STOP problemom wychowawczym. TAK dla rozmowy o emocjach

STOP problemom wychowawczym. TAK dla rozmowy o emocjach

Problemy wychowawcze są coraz częściej zauważalne w szkołach. Trudne zachowania uczniów na lekcjach mają negatywny wpływ na ich przebieg, co zakłóca pracę rówieśników. Nauczyciele nie bez powodu decydują się na pomoce dydaktyczne, które wspomagają ucznia w radzeniu sobie z emocjami. Dzięki takim rozwiązaniom mogą pracować z dziećmi indywidualnie lub w grupie w celu poprawy nieprawidłowych zachowań czy też pomocy w rozwiązaniu trapiącego ucznia problemu. 

Najczęściej spotykane problemy wychowawcze w szkole

Zauważa się, że już 7-latkowie wykazują zaburzenia zachowania i nieprzystosowanie społeczne, a opiekunowie oraz nauczyciele stają się coraz bardziej bezradni. Podczas przeprowadzonego wywiadu w środowisku edukacyjnym uzyskaliśmy szereg istotnych informacji na temat najczęstszych negatywnych zachowań wśród uczniów. Należą do nich między innymi:

szantaże w stosunku zarówno do uczniów, jak i do nauczycieli,

nieposłuszeństwo, obojętność na polecenia wystosowane przez nauczycieli,

niesubordynacja, która ma bardzo negatywny wpływ na przebieg lekcji i niestety zaczyna coraz bardziej imponować innym uczniom,

sprzedaż i namawianie do zażywania używek uczniów młodszych klas, (demoralizacja słabszych od siebie i mocno wpływowych osób), 

  1. przemoc i agresja,
  2. kradzież,
  3. kłamstwa,
  4. niedojrzałość uczuciowa,
  5. brak pewności siebie, lękliwość.

To tylko kilka z najczęściej obserwowanych trudności wychowawczych napotykanych w polskich szkołach. Powszechny dostęp do Internetu, a co za tym idzie media społecznościowe i grupy tworzone przez niebezpieczne stowarzyszenia powstające w sieci, skutecznie utrudniają walkę

Co może być przyczyną problemów wychowawczych?

Przyczyny problemów wychowawczych zdecydowanie można podzielić na dwie kategorie: wynikające z problemów zdrowotnych i genetycznych dziecka oraz na te środowiskowe.

Na początku zajmijmy się trudnościami wychowawczymi wynikającymi z problemów zdrowotnych:

  1. częściowa sprawność umysłowa dziecka, która wpływa na brak umiejętności kontroli zachowań negatywnych,
  2. problemy z ośrodkowym układem nerwowym, jego uszkodzenia, a co za tym idzie nieprawidłowym rozróżnianiem emocji oraz brak ich kontroli,
  3. czynniki biopsychiczne,
  4. wady wrodzone, które wymagają stałej kontroli.

Kolejną kategorią są czynniki środowiskowe:

  1. brak wzorca ze strony opiekuna, co skutkuje często złym zachowaniem i agresją wśród dzieci,
  2. nieumiejętne prowadzenie ucznia w szkole, niszczenie jego pewności siebie, brak poszanowania dla własnego zdania, nieumiejętne egzekwowanie zadań,
  3. złe relacje z bliskimi, patologiczne środowisko, w którym przebywa dziecko.

Jak radzić sobie z problemami wychowawczymi dziecka?

W celu zapobiegnięcia trudnościom wychowawczym zarówno nauczyciele, jak i opiekunowie dziecka powinni być bardziej konsekwentni. Rozbieżne komunikaty z powodują, że dziecko się gubi, stąd prawidłowa komunikacja na linii rodzic-nauczyciel jest bardzo istotna. Uczeń na lekcjach, który nie reaguje na polecenia, stawia się i buntuje klasę wykazuje zachowania, mówiące o tym, że nie otrzymuje wystarczającej uwagi w domu. Warto odbyć rozmowę z rodzicami w celu poprawy sytuacji. 

Postaw na sprawdzone pakiety edukacyjne

Pakiet edukacyjny Eduterapeutica lux Problemy wychowawcze to zestaw wielu materiałów dydaktycznych w wersji elektronicznej i papierowej, które mają na celu wspomóc pracę z trudnymi zachowaniami. Publikacja pozwala w sposób spójny i planowy wdrożyć działania zwiększające bezpieczeństwo uczniów szkół podstawowych.

Do kogo skierowany jak pakiet Eduterapeutica lux Problemy wychowawcze?

Materiały dydaktyczne zawarte w pakiecie są adresowane do:

  1. dyrektorów placówek (szkół podstawowych), którzy wdrażają odpowiednie procedury w szkole,
  2. pedagogów i psychologów, którzy poza kluczową rolą w wypadku zaistnienia problemów związanych np. z emocjami, uzależnianiami czy agresją wspierają i przygotowują nauczycieli, m.in. prowadząc wewnętrzne szkolenia,
  3. nauczycieli-wychowawców, którzy zawsze stanowią pierwszą, kluczową linię profilaktyki, rozpoznawania i reagowania na symptomy przemocy, problemów emocjonalnych lub uzależnień,
  4. wszystkich nauczycieli w szkole, którzy powinni potrafić rozpoznawać problemy z zakresu przemocy i agresji, problemów emocjonalnych i uzależnień, odpowiednio na nie reagować, a także, przez tworzenie przyjaznego środowiska nauczania, zapobiegać ich występowaniu.

Dzięki takim rozwiązaniom szkoły mogą przeciwdziałać przemocy, agresji i uzależnieniom oraz wspierać rodziców w zakresie prawidłowego rozwoju emocjonalnego dziecka. W zbiorze materiałów można znaleźć gotowe materiały, do budowania zdrowej, silnej i odpornej na problemy osobowości młodych ludzi. Pakiet ten sprawdzi się idealnie na lekcję godziny wychowawczej, zarówno do pracy grupowej jak i indywidualnej.

Prawidłowy rozwój społeczno-emocjonalny jest warunkiem zdrowia psychicznego, prawidłowego budowania poczucia własnej wartości oraz odnoszenia sukcesów. Doświadczenia z okresu epidemii koronawirusa w Polsce (m.in. lockdown oraz nauczanie zdalne) pokazały, że bez ww. kompetencji uczniowie popadają w apatię, a ich rozwój poznawczy jest zaburzony, dlatego też tak ważne jest świadome budowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które mają trudności w tych obszarach.

Pomimo że obecnie uczniowie powrócili do szkół, to pojawiają się inne czynniki zaburzające ich prawidłowe funkcjonowanie. Uzależnienia od Internetu i wyszukiwanie w sieci nieodpowiednich treści, często dotyczących przemocy, to obecnie najczęściej spotykany problem. Czasami nie wystarczy zakazać w szkole używania telefonu, ponieważ generuje to kolejne złe emocje pomiędzy uczniami, a nauczycielami. Zakaz nie jest właściwą formą walki z negatywnymi zachowaniami, kluczem jest odpowiednia komunikacja. Z tego właśnie powodu powstał pakiet edukacyjny Eduterapeutica lux Problemy wychowawcze, który pozwala w odpowiedni sposób pracować z uczniami i uczyć ich prawidłowego wyrażania emocji i komunikacji w społeczeństwie. Dzięki materiałom zawartym w pakiecie uczeń łatwiej odróżni złe zachowania od dobrych i samodzielnie będzie potrafił dokonać oceny sytuacji.

Powiązane posty

Udostępnij tę treść