracę z długopisem 3D, więc jesteśmy umówieni, że raz na cztery spotkania wykorzystujemy długopis do pracy (wszystkie karty z pakietu już zrealizował, obecnie tworzy swoje). Podczas ostatnich kilku spotkań definiowaliśmy, czym jest dynamizm emocji i czemu służy jego rozumienie. Wykorzystałam ćwiczenie „Co czuje Kasia?”, odnosząc się do tego, jak czasami w krótkim czasie zmieniają się nasze uczucia. To, co Szymon często podkreśla w takich sytuacjach, brzmi: „Jak dobrze, że inni też tak mają”, czyli taka świadomość daje mu poczucie ulgi, a jednocześnie też chęć do pracy nad trenowaniem swojej samokontroli emocjonalnej. To wrażenie ulgi pozwala pozbyć się poczucia winy, które jest postawą psychologiczną oddalającą nas od siebie, a żeby móc wypracować zachowania w zakresie samoświadomości, nie możemy być „daleko od siebie”. Z obszaru „Gotowość do poświęceń” wykorzystaliśmy na ostatnim spotkaniu „Komiks dialogowy”. Tego rodzaju zadanie pozwala Szymonowi wczuwać się w emocje innych. Postawa empatyzowania jest istotna z uwagi na już mniej utrzymujące się trudności relacyjne chłopca, aczkolwiek wśród rówieśników ma dwie pojedyncze relacje koleżeńskie, choć, jak sam twierdzi, jest to dla niego wystarczające. Analogicznie do ćwiczenia multimedialnego zbudowaliśmy dialog w ostatniej sytuacji konfliktu chłopca z tatą i przypisaliśmy temu emocje jego i taty. To pozwala Szymonowi lepiej rozumieć postawy dorosłych, których czasami w danym momencie nie pojmuje, przez co reaguje np. nieadekwatną złością.