Zaburzenia percepcji wzrokowej mogą być spowodowane przez bardzo wiele czynników. Najczęściej spowodowane są przez uszkodzenia kory mózgowej, nieprawidłowy rozwój gałek ocznych czy też nieprawidłową pracę mózgu. W trakcie diagnozowania dziecka, specjalista musi rozróżnić wady wzroku od zaburzeń występujących w obrębie analizatora wzrokowego. W przypadku zaburzenia percepcji wzrokowej objawy mogą być dostrzegalne już u małych dzieci.
Rozpoznawanie zaburzeń percepcji
Sygnały świadczące o tym, że u dziecka może być zaburzona percepcja:
Okres przedszkolny – trudność w układaniu klocków zgodnie ze wzorem, wydłużony okres odnajdywania różnic pomiędzy obrazkami, niechęć do wykorzystywania zabawek. Dziecko posiada trudność koncentracji swojej uwagi na przedmiotach trzymanych w rękach oraz dostrzegalny jest słabszy rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Okres nauki czytania i pisania – dziecko, które posiada zaburzone zdolności percepcyjne wykazuje większą trudność w opanowaniu nauki czytania. Nie może zapamiętywać liter, a także je myli. Podczas przepisywania tekstu dokonuje bardzo dużo błędów – zamiana liter, pomijanie ogonków czy kresek, a także zapisywanie ich w obróconej lub lustrzanej formie.
Starszy wiek szkolny – uczeń wykazuje o wiele wolniejsze tempo czytania, dlatego z trudem samodzielnie uczy się szkolnych przedmiotów. Szwankuje jego pamięć wzrokowa, co skutkuje dysonansem poznawczym, czyli zgodnością obrazu z pamięciom. W notatkach dziecka licznie występują błędy, skreślenia i próby poprawy.
W rzeczywistości nieodpowiednie spostrzeganie wzrokowe przekłada się na trudności nie tylko w przypadku przedmiotów humanistycznych, ale również i ścisłych. W szczególności problemy stwarzają zagadnienia geometryczne, rozwiązywanie zadań rynkowych czy w obrębie mapy fizycznej. Dziecko ma trudność w określeniu wschodu i zachodu. Nieprawidłowo rozwinięte funkcje wzrokowo-przestrzenne w mózgu mogą dawać zupełnie inne objawy, dlatego wszelkie obawy warto skonsultować ze specjalistą.