Z dużym prawdopodobieństwem można przypuszczać, że wynikiem konsekwentnej nauki systemu wspierającego mowę będzie chęć podjęcia komunikacji zarówno przez dziecko z trudnościami, jak też przez grupę rówieśniczą, w której ono na co dzień przebywa. Doświadczenie przedszkolaka, że jest on rozumiany przez najbliższe otoczenie, dzięki czemu może podejmować samodzielne decyzje i swobodnie wyrazić swoje zdanie, stanowi świetną motywację do dalszej nauki. Kiedy małe dzieci zauważą, że są rozumiane przez swoich opiekunów, a ich potrzeby są zaspokajane, chętniej będą kontynuować naukę zajęć w kolejnych etapach edukacyjnych, takich jak szkoła, ponieważ będzie ona przynosiła im wymierne korzyści w postaci zrozumienia przez innych.
______________________________-
Autorka s. Julia Konrad, FDC - Ukończyłam studia pedagogiczne z zakresu edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, oraz pedagogikę specjalną. Obecnie pracuję jako wychowawca w przedszkolu ogólnodostępnym. Jestem także nauczycielem wspomagającym dla dziecka objętego kształceniem specjalnym. Interesuję się szeroko pojętą komunikacją alternatywną i wspomagającą, a szczególnie językiem migowym jego dostępnością dla osób Głuchych, a także ich kulturą.