

Musicarium. Folklor Tradycyjnie można sfinansować z projektu "Aktywna Tablica" - więcej informacji na temat środków celowych znajdziecie TUTAJ.
Szkolenie online z obsługi programu oraz wsparcie merytoryczne i serwisowe - GRATIS!
Zestaw Musicarium zawiera:
Musicarium pozwala na wieloaspektową terapię dzieci ze spektrum autyzmu. Terapia rozpoczęta w krótkim czasie, przynosi najlepsze rezultaty. Nie można ignorować problemów związanych ze specyfiką autyzmu, może to doprowadzić do poważnego zaburzenia rozwoju i utrudnienia w codziennym funkcjonowaniu. Najważniejsza jest współpraca rodziców ze specjalistami, to pozwala na szersze zapoznanie się z problemem. Edukacja muzyczna dzieci jest niezwykle ważna. Zabawy z muzyką angażują 100% dzieci, ponieważ każdy lubi taką formę aktywności. Pani Katarzyna Goździewska opracowała autorski program "Folkowy zawrót głowy" oparty o repertuar z Musicarium. Jest on proponowany dzieciom na terenie grupy przedszkolnej do zajęć terapeutycznych oraz edukacyjnych.
___________________________
Katarzyna Goździewska- przedszkole nr 91 "Bajka"
To sposób na muzykę w przedszkolu według teorii Gordona, która przeznaczona jest do prowadzenia zajęć grupowych i indywidualnych.
Jedyne takie wsparcie do umuzykalniania dzieci w wieku 0-9 lat. Najchętniej wybierane przez nauczycieli, którzy nie posiadają przygotowania i wykształcenia muzycznego.
Podczas zajęć z Musicarium dzieci doświadczają urozmaiconej muzyki: od prostych melodii opartych na polskiej muzyce ludowej, poprzez muzykę rozrywkową, jazz i muzykę poważną. Różne tonalności, rytmy, ogromne bogactwo instrumentalne to elementy charakterystyczne dla Musicarium. Dzieci będą słuchać, porównywać, odróżniać poszczególne skale, wyczuwać zmianę metrum i barwy dźwięku – to wszystko jest możliwe, gdy wsłuchają się w muzykę. Ponieważ podczas słuchania to słowa pochłaniają niemal całą naszą uwagę, w Musicarium znalazły się utwory bez tekstów – by można było skupić się wyłącznie na warstwie muzycznej. Wokalne powitania i zakończenia utworów “pa pa pa pa pa pa pa pam” wprowadzają dzieci w ich tonalność.
Inspiracją do stworzenia Musicarium były przede wszystkim wyniki badań przeprowadzone przez psychologa muzyki i pedagoga Edwina E. Gordona oraz badania etnograficzne Oskara Kolberga.
Najważniejszym pojęciem w Teorii uczenia się muzyki (MLT – Music Learning Theory) prof. Edwina E. Gordona jest AUDIACJA. Słowo to oznacza przyswajanie i rozumienie usłyszanej muzyki. Odpowiednikiem audiacji w mowie jest myślenie. Nie można nikogo nauczyć myślenia – to proces naturalny, umiejętność, którą dziecko zdobywa wraz z rozwojem, poznawaniem i kojarzeniem faktów. Podobnie jest z audiacją. Umożliwiając doświadczanie muzyki, dajemy szansę na rozwój. Podstawą jest słuchanie. Później przychodzi czas na wykonywanie muzyki – śpiewanie, komponowanie i improwizowanie przy wykorzystaniu swojego naturalnego instrumentu – głosu. Ostatnim etapem jest nauka gry na instrumentach i teoretyczne zrozumienie muzyki. Celem Musicarium jest rozwój myślenia muzycznego.
Muzyka wpływa na nasze nastroje i emocje. Poprzez odpowiednie dźwięki możemy wspierać i stymulować zmysły najmłodszych, tym samym pomagając im w rozwoju.
Dotyczy to wszystkich dzieci – także tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – np. ze spektrum autyzmu. W Musicarium wykorzystujemy rytm, który jest czynnikiem porządkującym, dzięki czemu jest przewidywalny. A przewidywalność daje poczucie bezpieczeństwa.
Muzyka wykorzystywana w terapii angażuje wiele obszarów w mózgu, a to ma wielki wpływ na rozwój zarówno słuchowy i językowy, szczególnie u dzieci. Musicarium wykorzystuje teorię amerykańskiego psychologa muzyki prof. Edwina E. Gordona, której podstawą jest słuchanie muzyki. Umuzykalnianie czy “osłuchiwanie się” z różnorodnymi formami muzyki nie tylko pomaga obudzić w dzieciach muzyczną wrażliwość, ale jest również korzystne m.in. u osób z opóźnionym rozwojem mowy, wadą słuchu, afazją oraz z zaburzeniami przetwarzania słuchowego APD. Każda część Musicarium to zbiór 12 utworów nagranych przez profesjonalnych muzyków. Melodie opracowano i zaaranżowano tak, aby nie tylko możliwie najlepiej poznawać bogactwo polskiej kultury muzycznej, ale i osłuchiwać się z różnymi tonalnościami i metrum muzycznym, rytmami. Odpowiednio dobrane dźwięki wspierają i stymulują zmysły najmłodszych, tym samym pomagając im w rozwoju.
Z Musicarium rozpoczynamy terapie przede wszystkim od słuchania łatwiejszych utworów, przypominających mowę, a dopiero w drugiej kolejności sięgamy po utwory bardziej złożone muzycznie aby stopniowo uczyć mózg ich rozróżniania (co przekłada się na lepsze rozróżnianie dźwięków mowy) i przyswajania.
Muzyka wpływa na nasze nastroje i emocje. Poprzez odpowiednie dźwięki możemy wspierać i stymulować zmysły najmłodszych, tym samym pomagając im w rozwoju. Dotyczy to wszystkich dzieci – także tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – np. ze spektrum autyzmu. W Musicarium wykorzystujemy rytm, który jest czynnikiem porządkującym, dzięki czemu jest przewidywalny. A przewidywalność daje poczucie bezpieczeństwa.
Rytm może też wpłynąć na zapoznanie dzieci z ASD z pewnymi wzorcami, potrzebnymi np. w komunikacji. Uczymy dzieci powtarzania pewnych schematów poprzez naśladowanie wydobywania dźwięków terapeuty, który w sposób sugestywny czeka na odpowiedź dziecka. To sprawia, że dziecko uczy się naprzemienności, która jest obecna w dialogu z drugą osobą.
Terapia z wykorzystaniem Musicarium początkowo prowadzona jest indywidualnie, by dziecko nauczyło się przebywać z drugą osobą, która nie jest jego rodzicem. Następnym krokiem jest praca w grupach 2-3-osobowych, dzięki czemu staramy się rozwijać kwestie społeczne, jak przebywanie z rówieśnikami, kontakt z nimi, wspólna zabawa.
Musicarium to również różnorodne ćwiczenia, które pozwalają na rozwój audiacji poprzez ruch towarzyszący muzyce. Płynne intuicyjne ruchy, swobodny taniec, klaskanie, rytmiczne maszerowanie to tylko niektóre z propozycji, jakie znajdziemy w Musicarium.
Muzyczną przygodę najlepiej zacząć od osłuchiwania się z bogactwem własnego kręgu kulturowego. Dlatego wszystkie utwory w serii Musicarium to tradycyjne melodie ludowe z różnych regionów Polski, zróżnicowane pod względem tonalności i metrum. W nagraniach wykorzystano wyłącznie instrumenty akustyczne charakterystyczne dla polskiej muzyki ludowej takie jak akordeon, skrzypce, altówka, kontrabas, baraban czy lira korbowa.
Specyficzne kody
Zobacz także