Galaktyka kreatywności z długopisem 3D w przedszkolu

Galaktyka kreatywności z długopisem 3D w przedszkolu

Kategorie : Druk 3D

Od stycznia 2024 roku w Publicznym Przedszkolu Galileo w Lublinie mamy nową, ekscytującą aktywność, która pobudza wyobraźnię wszystkich – korzystamy z długopisów 3D! Te specjalne „Zaczarowane Ołówki XXI wieku” pozwalają nam tworzyć niesamowite trójwymiarowe struktury i urzeczywistniać najśmielsze pomysły. Przyjrzyjmy się zatem, jak korzystamy z długopisów 3D – dlaczego są one tak interesujące i czego możemy się nauczyć z tego twórczego doświadczenia? 

Celem używania długopisów 3D w pracy z dziećmi jest pobudzanie kreatywności, doskonalenie umiejętności motorycznych i promowanie myślenia przestrzennego. Tworząc przestrzenne struktury, dzieci mogą w namacalny sposób wizualizować swoje pomysły, co zwiększa ich zdolność rozwiązywania problemów oraz pobudza do innowacyjnego myślenia. Ponadto praca z długopisami 3D rozwija cierpliwość i uczy wytrwałości – przecież już za chwilę, jako uczniowie szkoły podstawowej, będą uczyli się kontrolować ołówek, pióro czy długopis.

Długopis 3D w Przedszkolu Galileo

W Przedszkolu Galileo długopis 3D sprawdza się w pracy z przedszkolakami zarówno grupowo, jak i indywidualnie.

Podczas zajęć indywidualnych skupiliśmy się na pobudzeniu czucia głębokiego i usprawnieniu motoryki małej, co ma kluczowe znaczenie w rozwoju dziecka przedszkolnego. Znacznie ułatwiła nam to praca z długopisami 3D, ponieważ było to coś nowego, co wzbudziło w dzieciach ciekawość poznawczą. Zachęciło to przedszkolaki do kontynuacji zadań manualnych, pozwalając na dłuższe skupienie. Proste zadania związane z łączeniem kropek lub rysowaniem szlaczków nabrały bardziej atrakcyjnego charakteru niż klasyczne ćwiczenia grafomotoryki – wyjaśnia pani Karolina Lenart, psycholog w Przedszkolu Galileo. Dodaje również, że Długopisy 3D uatrakcyjniły również działania matematyczne, które pozwoliły na doskonalenie umiejętności wyznaczania sumy wraz z pokazywaniem wyniku na palcach. Usprawniło to proces liczenia, porządkowania zbiorów oraz rachowania w pamięci.

Podczas zajęć z długopisem 3D eksperymentowaliśmy z tworzeniem prostych kształtów, takich jak: koła, kwadraty, trójkąty; nawet wspólnie z dziećmi „wyczarowaliśmy” piramidę! Przedszkolaki były zdumione tym, jak szybko mogą zamienić płaski rysunek w trójwymiarowy obiekt, przesuwając po prostu długopis w różnych kierunkach. Jedno dziecko zbudowało kolorową tęczę, która wyróżniała się na jego biurku, a drugie stworzyło kwiatek dla… Pani. Tak robi się edukacyjną magię!

Korzystanie z długopisów 3D to nie tylko rysowanie – chodzi o zaangażowanie umysłu i uwolnienie kreatywności. Kiedy dzieci korzystają z tego narzędzia, nie są ograniczone płaszczyznami dwuwymiarowymi, ale mają możliwość poznania głębi wykonanej struktury. Proces tworzenia za pomocą długopisów 3D pomaga także dzieciom poczuć zależności przestrzenne i proporcje podczas budowania i łączenia ze sobą różnych części. Nie chodzi o zrozumienie. Chodzi o obserwację i o poczucie wspomnianej wyżej głębi.

Pani Magdalena Tomczyk, pedagog specjalny w Przedszkolu Galileo, również korzysta w pracy z długopisów 3D: Dzieci najlepiej uczą się poprzez zabawę. W tym celu doskonałą pomocą są długopisy 3D, które pomagają ćwiczyć koncentrację i uwagę. Przy wykorzystaniu długopisów możemy rozwijać wyobraźnię przestrzenną, koordynację wzrokowo-ruchową czy myślenie abstrakcyjne. Są świetnym narzędziem do nauki m.in. liter, cyfr, figur. Dzieci uczą się cierpliwości i dokładności. Możliwość tworzenia różnych modeli pobudza i rozwija kreatywność oraz wyobraźnię. I to co najważniejsze, czego doświadczyłam na moim polu w zajęciach indywidualnych i rewalidacji z dziećmi – skupiają uwagę, patrzą z ciekawością, chętnie pracują. A to, co sprawdza się z dziećmi o specjalnych potrzebach, tym bardziej działa i sprawdza się z dziećmi w normie.

Bawiąc się długopisami 3D, dzieci rozwijają myślenie w kategoriach głębokości i wysokości, doskonaląc tym samym świadomość przestrzenną. Odkrywają, że każdy narysowany przez nich fragment wpływa na ogólną konstrukcję. Doświadczenie to jest nie tylko zabawne, ale także edukacyjne, kładąc podwaliny pod przyszłe koncepcje STEM.

Używanie długopisów 3D w przedszkolu to fantastyczny sposób na pielęgnowanie młodych umysłów i zachęcanie ich do nieszablonowego myślenia. Dzieci doskonale się bawią, odkrywając to nowe narzędzie i są zachwycone, widząc, jak ich dzieła ożywają. Wykorzystując kreatywność i eksperymentując z różnymi kształtami, kolorami i wzorami, przedszkolaki nie tylko dobrze się bawią, ale także rozwijają niezbędne umiejętności, które przydadzą im się w dalszej nauce i rozwoju. Odkrywajmy i twórzmy razem z długopisami 3D!

Autorka: mgr Edyta Borowicz-Czuchryta

Powiązane posty

Udostępnij tę treść