
Długopis 3D jako skuteczna i innowacyjna pomoc terapeutyczna
Długopis 3D Banach to nowoczesne narzędzie edukacyjne umożliwiające stymulację rozwoju psychofizycznego dziecka na różnych jego płaszczyznach. Pozwala na samo-dzielne kreowanie i tworzenie przedmiotów/modeli z trwałego, biodegradowalnego tworzywa i wykorzystanie wydruków jako pomocy dydaktycznych podczas zajęć edu-kacyjnych czy terapeutycznych.
Mamy tu do dyspozycji zarówno możliwość bezpośredniej pracy dziecka z długopisem pod-czas zajęć edukacyjnych, terapeutycznych czy specjalistycznych, jak również wykorzystanie wydrukowanych przez dziecko (lub wydrukowanych wcześniej przez nauczyciela/terapeutę) przedmiotów do zabaw i ćwiczeń realizujących postawione cele edukacyjne czy terapeutyczne.
Dzięki wszechstronnemu zastosowaniu i szerokiej możliwości druku różnorodnych pomocy dydaktycznych długopis 3D może być z powodzeniem wykorzystywany podczas zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub zakłócenia i zaburzenia rozwojowe (w tym dzieci z dysleksją, dyskalkulią). Dzieci te wymagają stosowania specjalnie dobranych metod i dodatkowych pomocy edukacyjnych w celu podnoszenia efektywności procesu uczenia się.
Długopis 3D Banach na zajęciach wyrównawczych
Celem zajęć dydaktyczno-wyrównawczych jest pomoc uczniowi w wyrównaniu zaległości i zrozumieniu danej partii materiału poprzez dodatkowe ćwiczenia, z wykorzystaniem specjalnie dobranych pomocy dydaktycznych i metod pracy. To właśnie długopis 3D pozwala na tworzenie przez uczniów m.in:
- przestrzennych liczmanów, które wspomagają kształtowanie pojęcia liczby i wiązanie liczby z cyfrą,
- elementów przestrzennych do ćwiczeń związanych z umiejętnością klasyfikowania oraz rytmu w matematyce,
- gier manipulacyjnych do zabaw matematycznych usprawniających umiejętność liczenia (zabawa w sklep, grzybobranie itp.),
- figur płaskich oraz brył, szkieletów, elementów siatek usprawniających rozumienie geometrii,
- elementów przestrzennych wprowadzających w świat ułamków i procentów,
- słowników 3D (zbiorów wydruków, których nazwy zawierają wskazaną trudność ortograficzną), które wspomagają naukę znajomości zasad ortograficznych i poprawnej pisowni,
- elementów przestrzennych do tworzenia kreatywnych historyjek rozwijających kompetencje komunikacyjne oraz umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnych,
- gier manipulacyjnych.
Wachlarz możliwości wykorzystania długopisów 3D podczas zajęć dydaktyczno-wyrównawczych jest niezwykle szeroki.
Długopis 3D na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych
Długopis 3D Banach stymuluje rozwój sensoryczny, emocjonalny, społeczny (w tym rozwój mowy) i motoryczny dziecka, dzięki czemu może być z powodzeniem stosowany nie tylko na zajęciach edukacyjnych czy dydaktyczno-wyrównawczych, ale również na specjalistycznych zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, czy rewalidacyjnych w celu:
- usprawniania motoryki małej i dużej,
- usprawniania percepcji słuchowej,
- usprawniania percepcji wzrokowej,
- usprawniania koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- treningu umiejętności społecznych,
- integracji sensomotorycznej,
- rozwijania orientacji przestrzennej i orientacji w schemacie ciała,
- usprawniania koncentracji uwagi i pamięci,
- stymulacji rozwoju mowy i terapii logopedycznej,
- integracji i komunikacji pomiędzy prawą i lewą półkulą mózgu.
Przykładowe propozycje zabaw i ćwiczeń z długopisem 3D stymulujących rozwój dziecka oraz podnoszących sprawność zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych przedstawiono poniżej.
W ramach usprawniania motoryki małej i dużej z długopisem 3D można wykonywać na-stępujące ćwiczenia:
- drukowanie elementów płaskich i przestrzennych,
- tworzenie układów figur lub konstrukcji przestrzennych z wykorzystaniem wydrukowanych elementów,
- układanie całości z części lub uzupełnianie układanki brakującymi elementami,
- zabawy zręcznościowe,
- tworzenie gier i zabaw manipulacyjnych według własnego pomysłu,
- wykorzystanie wydruków 3D w zabawach ruchowych (przeskakiwanie przez prze-szkodę, slalom, rzuty do celu).
W ramach usprawniania percepcji słuchowej z długopisem 3D można wykonywać następujące ćwiczenia:
wykorzystanie wydruków 3D jako bazy do ćwiczeń w rozpoznawaniu głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, przeliczania liczby sylab w nazwie przedmiotu oraz liczby głosek,
- tworzenie zbiorów przedmiotów (wydruków 3D) lub poszukiwanie par, których nazwy rozpoczynają się tą samą głoską,
- poszukiwanie par przedmiotów, których nazwy rymują się lub układanie rymu do wy-losowanego wydruku,
- domino (sylaba, głoska) układanie we właściwej kolejności wydrukowanych przed-miotów zgodnie z zasadą domina sylabowego,
- widzę, mówię, piszę – zabawy z losowaniem wydrukowanych przedmiotów,
- wykorzystanie wydruków 3D w zabawach tematycznych usprawniających rozwój kompetencji komunikacyjnych (zabawa w sklep, wspólne nakrywanie do stołu, spacer w ZOO itp.).
W ramach doskonalenia wskazanych obszarów percepcji wzrokowej z długopisem 3D można wykonywać następujące ćwiczenia:
- drukowanie elementów płaskich i przestrzennych,
- wykorzystywanie kolorowych wydruków (np. figur geometrycznych) do układania obrazków z elementów,
- odwzorowywanie układów figur z wykorzystaniem wydrukowanych elementów płaskich,
- odwzorowywanie konstrukcji z wykorzystaniem kolorowych elementów przestrzennych,
- manipulowanie wydrukami 3D w przestrzeni,
- układanki przestrzenne doskonalące rozumienie stosunków przestrzennych zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami (wydrukami 3D),
- wskazywanie różnic i podobieństw w wydrukowanych elementach,
- ćwiczenia analizy wzrokowej na materiale literowym z wykorzystaniem wydrukowanych za pomocą długopisu 3D liter,
- ćwiczenia syntezy wzrokowej na materiale literowym z wykorzystaniem wydrukowanych za pomocą długopisu 3D liter.
W ramach usprawniania koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej z długopisem 3D można wykonywać następujące ćwiczenia:
- porządkowanie wydrukowanych figur, liter, przedmiotów w zbiory według określonych cech,
- zabawa „ciepło – zimno” z wykorzystaniem wydrukowanych przedmiotów,
- reagowanie ruchem na dźwięk według instytucji z wykorzystaniem wydrukowanych figur geometrycznych (każdemu dźwiękowi nauczyciel przypisuje kształt, następnie uczeń liczy liczbę zaprezentowanych przez nauczyciela dźwięków danego rodzaju i ze zbioru figur geometrycznych wybiera i układa właściwe w kolejności),
- podnoszenie stopami małych przedmiotów (wydruków 3D).
W ramach treningu umiejętności społecznych z długopisem 3D można wykonywać następujące ćwiczenia:
- drukowanie emotikonów, tworzenie naklejek 3D, magnesów z różnymi emocjami,
- wykorzystywanie wydrukowanych bohaterów do historyjek tematycznych i rozmów o towarzyszących emocjach,
- wspólne tworzenie gier planszowych z wykorzystaniem wydrukowanych elementów,
- wykorzystanie wydrukowanych pomocy do rozmów o emocjach i określania swojego stanu emocjonalnego i samopoczucia.
W ramach treningu integracji sensomotorycznej z długopisem 3D można wykonywać na-stępujące ćwiczenia:
- wyszukiwanie w pudełku ryżu lub kaszy drobnych przedmiotów wydrukowanych długopisem 3D,
- rzucanie do celu drobnymi przedmiotami (wydrukowanymi kulkami, klockami itp.).
W ramach rozwijania orientacji przestrzennej i orientacji w schemacie ciała z długopisem 3D można wykonywać następujące ćwiczenia:
- układanki przestrzenne doskonalące rozumienie stosunków przestrzennych zacho-dzących pomiędzy poszczególnymi elementami (wydrukami 3D),
- operowanie wydrukowanym przedmiotem zgodnie ze wskazanym kierunkiem (pod-nieś klocek do góry, przesuń klocek w bok),
- utrwalanie i stosowanie określeń przyimkowych odnoszących się do dziecka (na, pod, przed, za, obok) – zabawy manipulacyjne wydrukowanymi elementami,
- utrwalanie i stosowanie określeń przyimkowych odnoszących się do wzajemnej relacji między przedmiotami (ułóż trójkąt przed kołem, ułóż koło na pudełku).
W ramach usprawniania koncentracji uwagi i pamięci z długopisem 3D można wykonywać następujące ćwiczenia:
drukowanie elementów płaskich i przestrzennych,
- wykorzystywanie kolorowych wydruków (np. figur geometrycznych) do układania obrazków z elementów,
- odwzorowywanie układów figur z wykorzystaniem wydrukowanych elementów płaskich,
- odwzorowywanie konstrukcji w wykorzystaniem kolorowych elementów przestrzennych,
- odtwarzanie sekwencji z różnorodnych elementów,
- wskazywanie różnic i podobieństw w wydrukowanych elementach,
- zapamiętywanie kolejności ułożonych elementów i porządkowanie układów po zmianie kolejności elementów,
- obserwacja zbiorów i wskazywanie elementów, które zostały zabrane.
W ramach stymulacji rozwoju mowy i terapii logopedycznej z długopisem 3D można wykonywać następujące ćwiczenia:
- drukowanie elementów płaskich i przestrzennych spełniających określone kryteria (zawierających głoski syczącego, szumiące, ze wskazaną głoską w nagłosie itp.),
- przesuwanie za pomocą dmuchania lekkich przedmiotów wydrukowanych długopisem 3D,
- tworzenie zbiorów przedmiotów (wydruków 3D) lub poszukiwanie par, których nazwy rozpoczynają się tą samą głoską,
- poszukiwanie par przedmiotów, których nazwy rymują się lub układanie rymu do wy-losowanego wydruku,
- domino (sylaba, głoska) układanie we właściwej kolejności wydrukowanych przed-miotów zgodnie z zasadą domina sylabowego,
- wykorzystanie wydruków 3D zabawach tematycznych usprawniających rozwój kompetencji komunikacyjnych (zabawa w sklep, wspólne nakrywanie do stołu, spacer w ZOO itp.).
W ramach integracji i komunikacji pomiędzy prawą a lewą półkulą z długopisem 3D można wykonywać następujące ćwiczenia:
- drukowanie leniwej ósemki,
- wodzenie wzrokiem lub palcem po wydruku leniwej ósemki.
Wymienione zabawy i ćwiczenia to tylko przykłady możliwych działań terapeutycznych wspierających rozwój dziecka.
Szerokie spektrum możliwości sprawia, że długopis 3D Banach doskonale sprawdza się w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją) słuchową, wzrokową, intelektualną, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD, zaburzeniami lękowymi, nieprawidłowościami czy opóźnieniami rozwojowymi, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, zaburzeniami integracji sensorycznej oraz w pracy z dziećmi zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.
Może być wykorzystywany zarówno podczas zajęć grupowych, jak i indywidualnych. Praca z długopisem daje szerokie możliwości w zakresie stopniowania trudności ćwiczeń i dostosowania ich do indywidualnych możliwości każdego uczestnika procesu terapeutycznego, po-zwalając na osiągnięcie sukcesu i stawianie nowych wyzwań, skrojonych na miarę potrzeb dziecka.
Długopis 3D Banach odpowiada na potrzeby dziecka niepełnosprawnego (czy też dziecka z zakłóceniami i opóźnieniami rozwojowymi), nie tylko podnosząc sprawność zaburzonych funkcji, ale też sprawiając, że proces terapeutyczny staje się atrakcyjny, co znacząco wpływa na motywację dziecka do działania i jego aktywność podczas zajęć. Dodatkowo, dając dziecku poczucie sprawstwa poprzez możliwość tworzenia i wykorzystania własnych pomocy dydaktycznych, wpływa na kształtowanie poczucia własnej wartości i wiary w siebie – niezbędnych warunków efektywności procesu edukacyjnego.
Podsumowując można zdecydowanie polecić długopis 3D Banach jako pomoc dydaktyczną wspomagającą pracę terapeutyczną z dziećmi o różnym stopniu i rodzaju niepełnosprawności oraz dla dzieci, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub zaburzenia i odchylenia rozwojowe. Wykorzystanie długopisu 3D podczas zajęci dydaktyczno-wyrównawczych czy specjalistycznych to nie tylko podniesienie atrakcyjności prowadzonej terapii, ale przede wszystkim rozbudzenie motywacji dziecka do działania oraz podnoszenie efektywności prowadzonych oddziaływań.