Wkraczając w nowy etap edukacji (klasy 4-8), uczniowie poznają przedmioty − biologia, chemia, fizyka, geografia, a także nowych kolegów i nauczycieli. Sprawując zawód pedagoga, mamy możliwość zachęcić i przekonać ich do pogłębiania wiedzy. Korzystając z możliwości pracy na sprawdzonych materiałach dydaktycznych, w tym Ei System, np. wybierając kartę pracy ESCAPE ROOM GEOGRAFIA Pogoda klasa 4-8., można w sposób ciekawy przekazać treści programowe z geografii na temat pogody z naciskiem na umiejętności poznawcze ucznia. W wymienionych materiałach uczeń w sposób interesujący poznaje warunki pogodowe, odpowiada na pytania otwarte, na obrazkach zaznacza swoje odpowiedzi. Taka forma nauki nie jest dla niego stresująca, z zainteresowaniem odkrywa nowe karty. Obcując z uczniem z dysleksją, warto poznać jego cechy i sposób funkcjonowania w szkole.
Uczeń z dysleksją. Jak z nim pracować?
Często spotykam się z opinią, iż dysleksja to jakiś „wymyślony problem”, który nie wpływa na jakość nauki. Najlepiej ten problem można zaobserwować na lekcjach matematyki, realizując materiał z geometrii. Korzystając z wielu kart przygotowanych przez markę Eduterpeutica Lux, takich jak np. SPE 4-8, Dyskalkulia karty pracy, mamy możliwość zachęcić ucznia do opanowania tej części materiału, która sprawia mu trudność. Wiele ciekawych rozwiązań możemy znaleźć z obliczeń procentów i pola powierzchni. Dla nas, nauczycieli, jest to duże udogodnienie, a dla ucznia z dysleksją interesujący sposób uczenia się i utrwalania wiedzy. Zdarza się, że sam uczeń komunikuje swoje potrzeby i umie o nich rozmawiać. Jednak większość z nich nie ma takiej odwagi, wstydzi się swojej dysfunkcji. Będąc świadomym nauczycielem, masz większą szansę dotrzeć do ucznia i przekazać mu materiał.
Efektywna praca z dyslektykiem?
Poznaj dokładnie dysfunkcje ucznia!
Pracę z uczniem należy oprzeć na niezbędnej wiedzy na temat jego dysfunkcji, która wiąże się ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. W tym celu musimy zapoznać się z zaleceniami dla szkoły, które są zawarte w opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Należy pamiętać, że opinia jest wydawana na wszystkie etapy kształcenia.
Przytoczę kilka przykładów dotyczących ograniczenia ucznia, które mogą wystąpić w przyswajaniu treści programowych z różnych przedmiotów, w różnych momentach procesu uczenia się, na wszystkich etapach kształcenia.
Konkretne przykłady trudności:
- słabe rozumienie treści podczas samodzielnej pracy z podręcznikiem,
- przekręcanie nowych wyrazów,
- problemy z odwzorowaniem schematów, wzorów, przekrojów,
- problemy w rozwiązywaniu zadań z treścią,
- słabe myślenie logiczne, problemy z przeliczeniem jednostek,
- brak umiejętności zastosowania w obliczeniach nowo poznanych wzorów,
- problemy w przypominaniu niektórych działań, np. tabliczki mnożenia,
- problemy w odtwarzaniu definicji, mylenie znaków matematycznych.
Dysfunkcyjne podłoże objawia się w postaci symptomatycznych błędów w pisaniu i czytaniu, zamianie słów, np. „staż” czytany jako „straż”, zapisywaniu wyrazów w różny sposób, braku rozumienia czytanych pytań, gdyż całą uwagę skupia technika czytania, a nie rozumienie czytanej treści.
Co powodują u ucznia powyższe trudności?
- Uczeń szybko w czasie pracy wycofuje się z sytuacji trudnych.
- Zniechęca się do nowych zadań.
- Ma niską samoocenę, nie wierzy w swoje możliwości.
- Każda dysfunkcja wiąże się z obciążeniem, pewnymi wyrzeczeniami.
- Nikt z nas świadomie nie chciałby mieć dysfunkcji. Dostał ją od losu.
- Niesie ją przez całe życie jak plecak, który jest ciężki i niewygodny.
Może poniesiesz ten ciężar z nim?
Kierując się poniższymi wskazówkami do pracy na lekcji, możesz spowodować, że uczeń zacznie chętnie się uczyć, będzie zadowolony i szczęśliwy.
Dziecko z dysleksją potrzebuje
wsparcia nauczyciela
Jak ja organizuje pracę z dziećmi z dysleksją? Ważne jest wieloobszarowe spojrzenie i wypracowany model prowadzenia zajęć edukacyjnych. W tym przypadku warto skorzystać ze sprawdzonych pakietów multimedialnych Eduterapeutica Lux. Oto mój rozkład zajęć.
Praca na lekcji:
- w jej trakcie panuje porządek i spokój,
- przebiega zgodnie z instrukcją, planem,
- jest możliwość odmierzania czasu pracy,
- przebiega bez wskazywania ucznia z dysfunkcją,
- przebiega z użyciem ciekawych form i metod pracy, pomocy dydaktycznych Eduterapeutica lux od Ei System.
Praca z tekstem:
- niewymagane są streszczenia tekstu, robienie notatki w krótkim czasie,
- wydłużony czas pracy,
- wydrukowane notatki do wklejenia,
- unikanie czytania na głos,
- przepisywanie z tablicy dostosowane do możliwości ucznia.
Praca w grupach:
- kontrolowane relacje z rówieśnikami,
- monitorowana praca w grupie, wzmacniana pozytywnie,
- unikanie nieoczekiwanych odpowiedzi ustnych.
Odpowiedzi ustne:
- stosowane konkretne pytania,
- naprowadzanie na temat,
- niekomentowanie na forum wypowiedzi ucznia,
- nakłanianie do wystąpień na forum klasy,
- zadawanie pytań niekoniecznie na stojąco, przy tablicy,
- unikanie deklamowania definicji, regułek, cytatów,
- możliwość posiłkowania się w czasie odpowiedzi swoimi notatkami.
Zaliczanie materiału:
- możliwość zaliczania materiału w dogodnej dla siebie formie, czy to pisemnej, czy ustnej,
- wyjaśnianie poleceń, pytania zapisywane wytłuszczonym drukiem albo innym kolorem,
- każda kartkówka czy sprawdzian są z możliwością poprawy,
- unikanie kartkówek serw − odbiór, bez możliwości zastanowienia się,
- materiał dzielony na mniejsze partie,
- wydłużony czas prac w ciszy i spokoju,
- forma sprawdzianu dostosowana do potrzeb ucznia, np. w większości pytania zamknięte,
- prace są omawiane z uczniem, wskazywane zostają mocne i słabe strony.
Pracując z uczniem z dysleksją, należy bazować na jego mocnych stronach, wzmacniać jego samoocenę i motywować go do pracy. Wszystkie te działania spowodują, że nasz uczeń będzie chciał z nami współpracować i poszerzać swoje horyzonty myślowe.
_______________________________________
Autorka: Justyna Maciejewska - Pracuję z uczniami z dysfunkcjami i niepełnosprawnością intelektualną od 22 lat. Specjalizuję się w trudnych zachowaniach, spektrum autyzmu. Swoje umiejętności wykorzystuję jako trener TUS oraz edukator zdrowotny. Dysfunkcje są mi bardzo bliskie, sama jestem dyslektykiem, pomagam uczniom w pokonaniu wielu trudności wynikających z tej przypadłości. Moje działania wspierające kieruję również do rodziców uczniów niepełnosprawnych oraz ze spektrum autyzmu.