Odkrywanie kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci przedszkolnych.

Odkrywanie kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci przedszkolnych.

Kompetencje emocjonalno-społeczne to umiejętności związane z rozumieniem i wyrażaniem emocji oraz efektywnymi relacjami i interakcjami społecznymi. Obejmują one umiejętność identyfikowania, rozumienia i regulowania własnych emocji, a także rozpoznawanie i odnajdywanie wspólnego języka z innymi osobami. Kompetencje emocjonalno-społeczne obejmują również umiejętność budowania satysfakcjonujących relacji interpersonalnych, współpracy, asertywności i empatii. Już od najmłodszych lat warto uczyć dzieci prawidłowego wyrażania emocji. Osoby o rozwiniętych kompetencjach emocjonalno-społecznych lepiej radzą sobie w sytuacjach stresowych, potrafią skutecznie rozwiązywać konflikty oraz budować i utrzymywać zdrowe relacje. 

Jak uczyć dzieci przedszkolne prawidłowego wyrażania emocji?

Dzieci są chłonne jak gąbka, dlatego też ważne jest, aby umiejętnie z nimi rozmawiać. Nie powinno się w żaden sposób wyśmiewać czy umniejszać dziecięcym problemom. Każdy wiek przechodzi swoje gorsze i lepsze dni. To, co wydaję się dorosłym błahostką, dla dziecka wcale takie być nie musi. Ważne jest, aby utrzymywać regularny kontakt z rodzicami i informować ich o postępach, jakie dziecko czyni w wyrażaniu emocji. Ich zrozumienie odgrywa kluczową rolę w rozwoju emocjonalnym i społecznym, dlatego powinno się temu poświęcić wystarczająco dużo uwagi i czasu.

  1. Stwórz atmosferę otwartości: Każde dziecko w przedszkolu powinno czuć się akceptowane oraz bezpieczne. Zapewnij przedszkolakom przestrzeń, w której będą mogły dzielić się swoimi uczuciami i doświadczeniami bez strachu przed oceną.
  2. Nazwij emocje: Naucz dzieci rozpoznawać i nazywać różne emocje. Możesz wykorzystać obrazki, ilustracje lub maskotki przedstawiające różne emocje, aby pomóc im zidentyfikować i nazwać swoje uczucia. Idealnym rozwiązaniem będzie również pakiet multimedialny „Kompetencje emocjonalno-społeczne”.
  3. Ucz empatii: Pomóż dzieciom zrozumieć, że inne osoby również mają emocje, i naucz je, jak być empatycznymi wobec nich. Pokaż im, że kiedy ktoś jest smutny, możemy go pocieszyć, a kiedy ktoś jest zły, możemy zrozumieć jego frustrację. Naucz je, jak rozpoznawać potrzeby innych i jak reagować w odpowiedni sposób.
  4. Słuchaj uważnie: Wysłuchaj dzieci uważnie, gdy dzielą się swoimi emocjami. Bądź obecny i skupiony na tym, co mówią. Wyrażaj zainteresowanie i wielokrotnie zadawaj pytania. To daje dzieciom poczucie, że są ważne i potrzebne.
  5. Naucz umiejętności radzenia sobie z emocjami: Wspieraj dzieci w rozwoju umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami. Naucz je metod, np. oddechowych, które pomogą w sytuacji stresowej. Pomóż im znaleźć zdrowe sposoby wyrażania siebie, takie jak malowanie, rysowanie, tańczenie lub pisanie. Pokaż im, jak prosić o pomoc, gdy mają trudności z regulowaniem swoich uczuć.
  6. Modeluj prawidłowe wyrażanie emocji: Jednym z najskuteczniejszych sposobów na naukę jest modelowanie odpowiedniego zachowania. Pokaż dzieciom, jak wyrażać swoje emocje w zdrowy sposób, np. mówiąc „Jestem smutna, bo coś się nie udało", zamiast np. krzyczeć i płakać. Przeżywaj swoje emocje także przed dziećmi, gdyż to konieczne, aby pokazać im różne sposoby ich prawidłowego wyrażania. 
  7. Ucz wyrażania emocji słowami: Upewnij się, że w przedszkolu istnieje wiele okazji do ćwiczenia wyrażania emocji. Można to robić poprzez gry i zabawy, takie jak opowiadanie historii o emocjach, rysowanie twarzy, czy np. poprzez wykorzystanie animowanych gier multimedialnych. 

Wykorzystanie pakietu multimedialnego „Kompetencje emocjonalno-społeczne”

Emocje są poza obszarem fizycznym i poznawczym, ale pozostają bardzo ważnym elementem podstawy programowej w przedszkolu. Pakiet Eduterapeutica lux „Kompetencje emocjonalno-społeczne” jest przeznaczony do pracy z dziećmi w wieku 4-6 lat. Pakiet okazuje się doskonałym narzędziem do pracy pedagog-dziecko oraz do prowadzenia zajęć w grupie przez nauczyciela wychowawcę. 

Co wyróżnia pakiet multimedialny Eduterapeutica lux „Kompetencje emocjonalno-społeczne. Przedszkole”?

  1. Wyraźny podział na trzy kluczowe moduły: kontrola emocji, kompetencje emocjonalno-społeczne, inteligencja emocjonalna; zastosowane w rozbudowanych grach animacyjnych kolory oraz kształty nie rozpraszają uwagi dziecka, są pastelowe i miłe dla oka; ćwiczenia multimedialne przypominają edukacyjne gry komputerowe.
  2. Pięknie ilustrowane drukowane karty pracy.
  3. Dodatkowe materiały drukowane, które uatrakcyjnią zajęcia: plakat do zawieszenia w sali oraz karciana gra skojarzeń; certyfikowane szkolenie pt. „Rozwój i kształtowanie kompetencji emocjonalno-społecznych” – specjalnie dla użytkowników programu!
  4. Wygodna licencja otwarta – bezterminowa, na każdym urządzeniu, dla wszystkich nauczycieli!

Multimedia to atrakcyjne narzędzie do nauki, które przyciąga uwagę dzieci. Maluchy często są zainteresowane technologią i przez to bardziej zaangażowane w zadania przygotowane przez nauczyciela. Pakiet „Kompetencje emocjonalno-społeczne. Przedszkole” pozwala im na poznanie różnego typu podstawowych emocji: radości, złości, smutku, strachu, wstydu. Każde dziecko ma odmienny styl uczenia się, jednak bardzo lubią one przyswajać wiedzę za pomocą wizualnych prezentacji, dźwięków lub interaktywnych elementów. Multimedialne narzędzia pozwalają na dostosowanie procesu nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów. Eduterapeutica lux sprawia, że nauka staje się bardziej dynamiczna i interesująca. Dzieci mają możliwość interakcji z materiałami edukacyjnymi, co pobudza ich zainteresowanie i aktywność. Daje to szansę na rozwój umiejętności komunikacyjnych i współpracy w grupie.

Dodatkowo, wykorzystanie multimedialnych narzędzi w przedszkolu może pomóc w rozwijaniu umiejętności technologicznych i cyfrowych. W dzisiejszym społeczeństwie umiejętność posługiwania się technologią jest coraz bardziej istotna, dlatego warto zapoznawać dzieci z tą formą nauki już od najmłodszych lat. Wykorzystanie pakietu multimedialnego „Kompetencje emocjonalno-społeczne. Przedszkole” na zajęciach edukacyjnych w przedszkolu niesie za sobą wiele korzyści dla dziecka:

  1. mogą wielokrotnie rozwiązywać swoje ulubione zadania;
  2. poprawią swoje zdolności społeczno-emocjonalne, a także koncentrację uwagi i inteligencję emocjonalną, co przekłada się na prawidłowe funkcjonowanie w grupie;
  3. poznają różne typy podstawowych emocji: radości, złości, smutku, strachu, wstydu;
  4. wzmocnią umiejętność kontroli i rozpoznawania stanów emocjonalnych (swoich oraz innych dzieci w grupie).

Powiązane posty

Udostępnij tę treść