Nowoczesne podejście to terapii logopedycznej

Nowoczesne podejście to terapii logopedycznej

Kategorie : Logopedia

Logopedia to nauka o kształtowaniu właściwej mowy, która zyskuje coraz większą popularność. Rodzicie i opiekunowie, dzięki zwiększającej się świadomości w temacie kształtowania prawidłowych funkcji wymowy oraz jej późniejszemu doskonaleniu, decydują się na skierowanie dziecka do specjalisty już w okresie niemowlęcym w celu sprawdzenia ewentualnych odchyleń od normy na tym etapie rozwojowym. Logopedia to na pewno zawód mocno się zmieniający i dynamiczny, a osoba wybierająca tę specjalizację powinna wykazywać się empatią oraz ogromną pasją do współpracy z dziećmi. Trzeba mieć również na uwadze, że w początkowej fazie można posiłkować się niedrogimi pomocami dydaktycznymi, jednak z biegiem czasu warto zdecydować się na sprawdzone, specjalistyczne materiały interaktywne  multimedialne.

Empatia i pasja w zawodzie logopedy 

Chcesz wykonywać zawód logopedy lub zastanawiasz się, czym się kierować, wybierając specjalistę dla swojego dziecka? Zwróć uwagę na poniższe cechy charakteru. Nie są one wyznacznikiem udanej terapii, jednak powinny cechować logopedę przynajmniej w jakimś stopniu. 

  1. Empatia -  umiejętność rozumienia i współodczuwania potrzeb pacjenta oraz nawiązywania pozytywnych relacji z pacjentem i jego rodziną.
  2. Komunikatywność - umiejętność jasnego i efektywnego przekazywania informacji oraz słuchania pacjenta.
  3. Cierpliwość - gotowość do powtarzania ćwiczeń i dbałość o indywidualne tempo rozwoju pacjenta.
  4. Kreatywność - umiejętność dostosowania terapii do indywidualnych potrzeb i możliwości pacjenta, wykorzystywanie różnych technik oraz metod terapeutycznych.
  5. Systematyczność - umiejętność planowania i konsekwentnego realizowania terapii, monitorowania postępów i wprowadzania ewentualnych zmian w celu osiągnięcia zamierzonych efektów.
  6. Otwartość -  gotowość do ciągłego doskonalenia zawodowego i poznawania nowych technik terapeutycznych, otwartość na współpracę z innymi specjalistami.
  7. Zaangażowanie - silne zainteresowanie dziedziną logopedii, chęć pomocy pacjentom i wspierania ich w rozwoju.
  8. Odpowiedzialność - świadomość roli, jaką logopeda pełni w życiu swoich pacjentów, odwaga w podejmowaniu decyzji i ponoszenie odpowiedzialności za wyniki terapii.
  9. Profesjonalizm - przestrzeganie zasad etycznych, zachowanie poufności, uczciwość w relacjach z pacjentem, rodzicami i innymi specjalistami.
  10. Motywacja -  entuzjazm i pasja w wykonywaniu pracy logopedy, gotowość do nieustannego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności.

Diagnoza logopedyczna – opóźniony rozwój mowy

Rozpoznanie opóźnionego rozwoju mowy najczęściej dokonywane jest przez logopedę lub specjalistę ds. mowy i języka. Istnieje kilka etapów diagnozy, które mogą obejmować:

Wywiad i obserwację: Specjalista przeprowadza wywiad z rodzicami lub opiekunami dziecka, aby dowiedzieć się więcej o jego historii rozwojowej, osiągnięciach mowy i innych zachowaniach. Obserwuje również dziecko podczas interakcji i analizuje wszelkie trudności związane z mową.

Testy oceny mowy: Logopeda wykorzystuje różne testy i narzędzia do oceny wielu aspektów mowy, takich jak wymowa, rozumienie języka, ekspresja językowa itp. Mogą to być między innymi testy werbalne, testy obrazkowe, testy słuchowe lub testy umiejętności językowych.

Wykluczenie innych przyczyn: Specjalista może wykluczyć inne przyczyny zaburzeń mowy, takie jak uszkodzenia słuchu, autyzm, opóźnienia ogólnorozwojowe czy problemy zdrowotne.

W oparciu o te testy i obserwacje logopeda może postawić diagnozę opóźnionego rozwoju mowy. Po diagnozie można rozpocząć odpowiednie terapie logopedyczne, które pomogą dziecku w rozwinięciu umiejętności językowych.

Dobór terapii logopedycznej

Dobór narzędzi do terapii logopedycznej zależy od wielu czynników, takich jak wiek pacjenta, rodzaj i stopień zaburzenia mowy, cele terapii oraz preferencje i umiejętności terapeuty. Oto kilka ogólnych wskazówek, które mogą pomóc w doborze narzędzi:

Testy diagnostyczne: Na początku terapii ważne jest przeprowadzenie odpowiednich testów diagnostycznych, które pomogą określić obszar zaburzeń mowy i ustalić cele terapii. Takie testy mogą mieć formę kwestionariuszy, obserwacji lub specjalistycznego oprogramowania.

Ćwiczenia artykulacyjne: W terapii logopedycznej często stosuje się różnego rodzaju ćwiczenia artykulacyjne, które pomagają poprawić kontrolę i siłę mięśni zaangażowanych w artykulację dźwięków mowy. Mogą to być zabawy w wystukiwanie rytmicznych wzorców, ćwiczenia wymowy poszczególnych dźwięków lub wyrazów czy też gry językowe.

Materiały edukacyjne: Istnieje wiele specjalnych materiałów edukacyjnych, takich jak książki, gry planszowe, karty obrazkowe czy aplikacje mobilne, które wspierają terapię logopedyczną. Mogą one pomagać w treningu słuchowym, rozumieniu języka, rozwijaniu słownictwa oraz innych obszarach zaburzeń mowy.

Ćwiczenia fonologiczne: Jeśli pacjent ma trudności w nauce i rozumieniu dźwięków mowy, często przydatne okazują się ćwiczenia fonologiczne. Mogą one polegać na segregowaniu dźwięków w wyrazach, łączeniu dźwięków w wyrazy, podziale wyrazów na głoski czy analizie i syntezie dźwięków.

Komunikacja wspomagająca: W przypadku cięższych zaburzeń mowy, np. afazji, można używać technik komunikacji wspomagającej, takich jak tablice obrazkowe, plansze z symbolami, klawiatury komputerowe lub aplikacje do komunikacji alternatywnej i wspomaganej.

Należy pamiętać, że każdy pacjent jest inny, dlatego ważne jest indywidualne podejście do doboru narzędzi terapeutycznych i regularna ocena postępów.

Zajęcia logopedyczne - tematy

Tematy zajęć logopedycznych mogą obejmować różne obszary języka i komunikacji. Oto kilka z nich:

Artykulacja i fonetyka: Ćwiczenia artykulacyjne i poprawianie wymowy dźwięków, takich jak „s”, „r” czy „l”. Przykład: Ćwiczenia na poprawną wymowę dźwięku „s” poprzez różne aktywności artykulacyjne i gry.

Kształtowanie zdania: Nauka konstruowania poprawnych zdań, rozumienie składni i struktury językowej. Przykład: Tworzenie zdania przy użyciu wymaganych części mowy (rzeczownik, czasownik, dopełniacz itp.) i wprowadzanie ich poprawnie w zdaniu.

Słownictwo i rozumienie tekstu: Rozwijanie słownictwa, uczenie się nowych słów i zwiększanie zdolności rozumienia tekstu. Przykład: Ćwiczenia słownikowe, w których osoba uczy się nowych słów i używa ich w zdaniach lub zadaniach pisemnych.

Mowy toniczne i melodyczne: Praca nad intonacją i modulacją głosu, aby poprawić ekspresję mówienia. Przykład: Wykorzystywanie melodii i intonacji do wyrażania różnych emocji lub znaczeń w zdaniach.

Dysfagia i problemy z połykaniem: Terapia dotycząca trudności z połykaniem, które mogą wynikać z różnych przyczyn. Przykład: Ćwiczenia dotyczące siły i koordynacji mięśni zaangażowanych w proces połykania oraz techniki, które ułatwiają połykanie pokarmów.

Komunikacja alternatywna i wspomagająca: Pomoc osobom, które mają trudności w mówieniu, w komunikacji za pomocą innych środków, takich jak tablice komunikacyjne, język migowy itp. Przykład: Nauczanie podstaw języka migowego lub korzystanie z komunikatora alternatywnego i wspomagającego (AAC) do komunikacji.

To tylko kilka przykładów tematów zajęć logopedycznych. Rzeczywiste zajęcia będą zależne od indywidualnych potrzeb i celów uczestnika terapii logopedycznej.

Dlaczego Eduterapeutica lux Logpoedia rozszerzona?

Eduterapeutica lux Logopedia Rozszerzona to multimedialny program diagnostyczno-terapeutyczny wspierający specjalistów w skutecznym rozpoznawaniu wad wymowy i planowaniu indywidualnej terapii logopedycznej. Pakiet ma licencję otwartą – nieograniczona ilość użytkowników i urządzeń. Zanim zakupisz program, możesz wypróbować wersję demo wybranych pakietów multimedialnych Eduterapeutica lux -> http://www.eduterapeutica.pl/dema . Wykorzystując pakiet multimedialny w terapii logopedycznej, wiesz, że dzieci nie będą czuły, że uczestniczą w zajęciach terapeutycznych, dzięki czemu staną się zmotywowane do powtarzania ćwiczeń i w krótkim czasie opanują prawidłową wymowę.

Pakiet Eduterapeutica lux Logopedia Rozszerzona zawiera:

  • szereg szumiący,
  • szereg syczący,
  • różnicowanie szeregów,
  • rotacyzm,
  • kappacyzm i gammacyzm,
  • dźwięczność (mowa bezdźwięczna),
  • słuch fonematyczny,
  • terapię jąkania,
  • moduły do analizy poprawności artykulacji głosek,
  • 2400 interaktywnych ćwiczeń  4135 ekranów,
  • 430 drukowanych kart pracy, 
  • poradnik metodyczny,
  • pomoce dydaktyczne i słuchawki z mikrofonem.

Powiązane posty

Udostępnij tę treść