IPET jest dokumentem obowiązkowym dla każdego ucznia, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Przygotowuje się go na cały okres jego edukacji, a szczegółowe wytyczne odnośnie jego tworzenia określa Rozporządzenie MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. W IPET powinny znaleźć się informacje na temat planowanych metod pracy z uczniem, a także potrzeby dostosowania kart pracy i sprawdzianów. Określa się między innymi, czy potrzebne jest techniczne dostosowanie kart pracy (na przykład powiększenie czcionki), czy konieczne jest przeformułowanie poleceń, ograniczenie liczby zadań lub udzielenie dodatkowych instrukcji. W IPET powinny również znaleźć się informacje na temat kryteriów oceniania ucznia oraz w jakim zakresie będą dostosowane treści nauczania.
W IPET należy również uwzględnić działania nauczycieli, wychowawców i specjalistów w zakresie poprawy funkcjonowania ucznia, wsparcie w życiu przedszkolnym i szkolnym, a także używanie alternatywnych metod komunikacji. Konieczne jest również uwzględnienie zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i innych, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe danego dziecka. Zarówno IPET w przedszkolu, jak i w szkole jest najważniejszym dokumentem, wyznaczającym kierunek pracy z dzieckiem. Powinien być stworzony bardzo szczegółowo i zawsze dotyczyć wybranego dziecka. Nie ma więc jednego, stałego wzoru IPET, który można przyłożyć jak szablon do każdego przedszkolaka czy ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.