Istnieje wiele powodów, dla których edukacja włączająca jest potrzebna w polskich placówkach ogólnodostępnych. Wyodrębniliśmy najważniejsze z nich:
- Równość szans: Należy zapewnić dostęp do edukacji wszystkim uczniom, niezależnie od ich pochodzenia społecznego, zdolności czy niepełnosprawności. Eliminuje to nierówności społeczne i daje każdemu dziecku możliwość rozwijania swoich umiejętności i talentów.
- Wartościowanie różnorodności: Edukacja włączająca uwzględnia różnorodność uczniów i zaspokaja ich rozmaite potrzeby. Szkoły, które przyjmują uczniów o różnych zdolnościach i umiejętnościach, tworzą atmosferę tolerancji, zrozumienia i szacunku dla inności.
- Rozwój społeczny: Uczniowie uczą się współpracy, wzajemnej życzliwości, szacunku i zrozumienia.
- Przygotowanie do pracy: Współczesny rynek pracy stawia coraz większe wymagania dotyczące umiejętności społecznych, takich jak umiejętność pracy w zespole, porozumiewania się, rozwiązywania problemów czy radzenia sobie z konfliktami. Edukacja włączająca daje uczniom możliwość rozwijania tych umiejętności poprzez interakcję z różnymi osobami i sytuacjami.
- Zwiększenie tolerancji i empatii: Kontakt z różnorodnością kulturową, etniczną, religijną czy niepełnosprawnością stawia przed uczniami wyzwania, które mogą prowadzić do większego zrozumienia, tolerancji i empatii. Tego typu doświadczenia często przyczyniają się do zmniejszenia uprzedzeń i dyskryminacji w społeczeństwie.
Edukacja włączająca w placówkach ogólnodostępnych ma wiele korzyści, zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli. Promuje równość szans, wartościuje różnorodność, rozwija umiejętności społeczne, przygotowuje do pracy, buduje społeczeństwo obywatelskie oraz zwiększa tolerancję i empatię.